| |
|
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta
Dobrovodská, Helena ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Komparace filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta Cílem této práce je porovnání filosofie Jana Amose Komenského a René Descarta na jejich zásadních dílech, tedy Labyrintu světa a ráji srdce a na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Filosofie obou současníků vznikala v 17. století na pozadí třicetileté války a protireformace. Racionalismus René Descarta, který zahajuje karteziánské myšlení se zdá podstatně odlišný od Komenského filosofie stavějící na novoplatonismu a křesťanství. V Descartově myšlení je zásadní analýza, matematický operacionalismus, zatímco Komenský syntetizuje, a dává dohromady celek. První kapitola práce se věnuje životu, době a dílu Komenského a Descarta. Přičemž lze v jejich osudu najít výrazné podoby. Druhá kapitola se věnuje interpretaci Labyrintu světa a ráje srdce a interpretaci Úvah o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem. Třetí kapitola vychází z filosofie Augustina, která se zdá být svorníkem mezi Komenským a Descartem. Čtvrtá kapitola přistupuje k Descartově analýze, kterou dokládá na Úvahách o první filosofii, v nichž se dokazuje boží existence a rozdíl mezi lidským duchem a tělem, a opačnému procesu Komenského, tedy syntéze, která je patrná v...
|
|
J. A. Komenský pohledem současného českého učitele
Rybář, Norbert ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Kropáčková, Jana (oponent)
Práce se věnuje povědomí současných českých učitelů mateřských, základních a středních škol o myšlenkách a pedagogických názorech Jana Amose Komenského. Jako podklad k následné praktické části nastiňuje první, teoretická část životní pouť Jana Amose Komenského a shrnuje hlavní Komenského pedagogické názory i obsahové pojetí jednotlivých vzdělávacích období. Průzkum provedený dotazníkovým šetřením dochází v následné praktické části práce k závěru, že myšlenky a názory Jana Amose Komenského jsou dle názoru učitelů stále uplatňovány (s výjimkou dobově determinované víry), a to především pedagogická zásada názornosti. Průzkum dále potvrdil dobré obeznámení českých učitelů s faktografickými údaji o Janu Amosi Komenském, stejně jako povědomí učitelů o díle Komenského, především pak o jím navržené školské soustavě.
|
|
Pojetí ctností v díle Jana Amose Komenského
Provazníková, Tereza ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Moree, Pieter (oponent)
Etika je jedním z témat, které patří mezi stěžejní oblasti v dílech Komenského, přesto se jí v současné době věnuje velmi málo pozornosti. Cílem diplomové práce Pojetí ctností v díle Jana Amose Komenského je vytvořit přehlednou strukturu Komenského etiky a systematicky popsat, jak pojímá a chápe jednotlivé ctnosti. Práce nastiňuje východiska, na nichž Komenský staví své uvažování o etice a zdůvodňuje její potřebnost. Popisuje cíle, k jakým má mravní jednání přivést jedince i celou společnost, a rozvádí potřebné předpoklady k ctnostnému chování, ze kterých poukazuje především na rozumnost. Blíže se zabývá pojetím termínu ctnost, jak jej v obecné rovině chápe Komenský. Nejvíce pozornosti je v textu věnováno podrobné charakteristice konkrétních ctností, které lze ve vybraných primárních dílech nalézt. Celkem šestnáct ctností je roztříděno do dvou kategorií - kategorie etika jako souhrn ctností, které člověk zachovává vůči sobě, a symbiotika jako ctnosti, které člověk uplatňuje ve vztahu s druhými lidmi. Jsou zde uvedeny projevy ctností, jejich účel, popis ideálního chování člověka, konkrétní rady k jednání a často i popis příslušných neřestí. Klíčová slova: ctnost, neřest, Jan Amos Komenský, rozumnost, jedinec, společnost, vztahy, etika
|
|
Komenského spisy útěšné
Salašovič, Ctibor ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Předkládaná práce pojednává o Komenského spisech útěšných. Pro jejich poznání posloužily zejména spisy zařazené do třetího svazku Díla Jana Amose Komenského. Práce osvětluje sledovanou problematiku ve čtyřech částech. Nejprve seznamuje s dějinným a osobním východiskem Komenského útěšné tvorby. Přibližuje bratrského kněze jako věrného pastýře církve, jenž v mimořádně pohnuté době potěšuje a povzbuzuje svými spisy zarmoucené souputníky. Dále podává celkový přehled Komenského útěšné literatury i základní popis jednotlivých děl, včetně doplňujících informací. Ve zvláštní části se věnuje útěšné tvorbě jako samostatnému literárnímu žánru, jeho dějinnému vývoji i návaznosti Komenského útěšných děl s vyzdvižením jejich teologického východiska a praktického cíle. V práci nechybí ani literární a teologický rozbor vybraného útěšného díla s názvem Listové do nebe, v němž autor na pozadí majetkové nerovnosti řeší prastarou otázku teodicee z pohledu křesťanské víry. V úplném závěru je pro plné pochopení celkového rozpětí a významu Komenského útěšné tvorby vysloven požadavek multidisciplinarity. Práce přináší základní, nicméně ucelenou a vyváženou, informaci o Komenského díle, zcela prodchnutém vírou a nadějí.
|
| |
| |
| |
|
Pojetí výchovy u J. A. Komenského
Bochenková, Petra ; Veverková, Kamila (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent)
Univerzita Karlova v Praze Husitská teologická fakulta Diplomová práce Pojetí výchovy u Jana Amose Komenského John Amos Comenius's Approach to Education Vedoucí práce: Autor práce: ThDr. Kamila Veverková, Th.D. Petra Bochenková Seznam zkratek atd. - a tak dále ČSAV - Československá akademie věd R., roč. - ročník s., str. - strana SPN - Státní pedagogické nakladatelství vyd. - vydání ÚVOD Málokterý autor dokázal ve svém díle obsáhnout tak široké okruhy svého zájmu a tvůrčího úsilí právě jako Jan Amos Komenský. Naprosto přesvědčivě patří k nejvýznamějším a nejznámějším osobnostem českého národa, jeho kultury a odkazu. Tvořil a orientoval se na základě podmínek své doby, to znamená, že ve svých dílech reagoval na podněty z oblasti hospodářské, politické, sociální a kulturní. Snažil se svou prací přispět k řešení celospolečenských problemů, a to na poli osobním, národním i evropském. Komenský se ve světle dějin představil jako filozof, teolog, kazatel Jednoty bratrské a učitel, zapsal se take jako sociální a pedagogický reformátor. Jeho láska k vlasti se ukazovala na snaze zachránit a zreformovat hodnoty českého národa, které se rozpadaly následkem pobělohorského období a utlačování. Jeho didaktické úsilí představovalo touhu povznést vlast českou na úrověň tehdejší Evropy. Nucené exulantsví však přineslo jeho...
|
|
Filosofie výchovy Jana Amose Komenského
GONZÁLEZOVÁ, Martina
Práce se zabývá filosofií výchovy Jana Amose Komenského. Hlavní část práce je zaměřena na filosofická východiska Komenského myšlení o výchově, na vznik jeho konceptu výchovy, kterou považoval za jedinou cestu k lidství člověka a k nápravě celé společnosti.
|