|
Osobnostní rozvoj žáků prostřednictvím výtvarných aktivit v praktické škole dvouleté
Koubská, Patricie ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Práce se snaží o porozumění a lepší vhled do dospívání a zajímá se o možnosti formování osobnosti mladého člověka s mentálním postižením. Na základě kvalitativního výzkumu se snaží popsat rozvoj dílčích aspektů osobnosti u skupiny osob v Praktické škole dvouleté. Dílčí témata rozvoje osobnosti jsou rozpracovaná na základě průřezového tématu Osobnostní a sociální výchovy do výtvarné výchovy, kde využívají přínosu umělecké činnosti, prožitku a reflexe jako formativního prvku při utváření osobní identity ve výchovně-vzdělávacím procesu. Práce popisuje cesty, které usnadňují sebepoznání, upevňují sebepojetí, působí oblasti psychohygieny a pomáhají odhalovat skryté potenciály, které zpřesňují a zaostřují životní směřování mladého člověka s mentálním postižením na prahu dospělosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Využití odpadového materiálu v mateřské škole při výtvarných a tvořivých činnostech
ČÍŽKOVÁ, Eva
Bakalářská práce se zabývá výtvarnými a tvořivými činnostmi z přírodního a odpadového materiálu v mateřské škole. Poukazuje na materiály, se kterými lze v mateřské škole pracovat. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a praktické. Teoretická část je zaměřena na otázky vývoje předškolního dítěte a jeho schopnost manipulovat a tvořit s odpadovým materiálem. Činnosti jsou zařazené v kontextu školního vzdělávacího programu. Následuje charakteristika jednotlivých druhů odpadního materiálu a jeho dalšího využití. V praktické části uvádím výtvarné náměty, jak využít odpadový materiál v mateřské škole. Všechny činnosti byly realizovány v jednotřídní mateřské škole a přizpůsobeny tak, aby ji zvládly děti všech věkových kategorií.
|
|
Vývoj kresby předškolního dítěte
VADLEJCHOVÁ, Anna
Bakalářská práce je rozdělena do dvou částí teoretická a praktická část. Cílem práce bude sledovat vývoj kresby předškolních dětí a nastínit, jak může učitelka mateřské školy tento vývoj podpořit. V teoretické části je charakterizováno dítě předškolního věku s akcentem na vývoj jeho výtvarného a kresebného projevu. Výtvarné činnosti a především rozvoj kresebného projevu je dán do kontextu s plánováním a zařazováním činností v MŠ (v rámci TVP, ŠVP). V praktické části mám sestavený vlastní program zaměřený na rozvoj kresebného projevu, který je prakticky realizován s dětmi v mateřské škole. Provádím pedagogickou diagnostiku kresebného projevu dětí, nejdříve před zahájením a následně po ukončení programu. Sleduji vývoj kresby u jednotlivých dětí. Kvůli nastínění kresby mimo MŠ, jsou rodičům rozdány dotazníky, abych zjistila, jak děti kreslí doma.
|
|
Výtvarné činnosti v mateřské škole
VALENTOVÁ, Michaela
Cílem této bakalářské práce je zjistit, jaké výtvarné techniky využívají učitelky jedné mateřské školy pro práci s dětmi.Zda se drží osvědčených známých technik, nebo experimentují i s novými netradičními technikami, materiály a pomůckami. Teoretická část se zabývá otázkami vývoje předškolního dítěte, zařazením výtvarných činností a výtvarných technik v rámci programu mateřské školy. V praktické části je provedeno dotazníkové šetření s učitelkami jednotlivých tříd a rozhovory s dětmi. Praktická část je rozšířena o popis netradičních výtvarných technik a výtvarných činností na základě vlastní realizace.
|
| |
|
Techniky modelování v mateřské škole
VÁLKOVÁ, Tereza
Bakalářská práce se zabývá technikami modelování v MŠ. Je zde vytvořen výtvarný projekt modelování, který je rozdělen do tří skupin dle použitého materiálu. V každé skupině jsou uvedeny dva výtvarné náměty pro práci s dětmi. V teoretické části je popsán dětský výtvarný projev, role výtvarné výchovy v MŠ, rozvoj výtvarného projevu, modelování v MŠ, modelovací hmoty a hlavně metodika vedení v modelování u dětí. Dále keramika v MŠ, technické zásady pro práci s hlínou, keramické suroviny, glazury a pravidla pro začínajícího keramika. Praktickou část práce tvoří výtvarný projekt modelování, pro který byly navrženy výtvarné náměty se třemi modelovacími hmotami. Každý námět je podrobně popsán, uveden je i postup, potřeby a motivační činnosti. Tyto náměty se ověřily v praxi ve třech MŠ. Práce je doložena fotodokumentací.
|
|
PROHLOUBENÍ VZTAHU K RITUÁLU A TRADICI SKRZE VÝTVARNOU HRU (MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK) VE ŠKOLNÍ DRUŽINĚ PŘI ZÁKLADNÍ ŠKOLE WALDORFSKÉ A MATEŘSKÉ ŠKOLE ČESKÉ BUDĚJOVICE O.P.S.
MARKOVÁ, Dana
Práce je zaměřená na rozvoj vztahu k rituálům a tradicím skrze výtvarnou hru pro děti mladšího školního věku ve školní družině. První kapitola pojednává o dítěti a jeho vstupu do školy, dále se zabývá otázkou výchovy včera a dnes, jaký vliv má na dítě vstup do školy, a mladším školním věkem a jeho některými specifiky. Další součástí první kapitoly je téma volného času a obsahu výuky mimo vyučování. V závěru první kapitoly je celkové shrnutí o tom, jak je důležité se dětem náležitě věnovat a nezanedbávat jejich výchovu. Druhá kapitola popisuje waldorfské školy všeobecně, jak vlastně waldorfské školy vznikly, kdo je jejich zakladatelem a jaká mají svá specifika. Je také zaměřena na popis Základní školy waldorfské a mateřské školy České Budějovice o.p.s. Třetí kapitola pojednává o školní družině při ZŠW a MŠ ČB, o jejím harmonogramu a denním programu a zda naplňuje podmínky pro správné trávení volného času dětí. Čtvrtá kapitola popisuje motivaci jako takovou, dále vnější a vnitřní motivaci a vzájemně je spolu porovnává a dále se zabývá podmínkami pro udržení vnitřní motivace. Tématem páté kapitoly je výtvarná hra a nastínění vývoje dětské kresby především u dětí mladšího školního věku. Šestá kapitola je o pojmech tradice a rituály. Jaké tradice a rituály provázely lidstvo dříve a jaké dnes. Kdy je ten nejvhodnější věk dítěte pro první seznámení s tradicemi a rituály. Pojednává též o tradicích a rituálech, která jsou součástí ZŠW a MŠ ČB. Tyto tradice a rituály jsou shrnuty v tabulce, která obsahuje období, kdy se jednotlivé tradice konají, jejich název, stručný popis a také to, jaké jsou možnosti tvořivých činností a her k jednotlivým slavnostem. V sedmé kapitole je popsán adventní čas a s ním spojené zvyky a pranostiky. Jak lze s dětmi vytvořit zajímavou adventní výzdobu místo kupovaných dekorací. Jak vznikl adventní kalendář, proč je vhodné jej dětem pořídit a ještě lépe ho vyrobit. A jaké se k adventnímu období váží pranostiky. Dále následuje praktická část. Osmá kapitola je o popisu způsobu práce se svěřenými dětmi a o motivaci dětí k požadované činnosti, jaký způsob motivace je pro ně nejvhodnější. V deváté kapitole je tématem popisem adventních jarmarků na waldorfských školách a proč se vlastně tyto jarmarky konají. Desátá kapitola se věnuje praktickým příkladům výrobků na adventní jarmark, které prohlubují skrze výtvarnou hru vztah k této tradici. Tyto výrobky vyráběly dětmi společně s vychovatelkami ve školní družině při ZŠW a MŠ ČB. V poslední jedenácté kapitole je zhodnocení průběhu osmého adventního jarmarku ZŠW a MŠ ČB.
|