Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 5 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Model klienta veřejné správy z pohledu Unified Foundational Ontology
Marek, Jan ; Řepa, Václav (vedoucí práce) ; Hrabě, Pavel (oponent)
Práce se zabývá možnostmi využití ontologie Unified Foundational Ontology při modelování ontologického modelu klienta veřejné správy, který vznikl jako výstup projektu Optimalizace životních situací ve vztahu k Registru práv a povinností. Hlavním cílem této práce je rozšíření a návrh úprav metodiky modelování ontologického modelu klienta veřejné správy odpovídající ontologii UFO-A. Analýzou současné metodiky a ontologického modelu navrhuje začlenění jazyka OntoUML, který je postaven na ontologii UFO-A. Jejím klíčovým přínosem je metodika modelování ontolo-gického modelu klienta veřejné správy odpovídající ontologii UFO-A. Navržená metodika je předvedena na případové studii.
Životní cykly objektů ontologického modelu veřejné správy
Novotná, Jana ; Řepa, Václav (vedoucí práce) ; Hrabě, Pavel (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá ontologiemi, ontologickým modelováním a jeho praktickým využití v rámci projektu Optimalizace životních situací ve vztahu k Registru práv a povinností. Ontologické modelování zajišťuje sjednocení pojmů a jejich významů. Cílem této diplomové práce je rozšíření ontologického modelu projektu Optimalizace životních situací ve vztahu k Registru práv a povinností na základě znalostí získaných v teoretické části, vytvoření návrhu úpravy metodiky modelování a navržení konceptu možného budoucího využití modelu.
Koncepce podnikové architektury pro reformu veřejné správy ČR
Hrabě, Pavel ; Basl, Josef (vedoucí práce) ; Skrbek, Jan (oponent) ; Čapek, Jan (oponent)
Předmětem zkoumání doktorské disertační práce je použití podnikové architektury jako manažerské metody pro podporu byznys transformace, reformy organizací veřejné správy ČR. Práce prokazuje, že podniková architektura je ve veřejném sektoru České republiky dosud zcela pominuta, přestože organizace veřejné správy si přejí pokračovat ve zlepšování svých služeb a svého řízení způsobem, ke kterému by jim podniková architektura mohla být přínosem. Práce si klade za cíl porozumět potřebám organizací veřejné správy vůči možnostem a přínosům metodiky podnikové architektury a navrhnout taková její přizpůsobení, která by mohla přijetí a využití podnikové architektury těmito organizacemi zvýšit. Hlavním cílem práce je shrnout jednotlivé dílčí výsledky výzkumu autora do celkového návrhu koncepce struktury a postupu zavedení Národní architektury veřejné správy České republiky. Výzkum v rámci doktorské disertační práce kombinuje dvě základní výzkumné metody. Obě představují kvalitativní metody výzkumu, vhodné jak pro vývoj nových metod a artefaktů (designový výzkum), tak pro ověření hypotéz a výstupů (případové studie). Pro vytvoření předpokladů k návrhu koncepce bylo nutné ověřit stav prostředí české veřejné správy z pohledu současné míry, potřeby a zájmu o využití podnikové architektury na podporu reformy veřejné správy. Pro toto ověření stavu prostředí a potřeb posloužily základní výzkumné otázky, dále detailizované v dílčích otázkách vícenásobné případové studie. V analytické části práce shrnuje podstatná zjištění analýzy informačních zdrojů a rešerše literatury v oblastech a) definice podnikové architektury, její pozice, úlohy a trendů rozvoje pro návrh změn struktury a metamodelu rámce TOGAF, b) existence dostupných referenčních modelů a klíčových principů návrhu referenčního modelu aplikační architektury a c) struktura, implementace a využití podnikové architektury pro reformu veřejné správy. Hlavní část práce se zaměřuje na návrhy ve třech oblastech. V první části jsou navrženy teoretické i praktické změny definice, struktury a metamodelu podnikové architektury tak, aby lépe vyhověla využití pro skutečnou reformu veřejné správy, nejenom pro zlepšení řízení jejího IT. Představené návrhy současně nabízejí řešení některých identifikovaných rozporů v trendech vývoje podnikové architektury. Obecné platné návrhy jsou současně uplatněny jako změny ve standardu TOGAF, který je následně doporučen jako výchozí pro Národní architekturu veřejné správy ČR. Ve druhé části návrhů jsou představeny principy i obsah referenčního modelu aplikační architektury. Ten je příkladem akcelerátoru, nezbytného pro řešení rozporu mezi rozsahem podnikové architektury a její proveditelností s omezenými zdroji. V práci je vyzdvihnut model upravený pro odvětví veřejné správy a je ukázána jeho aplikace v hierarchickém, fraktálovém prostředí, typickém pro veřejnou správu. V třetí části návrhů jsou představeny klíčové součásti celkové koncepce struktury a postupu zavedení Národní architektury veřejné správy ČR, využívající jako svých součástí i předchozích výsledků výzkumu této práce, tj. návrhu změn definice, struktury a metamodelu podnikové architektury a návrhu referenčního modelu aplikační architektury jako jednoho z potřebných akcelerátorů zavedení NA VS ČR. Jako základní prvky koncepce jsou představeny návrh struktury prostředí Národní architektury veřejné správy ČR, návrh postupu zavedení NA v české veřejné správě a návrh produktů (výstupů) zavedení NA ČR. Doplňkově jsou formulovány návrhy způsobů užití Národní architektury pro řízení ve veřejné správě ČR a podmínky a předpoklady zavedení NA v české veřejné správě.
Lokální e-Government strategie
Tomšej, Radek ; Gála, Libor (vedoucí práce) ; Hrabě, Pavel (oponent)
E-government je termín, který v českém i světovém slovníku zdomácněl. Řada mezinárodních institucí a národních subjektů se e-governmentem zabývá, sestavuje strategie a monitoruje vývoj. I přes nesporné výhody, které e-government státu a městům přináší, neexistuje zde ucelená a standardizovaná koncepce, která by usnadňovala sestavení strategie jak na mezinárodní, tak i lokální úrovni veřejné správy. Lokální úroveň se stále více dostává do středu zájmu. Je blízko k občanům, a proto zná mnohem lépe jejich potřeby. Občané také s lokální úrovní veřejné správy přicházejí do styku mnohem častěji. To je hlavní důvod proč se lokálním e-governmentem zabývat. K jeho realizaci je potřeba řada zdrojů, projekty jsou často realizovány v dlouhém období, a proto by se k e-governmentu mělo přistupovat systematicky. Tento systematický přístup k obecnímu e-governmentu reprezentuje lokální strategie, o které pojednává tato práce. Cílem práce je tedy navrhnout strukturu a obsah lokální e-government strategie pro základní územní samosprávné celky, včetně návrhu procesu její tvorby a na příkladě obce Sudoměřice ověřit dosažené teoretické poznatky. Hlavní přínosy práce je možné vidět v obecném vymezení lokální e-government strategie, její struktury, procesu tvorby a vstupů potřebných k jejímu sestavení. Druhotný přínos je vytvoření lokální e-government strategie obce Sudoměřice, která má ověřit, zda je možné vytvořený proces a strukturu aplikovat na malé a střední obce.
Procesní řízení ve veřejné správě
Vacek, Antonín ; Řepa, Václav (vedoucí práce) ; Hrabě, Pavel (oponent)
Hlavním smyslem této práce je vývoj metodologie, která by napomohla k vyšší efektivitě veřejných institucí. Na toto téma už existuje řada metodik a teorií a je velmi pravděpodobné, že jich ještě mnoho přibude. Tyto metodiky se zabývají převážně manažerskými technikami, ale některé by se daly najít i v jiných oblastech. Tato práce se zaměřuje na Business Process Reengineering, který v kombinaci s dalšími metodikami přináší možnosti, jak dosáhnout změny v oblasti procesů ve veřejném sektoru. I přesto, že hlavní důraz práce je kladen na specifické prostředí České Republiky, tato práce by měla být snadno aplikovatelná i na území jiných států v případě, že budou aplikovány nezbytné adaptační změny. Přestože tato práce nastiňuje činnosti, které je nutné v projektu změny procesů provést, jen některé z nich budou vysvětleny detailně. Největší důraz je kladen na analytickou část projektu (tvorba strategie, použití UML, BSC a dalších metodologií). Problematika související s klasickým projektovým řízením je ponechána stranou. Praktická část se potom zaměřuje na oblast úřadu jedné z městských částí Prahy. Po přečtení této práce by měl čtenář dosáhnout porozumění v oblasti aplikace BPR ve veřejném sektoru a co dále může využít (jaké metodologie, principy apod.) při realizaci projektu změny procesů ve veřejné instituci. K pochopení této tématiky slouží, kromě jiného, také velké množství modelů a příkladů, které zobrazují výstupy, jenž by výše zmíněný projekt generoval, nebo jsou při takovémto projektu běžně využívány. Všechny modely jsou vysvětleny minimálně do té míry, aby byl čtenář schopen pochopit jejich smysl a byl schopen interpretovat skutečnosti, které konkrétní model zobrazuje. Cílem této práce však není naučit čtenáře tyto modely vytvářet.

Viz též: podobná jména autorů
1 Hrabě, Petr
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.