Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 81 záznamů.  začátekpředchozí52 - 61dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Duchovní doprovázení v kontextu české post-sekulární společnosti
Syrovátková, Štěpánka ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Jandejsek, Petr (oponent)
Diplomová práce "Duchovní doprovázení v kontextu české postmoderní společnosti" přibližuje duchovní doprovázení pohledem vybrané praxe české římskokatolické církve. Tento pohled pak dává do kontextu s teoretickými poznatky o disciplíně duchovního doprovázení, vymezuje její hlavní charakteristiky a poukazuje na sporná místa či rozdílné postoje. V části věnované české postmoderní společnosti práce popisuje stav současné české ne/religiozity, zkoumá příčiny tohoto stavu a poukazuje na momenty, které by umožnily otevřít nabídku křesťanského duchovního doprovázení i lidem mimo církevní prostředí.
Člověk jako součást stvoření v teologii Dumitru Stăniloae
Miencil, Petr ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Bauerová, Kateřina (oponent)
Ve své bakalářské práci se věnuji vybraným tématům teologie stvoření a člověka, tedy teologické kosmologie a antropologie v díle rumunského pravoslavného teologa Dumitru Stăniloae. Po vykreslení životní dráhy, teologického díla a historického kontextu práce Dumitru Stăniloae se podrobněji zabývám vlastností stvořeného světa a člověka, jako je racionalita světa, jeho transparence vůči Bohu, teologický význam času, prostoru, tvárnosti a konečnosti stvoření. Část mé práce je věnována tématu theose člověka a světa v chápání Dumitru Stăniloae. Teologie Dumitru Stăniloae vykazuje pozoruhodnou koherenci s moderním přírodovědně-filosofickým konceptem antropického principu. Kosmologie a antropologie Dumitru Stăniloae je charakteristická svým zakotvením v patristické inspiraci, a to zejména v kontinuitě s dílem Maxima Vyznavače. Pro Dumitru Stăniloae platí bytostná jednota přirozené teologie s teologií založené na zjevení. V díle Dumitru Stăniloae lze vypozorovat důraz na jednotu člověka se stvořením, které člověk reprezentuje před Bohem. V člověku stvoření dosahuje vědomí, a v tomto smyslu je člověk součástí maximovského konceptu logoi-Logos, který Dumitru Stăniloae dále rozvíjí a předkládá do současné teologické diskuse o stvoření. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Pojem naděje mezi Janem Patočkou a Jürgenem Moltmannem
Härtel, Filip Hanuš ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Kranát, Jan (oponent)
Tato bakalářská práce zkoumá koncepci naděje u dvou vybraných autorů, Jana Patočky a Jürgena Moltmanna. Jejich srovnám chce ukázat naději jako neodmyslitelnou součást lidské existence. Dále si klade za cíl ozřejmit specifičnost naděje skrze a přístupu k ní. V rámci tohoto úsilí zkoumá naději na pozadí jak filosofických fenoménů, které jsou pro ni konstitutivní (zkušenosti, dějinnosti, budoucnosti, otevřenosti a jinakosti), tak skrze teologické skutečnosti, které ji ustanovují (ukřižování a vzkříšení Ježíše Krista, Boží trojjedinost, zaslíbení, nové stvoření, působení Boha ve světě, exodus a následování). V závěru pomocí shrnujících tezí a komentářů k nim vysvětluje, jak takto získané pochopení naděje proměňuje chápání našeho vlastního života a jeho vedení. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Church as a Non-familial Solidary Political Community
Kušnieriková, Michaela ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Štěch, František (oponent) ; Hušek, Vít (oponent)
Táto dizertačná práca skúma prečo je metafora cirkvi ako rodiny nepostačujúca, keď sa sústredíme na vzťah cirkvi k svetu a predovšetkým na holistický koncept kresťanského konania. V tomto úsilí je do rozhovoru vovedená Arendtovej teória politického konania, Bonhoefferova ekleziológia a politická teológia a Stăniloaeho teológia sveta a konania. Korene rozdielnych pohľadov Arentovej a Bonhoeffera na symboliku rodiny sú odhalené v ich rozličnom poňatí konania. Preto sa ono stáva hlavnou témou debaty, zahrňujúc aj hlas Stăniloaeho, zameranej na interakciu konajúcich a miesto konania vo svete. Kresťanské povolanie je rozvinuté nielen ako konanie pre druhých, ale tiež s druhými v odpovedi na slová a činy Boha, existujúceho ako tri Osoby v spoločenstve. Tým, ako sú ľudia vťahovaní do tohto priestoru jedinečných vzťahov, sú zmocňovaní k vzájomnému aj k spoločnému konaniu tých, ktorí sú si rovní, a podieľajú sa na svetských a verejno-politických záležitostiach. Vzhľadom na to, že symbolika rodiny vyjadruje iba oklieštené poňatie konania, opomínajúc jeho spoločný aspekt, táto štúdia doplňuje túto symboliku o metaforu cirkvi ako solidárneho politického spoločenstva. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vztah Já-Ty u Martina Bubera a jeho radikalizace u Emmanuela Lévinase
Kroupová, Dana ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Fischer, Ondřej (oponent)
V předložené diplomové práci se zabývám zkoumáním vztahu v pojetí Martina Bubera a Emmanuela Lévinase. Oba zmínění židovští filozofové se snažili popsat podstatu pravého dialogu a oba rovněž spatřují v dialogu slovo, jež obrací k "Ty", k prvotnímu skutku ducha. Nicméně navzdory těmto podobnostem se rozcházejí v chápání vztahové dynamiky. Zatímco Buber hovoří o reciprocitě, pro Lévinase vztah k druhému odráží nutnou asymetrii a radikalizuje Buberovo pojetí a odpovědnost vůči Druhému. V první části práce se zaměřuji na významné vlivy působící na jejich život a tvorbu a představuji jejich "poezii" vztahu. Činím tak zejména na základě Buberova díla Já-Ty a Lévinasova díla Totalita a nekonečno. Ačkoliv mezi těmito mysliteli proběhla určitá komunikace již během života, mnozí ji hodnotí jako nedostatečnou. Z toho důvodu se v druhé části práce pokouším hlouběji nastínit shodné a rozdílné rysy v jejich uvažovaní a objasnit důvody Lévinasovy radikalizace vztahu. V třetí části nechávám zaznít hlas kritiků vůči oběma myslitelům a závěru shrnuji své poznatky. Klíčová slova Buber, Levinas, Rosenzweig, vztah Já-Ty, tvář, reciprocita, asymetrie, odpovědnost, etika, nekonečno
Kritika totalitního myšlení u Theodora Adorna
Klubalová, Jitka ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
v českém jazyce V několika zemích světa stále panuje totalitní režim, který svým občanům neumožňuje rozvoj osobnosti, potlačuje lidská práva a nerespektuje svobodu jednotlivce. V těchto státech je patrná centralizace moci, potlačená mnohoznačnost a silným mocenským nástrojem je ideologie. Způsob myšlení vládnoucí garnitury, ale i lidí žijících v područí totality, je možné označit jako totalitní myšlení. Jeho kritikou, respektive snahou o pojmenování patologických rysů takového myšlení, se zabýval Theodor Adorno. Opírá se především o koncept identického a ne-identického myšlení a způsobem pojmenovávání světa, bez kterého se v posledku jako lidé neobjedeme, a jak tento ovlivňuje náš pohled na skutečnost, hodnocení jevů ve společnosti a naše chování. Texty Theodora Adorna jsou doplněny úvahami Václava Havla, který podstatnou část svého život prožil v totalitním Československu, a který se uspořádáním tzv. post-totalitního systému dlouhodobě ve svých dílech věnoval. Texty obou myslitelů tvoří základ osobní snahy autorky o promýšlení jevů, které ke vzniku totality vedou.
Setkání víry a nevíry v díle J. Hromádky a T. Halíka
Skřivanová, Tereza ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Moree, Pieter (oponent)
Ve své bakalářské práci se věnuji setkání a dialogu víry a nevíry ve vybraném díle Josefa L. Hromádky a Tomáše Halíka. První část je zaměřena na dialog křesťanství a ateismu v komunistické společnosti u Josefa L. Hromádky a jeho snahu podtrhnout důležitost křesťanství pro sekulární společnost a naopak. Výchozím bodem pro J. L. Hromádku je situace moderního člověka, u které je třeba začít. Druhá část mé práce je věnována dialogu víry a nevíry u Tomáše Halíka, který zdůrazňuje tento dialog jako nosný pro postmoderní společnost. Podtrhuje porozumění jinakosti druhých a setkání s nevěřícími v "solidaritě poutníků." Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The Notion of "Acceptance" in Paul Tillich's American Sermons
Chalupníček, Pavel ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Hošek, Pavel (oponent)
Tato práce analyzuje způsob, jakým používá německo-americký teolog Paul Tillich koncept "přijetí" (acceptance) v kázáních ze svého amerického období. Pro Tillichovu teologii je příznačná snaha hledání nových pojmů, které podle jeho názoru lépe přiblíží obsah křesťanské zvěsti soudobým čtenářům. V této své snaze neváhá používat pojmy ze sféry filosofie, sociologie nebo psychologie. Tento přístup se velmi silně projevuje i v jeho kázáních a koncept "přijetí" byl zvolen jako jeho modelový příklad: Tillich se jím snaží přiblížit tradiční luterské učení o ospravedlnění Boží milostí (sola gratia). Zároveň se ovšem tím, že "překládá" tradiční teologické pojmy do jazyka obvyklého v jiných vědních oborech, vystavuje kritice a otázkám, nakolik je tato jeho snaha legitimní. Proto se tato práce zabývá i třemi hlavními způsoby kritiky Tillichova užití konceptu "přijetí": (a) kritickou mířící proti "korelování" teologie a psychologie, (b) kritikou zabývající se podstatou Tillichova učení o ospravedlnění/přijetí, (c) kritikou o přílišně aktivní či pasivní povaze "přijetí" v Tillichově teologii. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Temnota Boží podle Řehoře z Nyssy
Žáková, Lenka ; Noble, Ivana (vedoucí práce) ; Bauerová, Kateřina (oponent)
Diplomová práce s názvem Temnota Boží podle Řehoře z Nyssy si klade za cíl zjistit, co považuje Řehoř za temnotu Boží a jak ji interpretuje na základě biblického příběhu o Mojžíši. Primárním zdrojem pro interpretaci temnoty je Řehořova kniha Život Mojžíšův. Kniha Život Mojžíšův čtenáři představuje jednotlivé fáze Mojžíšova hledání Boha z hlediska smyslu literárního i kontemplativního. Sekundárním zdrojem objasňujícím Řehořovo učení a výklad temnoty je kniha Lenky Karfíkové s názvem Řehoř z Nyssy: Boží a lidská nekonečnost. Diplomová práce je rozdělená do šesti hlavních kapitol. V prvních třech kapitolách se čtenář dozví kontext, do kterého Řehoř vstupuje, a který ho ovlivňuje v rámci teologické tradice. Také Řehořovo teologické učení a důležité pojmy s ním spojené. Kapitola čtyři až šest slouží k přemostění teoretické nauky a k praktické aplikaci Řehořova učení na duchovní život člověka. Čtenář se dozví, co to znamená v duchovním životě spatřit Boha v temnotě. Diplomová práce představuje temnotu Boží jako způsob přemýšlení o Bohu, vrchol duchovní cesty člověka, i jako jednu z Božích teofanií (zjevení). Klíčová slova: Řehoř z Nyssy, Mojžíšův život, Boží Trojice, temnota Boží, duchovní cesta

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 81 záznamů.   začátekpředchozí52 - 61dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.