Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 107 záznamů.  začátekpředchozí91 - 100další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Samuel Beckett: the process of impoverishment in his theatre plays
Kmoníčková, Vendula ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Zatímco rané hry Samuela Becketta jsou běžně řazeny k Absurdnímu divadlu, jeho pozdní hry bývají označovány jako minimalistické. Vzhledem k tomu, že mezi těmito dvěma směry neexistuje přímý vztah, nebyly ještě zkoumány ve vzájemné perspektivě. Beckettovo divadelní drama se v mnoha aspektech vyznačuje postupnou redukcí, díky čemuž je u Becketta minimalismus logickým vyústěním Absurdismu. V porovnání s tradičním dramatem již Absurdní drama, jako například Čekání na Godota, znamenalo redukci. Jak popisuje Martin Esslin, postrádalo rozvinuté postavy, děj se zápletkou a výměnu názorů ve formě dialogu. Díla, která následovala, prohlubují proces ochuzování, jež ústí v zobrazování statických poetických obrazů. Hry jako Not I a That Time jsou příklady literárního minimalismu, jak ho popisují Enoch Brater, Ulysse Duthuit, Leo Bersani nebo John Barth.
Gerald MacNamara and the Northern Revival
Diaz, Michael ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Czech Abstract Nacionalistická hnutí často využívají aspekty mytologie a historie ve svých pokusech o vytvoření nacionalistické ideologie. Prostřednictvím selekce důležitých detailů a úzkého výkladu historických událostí, se nacionalistické skupiny snaží vytvořit národní mytologii. V tomto ohledu nejsou nacionalistická hnutí z přelomu století v Irsku jiná. Tato diplomová práce se pokouší ukázat, jak dílo Geralda MacNamara, irského vlastence píšícího z unionistického Belfastu během období obrození a vzniku svobodného irského státu, bylo schopno využít dramatické formy parodie a satiry a ve svém celky zhodnotit nacionalistické a unionistické ideologie a nacionalistická hnutí obecně.
John Millington Synge and Irish mythology - Deirdre of the sorrows
Pecovová, Petra ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Vo svojej bakalárskej práci sa zaoberám vzťahom medzi mytologickým príbehom o Deirdre and hrou Johna Millingtona Syngea Deirdre of the Sorrows. Zameriavam sa predovšetkým na aspekty ako postavy, témy a motívy, ktorými sa Syngeova Deirdre líši od predchádzajúcich verzií tejto legendy. V prvej časti zmieňujem všetky verzie, ktoré sa odrážajú v Syngeovej hre a tie zahrňajú verziu z Book of Leinster, stredovekú verziu z Glenmasan Manuscript a taktiež verzie spisovateľov a dramatikov, ktorí boli Syngeovými súčasníkmi v Abbey Theater. V krátkosti zmieňujem aspekty, v ktorých sa Syngeov prístup buď líši alebo zhoduje s týmito verziami. Druhá kapitola sa venuje postaveniu osudu, jeho zastúpeniu v daných verziách a tomu ako ovplyvňuje ústredné témy a motívy. V poslednej časti mojej prace analyzujem vývoj hlavnej ženskej postavy a jej postavenie ako tragickej hrdinky. Cieľom mojej práce bolo hlavne poukázať na to, ako zobrazovanie realizmu bolo najpodstatnejšou zložkou hier pre Syngea, a to aj v prípade keď sa zaoberal legendou, ktorá sa zakladá na pravom opaku. Najdoležitejšie pasáže tejto práce sú práve tie, ktoré odhaľujú nezrovnalosti v zobrazení postáv a motívov, pretože poukazujú na to, že Syngeovo zlúčenie hrdinského a dedinského sveta nebolo úspešné. Napriek tomu, že sa mu podarilo zobraziť určité všeobecne...
Violence and formal challenge in the plays of Sarah Kane and Martin Crimp
Strnadová, Klára ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá divadelní tvorbou dvou predních britských dramatiku soucasnosti: Sarah Kane a Martina Crimpa. Zatímco krátký život Sarah Kane byl dramatický a témer všechny její hry vzbudily kontroverze, Crimp, který je o generaci starší, zustává v panoramatu britského divadla ponekud opomíjen. Kane považovala Crimpuv vliv, zejména na své pozdejší hry, za zásadní. V diplomové práci se zabýváme srovnáním techto dvou autoru z ruzných duvodu. Oba zanícene inovují tvar dramatického díla. Jejich hry se postupne oproštují od všeho, co jsme zvyklí si s divadelní hrou spojovat: není urcen cas ani místo, ale ani postavy ci príbeh nejsou jasne dány. Zatímco Crimp strídá hry prísne tradicní, konverzacní dramata ze soucasnosti (The Country), s experimenty bez postav a bez príbehu (Attempts on Her Life), Kane se jasne vyvíjela od jen mírne narušené tradicní formy (Phaedra's Love) pres avantgardní experiment (Cleansed) až po postmoderní, fragmentovaný text, který divadelní hru pripomíná jen vnejším tvarem (Crave, 4.48 Psychosis). Práce poskytuje shrnutím obsahu her možnost proniknout do jejich dramatického sveta i ctenári s dílem neobeznámenému. Následuje analýza del Crimpa a Kane vzhledem k aristotelským kritériím, zvlášte mimezi a katarzi. Zatímco Kane klasický mimetický tvar narušuje a ukazuje tím na jeho...
Shakespeare revisited: rewritings of Shakespeare in modern British drama
Rezková, Iva ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Nováková, Soňa (oponent)
Cílem této diplomové práce je detailní rozbor tří moderních britských přepisů Shakespearových tragédií - hry Toma Stopparda Rosencrantz a Guildenstern jsou mrtvi, dále hry Edwarda Bonda Lear, a hry Blasted (Sežehnutí) od Sarah Kaneové. Práce vyhledává a analyzuje paralely mezi klasickým dílem a jeho moderním přepisem. Jádrem studie je však otázka, co vedlo mladé dramatiky k využití klasického textu, k rozebrání Shakespearova díla a následnému vytvoření vlastní divadelní hry z jeho částí. Práce se snaží nastínit, jakým způsobem a z jakého důvodu současní autoři modernizují Shakespeara a přepisují jeho tragédie. Analýza moderních shakespearovských transformací je zkoumána na pozadí měnících se postojů ke hrám největšího z britských dramatiků a měnících se přístupů k jejich adaptacím, a to od sedmnáctého až do dvacátého století. V této souvislosti bude značná pozornost věnovaná především literárnímu trendu druhé poloviny dvacátého století, kdy autoři přepisují klasická literární díla, aby jejich prostřednictvím poskytli aktuální a tudíž přesnější obraz dnešního světa a současnou vizi lidského údělu. Takový přístup se zdá být charakteristický i pro hry Stopparda, Bonda a Kaneové.
Troubles on stage: theatrical representation of the conflict in Northern Ireland
Kristenová, Lenka ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent)
Cílem předkládané diplomové práce Nepokoje na jevišti. Divadelní reprezentace severoirského konfliktu (Troubles on Stage: Theatrical Representation of the Conflict in Northern Ireland) je analýza způsobů, jimiž moderní irské drama reflektovalo severoirský konflikt, zejména éru tzv. nepokojů (Troubles; období od konce 60. do konce 90. let dvacátého století). Práce se věnuje třem hrám, Čaji v porcelánovém šálku Christiny Reidové (Tea in a China Cup, premiéra 1983), Kartagincům Franka McGuinnesse (Carthaginians, premiéra 1988) a V údolí černého prasete Vincenta Woodse (At the Black Pig's Dyke, premiéra 1992). Všechny hry rozebírá ze tří hlavních hledisek: náboženství, genderu a místa. Zmíněné texty byly vybrány z několika důvodů. Důležitým kritériem byla doba jejich vzniku, práce se totiž záměrně vyhnula textům, které vznikly jako přímá reakce na vypuknutí násilností na konci šedesátých let a jejichž autoři se především snažili zaujmout postoj k aktuálním událostem a na uměleckou hodnotu svých textů se příliš nesoustřeďovali. Podstatná pro výběr byla však i druhá strana časové osy, tyto hry byly napsány ještě před rokem 1994, kdy Irská republikánská armáda vyhlásila příměří, jež je považováno za zcela zásadní milník ve vývoji Severního Irska. Analyzovaná dramata tak vznikla v období politické stagnace, v němž...
Narrative strategies and the themes of Bildungsroman genre in Patrick McCabe's The Butcher Boy, Roddy Doyle's Paddy Clarke Ha Ha Ha, Seamus Deane's Reading in the Dark and Frank McCourt's Angela's Ashes
Bindasová, Barbara ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Současná irská literatura nabízí nepřeberné množství námětů ke studiu jak v kontextu západní literární tradice jako takové, tak i v úzce specifickém kontextu jednotlivých literárních žánrů. Přestože se irský román vyvíjel souběžně se svým britským protějškem, je snadné identifikovat a vymezit prvky, které jsou mu přednostně vlastní. Motivy rodiny, komunity, náboženství či nacionalismu jsou nepostradatelným tématem značného množství děl, a proto tvoří základní skupinu analýzy narativních postupů. Souběžně s těmito motivy se ve své práci zaměřuji i na používání vypravěče v první osobě a jeho propojení se žánrem románu formování, který je zkoumán ve světle teorie Kristin Morrisonové, která ve svém eseji Political Bildungsroman vyčleňuje irský román formování 80. a 90. let s ohledem na specifika týkající se jeho zakončení.
Manipulation of children in the prose of Aldous Huxley and George Orwell
Linhart, Marek ; Clark, Colin Steele (oponent) ; Wallace, Clare (vedoucí práce)
Cílem této práce je studie styčných bodů, konkrétně manipulace dětí státem, mezi dvěma nejznámějšími díly britské antiutopické literatury, Huxleyho románem Brave New World1 a Orwellovým Nineteen Eighty-Four. V obou těchto románech hraje manipulace dětí a mladé generace všeobecně velmi důležitou roli a je zásadním předpokladem pro kontinuitu společenských zřízení, které tyto knihy popisují. Jak Orwell, tak Huxley ve svých románech věnují této oblasti zvláštní pozornost a jejich vize manipulace dětí v totalitním státu v obou případech představuje neodmyslitelnou součást jejich líčení. Analýza přednesená v této práci se teoreticky opírá o výzkum dvou předních amerických psychologů, Abrahama Maslowa a B. F. Skinnera, kteří rozpracovali teorii lidské motivace a chování (Maslow) a takzvaných "povzbuzovačů" (Skinner), vedoucích za jistých podmínek k opakování tohoto chování. Kombinace jejich teorií poskytuje dobrý výchozí bod nejen pro komplexní rozbor vztahu mezi dětmi a státem, ale také pro přesnou identifikaci a vysvětlení metod, které stát pro manipulaci dětí používá. Tato teoretické báze je stručně doplněna o některé poznatky I. P. Pavlova a Sigmunda Freuda, jejichž myšlenky jsou nezbytným kontextem především pro jakoukoliv studii Huxleyho tvorby. Tomuto rozboru předchází stručný nástin historického kontextu...
Eiléan Ní Chuilleanáin's The brazen serpent: a contextual analysis
Skrbková, Alžběta ; Wallace, Clare (oponent) ; Quinn, Justin (vedoucí práce)
Eiléan Ní Chuilleanáin je současnou irskou básnířkou, spisovatelsky činnou od sedmdesátých let minulého století, kdy byla vydána její první sbírka básní s názvem Akty a monumenty. Od té doby vydala sedm dalších sbírek a také množství překladů z italštiny, rumunštiny a irštiny. Konkrétní sbírka, kterou zkoumá tato práce nese název Nestoudný had a je Ní Chuilleanáininou osmou v pořadí. Nestoudný had je považován v irském kontextu za poměrně záhadný, komplexní a tajemný soubor poezie, do něhož je těžko proniknout. Na první pohled by se totiž mohlo zdát, že básně hovoří převážně o klášterním životě, víře, naději, biblických postavách, jeptiškách, církvi a o náboženství jako takovém. Ve skutečnosti je však Nestoudný had mnohovrstevnatou sbírkou, která poodhaluje další škály složitých a souvislých významů čím blíže ji zkoumáme. Sama autorka je schopna nacházet stále nová a nová vysvětlení, spojitosti, symboly a znaky ve své tvorbě, proto není divu, žě její poezie není jednostranná, ani samozřejmá, co se významu a pochopení týče. Cílem této bakalářské práce je zaměřit se na několik tematických okruhů, které se nabízejí při analýze tohoto textu. První z nich je pohled na Ní Chuilleanáin v irském kontextu, kde i přesto, že se nachází poněkud mimo tok současného proudu básníků a básnířek, je osobností, která figuruje...
Words versus music: analysis of Samuel Beckett's "Words and Music", "Cascando" and "Rockbaby"
Fořtová, Linda ; Wallace, Clare (oponent) ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá analýzou dvou rozhlasových her Samuela Becketta a jedné hry divadelní. Tyto tři hry - Words and Music, Cascando a Rockaby - sdílejí jednu podstatnou vlastnost: obsahují hudební složku, ať už ve své struktuře, centrálním tématu nebo v jazyce samotném. Hudba je v těchto dramatech nezbytnou součástí, neboť zde poukazuje na neschopnost jazyka skutečně vyjádřit hluboké emoce, nevyslovitelné prožitky a jiné pocity, pro něž "slova nestačí." Cílem této práce je dokázat, že hudba je skutečně mocnějším vyjadřovacím prostředkem než jazyk, co se týče emočních stavů a pocitů, které jsou pro každého jedince individuální a nelze je paušalizovat či použít pro ně slova běžně užívaného jazyka. Nedostatečnost jazyka je typickým rysem Beckettovy tvorby; v těchto hrách je proti němu postavena hudba, která z tohoto "souboje" vychází jako vítěz.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 107 záznamů.   začátekpředchozí91 - 100další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.