Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 43 záznamů.  začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Možnosti empatie k postavám v rámci recepce povídek Jana Balabána
Klečka, Petr ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá čtenářskou empatií k literárním postavám v povídkách Jana Balabána, konkrétně se zaměřuje na prostředky výstavby textu, které tuto empatii umožňují. V teoretické části práce jsou nejprve definovány subjekty empatické reakce - literární postava a čtenář. Následně je definován i empatický proces. V praktické části jsou poté analyzovány tři povídky z různých povídkových souborů Jana Balabána, a to proto, že dílčí zkoumání bakalářské práce je zaměřeno na proměnu prostředků výstavby textu klíčových pro vyvolání empatické reakce v kontextu Balabánovy tvorby. Samotné analýzy jsou strukturované do jednotlivých rovin - literární postavy, vypravěče, příběhu, časoprostoru a jazyka. Z provedených analýz pak vyplývá, že empatická reakce u čtenáře je u prvních dvou povídek vyvolána obdobným způsobem, především díky stírání rozdílů mezi pásmem vypravěče a pásmem postavy, což evokuje podobnost s interpersonální interakcí, dále také díky místům nedourčenosti, která mají za následek vyvolání takzvaných vnějších inferencí. Třetí povídka je popisnější, pocity postavy jsou zachyceny explicitněji, nedochází ke stírání rozdílů mezi zmíněnými pásmy, ale stále jsou zde patrné podobné prostředky sloužící k vyvolání empatie u čtenáře jako v povídkách předchozích. Jedná se především o zachycení...
Typologizace vizuálních textů české experimentální poezie
Hrdinová, Tereza ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Smrčka, Jiří (oponent)
Bakalářská práce zkoumá vizuální texty české experimentální poezie šedesátých let. Hlavním cílem práce je vytvoření typologie možností vizualizace básnických textů. Záměrem typologizace je zpřehlednění materiálu i související terminologie. První kapitola práce shrnuje vývoj aktualizace vizuální složky básnického textu v kontextu historie vztahu obrazu a slova a stručně charakterizuje experimentální poezii v českém prostředí ve světovém kontextu. Druhá kapitola shrnuje již existující typologie experimentálních textů a vysvětluje, podle jakých kritérií lze vizuální básně třídit. Došli jsme k závěru, že pro zpřehlednění materiálu je nutné texty třídit podle více než jednoho již existujícího kritéria. My texty třídíme z hlediska způsobu tvoření a autorského záměru. Druhá kapitola dále obsahuje samotnou typologii - vizuální básně třídíme do sedmi typů: Statistický text, Strukturální text, Topologický text, Narativní báseň, Barevná báseň, Znečitelňování čitelného a Překrývání. Práce se snaží o popsání rozličných technik tvoření vizuálních básní. Soustředí se tedy především na popis způsobu tvoření textů. Typologizace má sloužit jako nástroj pro proniknutí do problematiky aktualizace vizuální složky básnického textu, popř. i pro čtenářovo vlastní experimentování se slovem a obrazem, což lze využít zejména...
Poezie Jaroslava Seiferta jako příležitost k výuce československých dějin na 2. stupni ZŠ
Novotný, Ondřej ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Práce Poezie Jaroslava Seiferta jako příležitost k výuce československých dějin na 2. stupni ZŠ se zabývá využitím Seifertových básní vydaných mezi lety 1937 a 1950 při výuce dějepisu v 9. ročníku základních škol. Texty vybíráme se sbírek vzniklých na pozadí velkých dějinných událostí a mezníků (krize 30. let 20. stol., tzv. mnichovská dohoda, 2. světová válka, osvobození Československa a konečně stalinismus v Československu 50. let). K Seifertovým básním přistupujeme jako k lyrickým deníkům podávajícím skrze reference k tehdejším historickým událostem svědectví o dané době, neopomíjíme však jejich uměleckou povahu. Text práce je rozdělen na kapitoly korespondující s výše jmenovanými historickými událostmi. V úvodu kapitol se stručně věnujeme historickému pozadí období, v nichž Seifert psal svá díla. Rozborům samotných sbírek věnujeme navázané podkapitoly, ve kterých i s ohledem na estetickou stránku básní hledáme a kategorizujeme společné rysy sbírek využitelné při eventuální přípravě výukových hodin. Ilustrativní návrhy takovýchto lekcí připojujeme hned za rozbory sbírek. K návrhu lekce Mnichovská dohoda navíc dokládáme též její reflexi vycházející z reálné odučené hodiny. Drobnou odchylkou oproti zbytku textu je poslední kapitola věnovaná 50. letům v Československu. Zde je z důvodu ucelení...
Monografie Chimamandy Ngozi Adichie a tematicko-motivická analýza jejích děl
Baščanová, Nikola ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Blinková Pelánová, Eva (oponent)
Bakalářská práce si klade za cíl zmapovat dílo černošské spisovatelky Chimamandy Ngozi Adichie v širších souvislostech, a to zejména skrze zásadní okruhy problémů, jimiž se Chimamanda Ngozi Adichie zabývá jako osobnost aktivní ve veřejném prostoru - otázky rasismu, feminismu a života v Nigérii/USA. První část práce se zaměřuje jednak na biografické okolnosti spisovatelčinytvorby,jednak na její názory, jež promítá do svých děl. V analytické části se nachází porovnání jednotlivých tematických okruhů (rasismus, feminismus a Nigérie) a míra a funkčnost (literární hodnota) zapojení do spisovatelčiny tvorby. Stěžejní část práce spočívá v důkladné analýze pěti vybraných titulů Chimamandy Ngozi Adichie a v zaměření se na analýzu motivů a témat, které se v dílech spisovatelky objevují. KLÍČOVÁ SLOVA feminismus,rasismus,Nigérie,motiv, symbol, literárně-teoretická analýza
Poezie českých mileniálů (2010-2020) - tematicko-motivická analýza
Dostálová, Kateřina ; Neumann, Lukáš (vedoucí práce) ; Soukupová, Klára (oponent)
Cílem bakalářské práce je analyzovat poezii českých mileniálů v období mezi lety 2010 a 2020. V práci je analyzováno 25 děl laureátů či kandidátů literárních cen (především Ceny Jiřího Ortena a Ceny Františka Halase) a děl z předních českých nakladatelství poezie (Dauphin, Fra, Host, Větrné mlýny, Dybbuk). Analýza se zaměřuje na určení motivů, které se objevují napříč díly daných autorů, a na těchto motivech se snaží ilustrovat širší témata, která jsou následně konfrontována se sociologickými studiemi. Vzniká tak souhrnný vhled do poetiky v nedávné dekádě nastupující generace básníků. Dvě hlavní témata v poezii mileniálů jsou v práci identifikována jako trauma z(a)traceného dětství a kritika kapitalistické společnosti. Dále je v práci zpracován motiv Boha a křesťanská motivika, témata a motivy týkající se lidského těla, téma a motiv smrti a popkulturní motivy. Práci uzavírá souhrnný pohled na vývojové tendence v poezii mileniálů z hlediska tematického, motivického i formálního, připojena jsou i další pozorování, která z analýzy vyplynula.
Práce s příběhem u dětí předškolního věku
Macháčková, Natálie ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Cílem předkládané bakalářské práce je popsat příběh jako významný fenomén a prostředek k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku se zaměřením na věkovou skupinu dětí pětiletých až šestiletých. Teoretická část je zpracována na základě studia odborné literatury a zaměřuje se na definování čtenářské pregramotnosti, na její význam a její rozvoj v mateřské škole s ohledem na vývojová specifika dětí ve věku 5-6 let, jež blíže uvádí. Dále přibližuje funkce literatury, charakterizuje literaturu pro děti a mládež a příběh a představuje žánry vhodné pro tuto věkovou skupinu (s podrobnějším zaměřením na pohádku). Věnuje se tomu, jak je čtenářská pregramotnost ukotvena v RVP PV, a jak je v současném předškolním vzdělávání rozvoj čtenářské pregramotnosti pojímán. Zaměřuje se na vhodné metody a formy práce s příběhem a na roli příběhů a knih ve výchovně-vzdělávacím procesu, a nakonec hovoří také o dětském vnímání příběhů a schopnosti příběh vyprávět. Praktická část je založena na akčním výzkumu v konkrétní mateřské škole a klade si za cíl nejprve formou pretestu zjistit současnou úroveň dětí v některých očekávaných výstupech týkajících se čtenářské pregramotnosti ve vztahu k tématu práce, následně navrhnout integrovaný blok, který by děti do problematiky práce s příběhem uvedl a reflektoval by...
Dětská knihovna v mateřské škole: akční výzkum
Hercíková, Lenka ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Diplomová práce vychází z nutnosti vést děti ke čtenářství již v útlém věku. Z mezinárodních výzkumů (PIRLS, PISA) je doloženo, že dětská knihovna v mateřské škole má neodmyslitelně kladný dopad na rozvoj čtenářské gramotnosti. Cílem této diplomové práce je zmapovat vybavení dětské knihovny v Dětské skupině Elíšek a zjistit, k jakým činnostem děti knihy využívají. Jak je využívají pedagogové při své práci a v neposlední řadě zmapovat domácí prostředí dětí a zda jsou ke čtenářství děti vedené i ve svých rodinách. Cílem akčního výzkumu je zlepšit v dětské skupině práci s knihou, zapojit ji do řízených aktivit a vybudovat na základě poznatků z dotazníků pro rodiče, rozhovorů s pracovníky dětské skupiny a dětmi, nový čtenářský koutek s knihami pro děti, různými doprovodnými aktivitami a vybavením. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní věk, čtenářská pregramotnost, literární ocenění, žánry dětské literatury, čtenářský koutek v dětské skupině, akční výzkum
Tvorba mladé básnické generace a její didaktický potenciál - literární díla autorů nominovaných na cenu J. Ortena v letech 2015 - 2020
Suská, Anna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Diplomová práce na téma Tvorba mladé básnické generace a její didaktický potenciál se zabývá básnickou tvorbou autorů vstupujících na knižní trh v letech 2010-2020. Její hlavní hypotéza říká, že moderní poezie může být pro studenty obohacující a že má co nabídnout dospívající generaci. Cíle práce se zaměřují na vytvoření funkčních didaktických potenciálů a literárních lekcí, které by dokládaly přínos mladé poezie ve vzdělávacím prostředí. Práce je ohraničena výběrem básníků nominovaných na Cenu Jiřího Ortena pro nejlepší básnické sbírky autorů do třiceti let. V práci je zohledněn společensko-kulturní kontext přelomu milénia, dále jsou popsány vývojové tendence v současné poezii a rozebrány metodologické postupy při práci s poezií v rámci literární komunikace na střední škole. Druhá část práce nabízí stručné seznámení s vybranými autory a anotace k básnickým sbírkám. Stěžejní část práce analyzuje konkrétní básnické texty z hlediska didaktického potenciálu, tedy nabízí rozbor a doporučení pro výuku na střední škole. Poslední část práce se skládá z vytvořených ukázkových literárních lekcí a z následné reflexe po realizování připravených hodin ve vzdělávacím procesu. Ze závěrečné reflexe vyplývá, že básnické texty mladé generace mohou být mimo jiné nápomocné při budování vztahu k poezii, neboť se...
Fenomén bestselleru v současné literatuře
Slavíčková, Tereza ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá rozborem dvou románů Aleny Mornštajnové (Hana, Slepá mapa) z hlediska charakteristických rysů bestseleru. Cílem práce je na základě podrobné analýzy děl určit, jaké společné průsečíky tyto dva romány mají, čím se od sebe odlišují, a jak tento fakt ovlivnil jejich čtenářskou úspěšnost. Diplomová práce odpovídá na otázku, zda lze určit konstantní vlastnosti bestselerů a jaké konkrétní vlastnosti to jsou.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 43 záznamů.   začátekpředchozí14 - 23dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.