|
Komunikační jednotka pro monitoring námořní přepravy
Fučík, Stanislav ; Číž, Radim (oponent) ; Musil, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývala tvorbou monitorovácí jednotky pro námořní dopravu. Cílem bylo zhodnotit současná řešení z oblasti monitorování námořní dopravy a navrhnout vlastní řešení. Navržené řešení je napájeno solárními panely a Li-Ion bateriemi. Pro odesílání dat je použito satelitní a mobilní připojení, pro získání informace o pozici je použita GPS. Jednotka je vybavena senzory pro měření teploty, vlhkosti, akcelerace, vniknutí vody do kontejneru a detektorem otevření dveří. Jednotka je odolná vůči atmosferickým vlivům panujícím na moři a je dlouhodobě provozuschopná na moři.
|
|
Komunikační jednotka pro monitoring námořní přepravy
Fučík, Stanislav ; Číž, Radim (oponent) ; Musil, Petr (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývala tvorbou monitorovácí jednotky pro námořní dopravu. Cílem bylo zhodnotit současná řešení z oblasti monitorování námořní dopravy a navrhnout vlastní řešení. Navržené řešení je napájeno solárními panely a Li-Ion bateriemi. Pro odesílání dat je použito satelitní a mobilní připojení, pro získání informace o pozici je použita GPS. Jednotka je vybavena senzory pro měření teploty, vlhkosti, akcelerace, vniknutí vody do kontejneru a detektorem otevření dveří. Jednotka je odolná vůči atmosferickým vlivům panujícím na moři a je dlouhodobě provozuschopná na moři.
|
|
Aktuální právní otázky odpovědnosti dopravce při námořní přepravě zboží
Lamková, Lenka
Práce se zabývá právní úpravou odpovědnosti dopravce při námořní přepravě zboží. Práci lze pro zjednodušení rozdělit do dvou částí - první část je věnována obecným otázkám historického vývoje námořní přepravy a práva, dále mezinárodnímu právu soukromému a právní odpovědnosti. Druhá část se zabývá samotnou odpovědností dopravce v mezinárodní přepravě zboží. V první části je popsán vývoj námořního přepravy a námořního práva počínaje vynálezem lodi, přes římskou a řeckou civilizaci, francouzskou revoluci, průmyslovou revoluci a konče vznikem prvních mezinárodních námořních organizací. Dále je věnována pozornost mezinárodnímu právu soukromému, kde jsou analyzovány jeho vlastnosti a pojmy, které jsou pro tuto oblast významné, jako je mezinárodní prvek a určení rozhodného práva. Jsou zde také podrobně rozvedeny prameny mezinárodního práva soukromého, jako je metoda kolizní a metoda přímá. V rámci metody kolizní je soustředěna pozornost na určení rozhodného práva pro závazkové vztahy vyplývající ze smluv, kde se autorka zabývá především evropskými prameny těchto kolizních metod (tj. Římskou úmluvou a Nařízením Řím I). Dále je zde osvětlena problematika právní odpovědnosti s důrazem na obecnou odpovědnost dopravce při mezinárodní přepravě zboží. V druhé části je rozpracována odpovědnost dopravce při...
|
|
Northern Sea Route communication for 21st Century?
Kregl, Jan ; Romancov, Michael (vedoucí práce) ; Doboš, Bohumil (oponent)
Severní mořská cesta je námořní komunikace spojující Evropu s Asií podél arktických břehů Ruské federace. Po dlouhá desetiletí jsou v námořní dopravě využívány tytéž komunikace, celkový objem přepravy však stále roste a Suezský či Panamský kanál by tak brzy mohly dosáhnout svých maximálních kapacit. Aby bylo možné předejít přehlcení a paralyzaci těchto klíčových strategických bodů, bude zapotřebí hledat nové, alternativní komunikace, které alespoň částečně uleví těmto přetíženým trasám. Severní mořská cesta může být až o čtyřicet procent kratší v porovnání se Suezskou trasou a nabízí tak značnou časovou úsporu. Vedle toho přináší tato komunikace mnoho dalších výhod, pojí se s ní však i četná negativa a její další rozvoj naráží na mnohé překážky. V této práci jsem nejprve shrnul historický vývoj, kterým trasa prošla a následně jsem se snažil analyzovat a rozebrat rozličné aspekty této námořní cesty. Nastíněna je také současná situace v námořní dopravě a další alternativní komunikace. S těmi je pak Severní mořská cesta porovnána a jsou akcentovány její klady i zápory. Rozvedena je rovněž i úvaha o tom, zda-li může tato námořní trasa představovat komunikaci pro 21. století a jaký je její nejpravděpodobnější budoucí vývoj. V závěru jsou pak rovněž zodpovězeny následující výzkumné otázky: Jak ovlivňují...
|
|
Význam námořní přepravy pro mezninárodní obchod.
Beranová, Aneta ; Křenková, Eva (vedoucí práce) ; Kolář, Petr (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématikou mezinárodní námořní přepravy a jejího významu pro rozvoj světového obchodu. Nejprve jsou vysvětlena základní teoretická východiska specifická pro námořní přepravu. Práce se poté věnuje analýze vztahu námořní přepravy a mezinárodního obchodu. Důraz je kladen především na kontejnerovou přepravu. Dále jsou diskutovány současné trendy a problémy, které se v námořní přepravě vyskytují. Velký význam je také přikládán největším námořním trasám a přístavům na světě. Poslední část práce zkoumá potenciál využití Severní mořské cesty pro komerční námořní plavbu.
|
|
Maritime transport in EU - China trade
Mrážik, Matúš ; Hinčica, Vít (vedoucí práce) ; Sato, Alexej (oponent)
Práce se zabývá námořní dopravou v obchodu mezi EU a Čínou a její vzájemnou korelací. Hlavním cílem bakalářske práce je představit základní prvky obchodní námořní dopravy mezi EU a Čínou. Popsat a analyzovat trendy v daném druhu dopravy za účelem porovnání vývoje kontejnerové námořní dopravy za poslední roky. Mezi hlavní zkoumané aspekty patří objem přepraveného množství zboží, mezinárodní obchod Číny a EU, projekt OBOR, množství přeložených kontejnerů v přístavech aj.
|
|
Odpovědnost v mezinárodní námořní přepravě
Vondráčková, Kristýna ; Brodec, Jan (vedoucí práce) ; Dobiáš, Petr (oponent)
Odpovědnost v mezinárodní námořní přepravě Stěžejním cílem této diplomové práce je exkurs do právní úpravy mezinárodní přepravy zboží po moři, použitelných odpovědnostních systémů, vlivu námořní přepravy na obchod v České republice a možný budoucí vývoj v této oblasti. Vztahy námořní přepravy mohou být velmi komplikované a účelem této práce je tyto vztahy popsat pro čtenáře pochopitelným a srozumitelným způsobem. Důvodem volby tématu práce byl můj zájem o oblast mezinárodního obchodu a o lodě. Mezinárodní přeprava je sice považována za subsidiární k mezinárodnímu obchodu, ale zároveň je esenciální k jeho úspěšné realizaci. Přibližně 90% nesypkého pevného zboží je alespoň část přepravy k cílovému zákazníkovi přepravováno po moři. Význam mezinárodní námořní přepravy je proto značný a spolu s globalizačními trendy se postupně rozšiřuje dopad úpravy mezinárodní námořní přepravy na Českou republiku. Přepravné a další náklady související s přepravou zboží navíc značně ovlivňují výslednou cenu zboží. Jednou z nejdůležitějších otázek je, kdo je odpovědný za škodu v případě ztráty zboží, škody na zboží a škody způsobené opožděnou dodávkou, což má široký dopad na pojištění, bankovní poplatky, balení zboží atp. a tím i na cenu zboží. Práce je rozdělena do šesti kapitol. Úvodní kapitola představuje celé téma, popisuje...
|
|
Aplikace dodacích parit v Air&Sea přepravě
Lohynská, Veronika ; Kolář, Petr (vedoucí práce) ; Linhart, Jan (oponent)
Diplomová práce se zabývá praktickou aplikací dodacích parit v námořní a letecké přepravě, která byla provedena u zasílatelské firmy Hellmann Worldwide Logistics s.r.o. Teoretická část charakterizuje leteckou a námořní přepravu se zaměřením na vývoj v Evropě. Probrány jsou Mezinárodní výkladová pravidla INCOTERMS 2010. V praktické části je za pomoci poskytnutých obchodních případů od firmy Hellmann vysvětlena aplikace dodacích parit včetně jejich porovnání. Zvoleny byly vývozní a dovozní operace na trase Evropa a Dálný východ.
|
|
Železnice jako alternativa námořní přepravy na relaci Asie-Evropa
Launerová, Martina ; Novák, Radek (vedoucí práce) ; Molková, Tatiana (oponent)
Cílem diplomové práce je porovnání námořní a železniční přepravy při přepravě zboží mezi Asií a Evropou, představení železnice jako alternativního způsobu přepravy a určení možností, jak zvýšit její konkurenceschopnost vůči námořní přepravě. První část práce analyzuje současnou situaci v námořní a železniční přepravě a zaměřuje se na jejich specifika a potenciál do budoucna. V praktické části je nastíněna problematika změny logistického systému fiktivní firmy. Námořní a železniční přeprava je porovnávána z pohledu rizik, cen a doby přepravy. Poslední část práce se zabývá možnostmi zvýšení konkurenceschopnosti železnice do budoucna.
|
|
Mezinárodní přepravní řetězce - nové služby tzv. NVOCC operátora mezi Českou republikou a Latinskou Amerikou
Póčová, Martina ; Kolář, Petr (vedoucí práce) ; Pospíchal, Jiří (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou konkrétní firmy AUSTROMAR obchodní a dopravní spol. s r.o. působící na trhu námořní přepravy v České republice, Rakousku, na Slovensku a v Maďarsku. První polovina teoretické části se věnuje námořní přepravě obecně, jejímu vývoji za poslední roky a významu pro svět a Evropu. Druhá polovina vysvětluje hlavní pojmy využívané v námořní přepravě relevantní pro práci a popisuje role jednotlivých subjektů podnikajících na tomto trhu. Praktická část zjišťuje, zdali se firmě vyplatí rozšířit portfolio svých nabízených služeb o přímý pravidelný servis sběrné služby do Mexika. Na závěr jsou zhodnoceny další příležitosti a hrozby pro Austromar.
|