Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 66 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Lidová hudba v tvorbě českých autorů
Melichárková, Alžběta ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá přítomností lidové hudby a kultury v díle čtyř českých autorů, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. V teoretické části jsou skladatelé postupně představeni, a to s důrazem na stěžejní momenty a vlivy, které následně formotvorně působily na jejich vztah k lidové hudbě. Vysvětleny jsou i historicko- společenské souvislosti nutné k pochopení této problematiky. Dále jsou zde společně s notovými ukázkami uvedeny skladby, které vykazují inspiraci lidovou hudbou nebo přímo její užití. V praktické části jsou některé z nich použity jako výchozí hudební materiál pro výukové aktivity. Tyto aktivity byly vytvořeny pro výuku hudební výchovy na druhém stupni základních škol. Využívají přístupnou lidovou hudbu jakožto prostředek k pochopení poslechově složitější vážné hudby. Veškeré aktivity jsou prověřeny pedagogickou praxí a jsou opatřeny popisem, cíli, metodickým komentářem a graficky zpracovanými materiály.
Lidové písně z Pelhřimovska, jejich editace v notačním softwaru a možnosti jejich využití
Makovcová, Šárka ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Diplomová práce navazuje na rozsáhlou bakalářskou práci z roku 2012. Zkoumá rukopisnou sbírku Podstrážišťské písničky Josefa Václava Kratochvíla. V první části popisuje lidové písně obecně, dále nastiňuje vývoj lidových písní v Čechách a na Moravě, následně se zaměřuje na lidové písně z Pelhřimovska. V další části se zabývá dělením lidových písní podle regionů, sbírkami z těchto regionů a zkoumá jejich sběratele. Následující podtémata zahrnují také informace o pramenech a jejich získávání. V neposlední řadě diplomová práce zmiňuje údaje o sběrateli Josefu Václavu Kratochvílovi a jeho rukopisné sbírce Podstrážišťské písničky. Dále připomíná slovesnou stránku písní, jejich tematiku a typy písní podle hudebního charakteru. V navazující části se obecně zaobírá stylizací možných doprovodů lidových písní. Mapuje možnosti využití lidových písní, uvádí vybrané příklady folklorních souborů z regionu, folkloristických institucí a médií, která folklor šíří. Zdůrazňuje postavení rodiny. Následně je představena lidová píseň jako materiál, jenž lze využít v rámci pedagogického procesu. Zásadní a obsáhlou částí diplomové práce je příloha, která čítá 97 písní z rukopisné sbírky Josefa Václava Kratochvíla zpracovaných v notačním softwaru.
Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí
Myslivcová, Jana ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent)
Autorský abstrakt Bakalářská práce s názvem Lidová píseň na Horácku a její využití ve školních a mimoškolních aktivitách dětí se v první části zabývá problematikou lidových písní z pohledu sběratelství, dělení, námětů, hudební teorie. Druhá část práce řeší problematiku využití horácké lidové písně ve školních a mimoškolních aktivitách dětí. Přestože Horácko není ve srovnání s jinými folkloristickými oblastmi u nás příliš známé, řada sběratelů, učitelů hudební výchovy, vedoucích kroužků a souborů pomáhá udržovat tradice. Součástí práce je rozbor tří školních vzdělávacích programů základních škol ve sledované oblasti, analýza nejpoužívanějších učebnic hudební výchovy a pro praktické využití je zařazena vzorová hodina výuky horácké lidové písně. V oblasti mimoškolní se práce zabývá činností školských zařízení pro zájmové vzdělávání, základních uměleckých škol, mapuje dětské folklorní soubory a dává přehled nejvýznamnějších přehlídek a festivalů, kterých se děti z Horácka pravidelně účastní.
Lidová píseň v pedagogice předškolního věku
Cuřínová, Magdalena ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Hurníková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se zabývá praktickými možnostmi využití lidové písně nejen k rozvoji dětských hudebních dovedností, ale i jejím vlivem na celkový rozvoj osobnosti předškolních dětí. Teoretická část obsahuje stručný vývoj lidové písně, zastoupení lidové písně v Rámcovém programu pro předškolní vzdělávání, dále popisuje jednotlivé hudební činnosti při práci s písní a krátce je věnována osobnosti předškolního pedagoga. Praktická část je zaměřena na využití lidové písně v praxi s předškolními dětmi. Na souboru písní ukazuje, jak lze prostřednictvím hudebních činností rozvíjet osobnost dítěte. Písně obsahují praktické náměty, které jsou v konkrétní mateřské škole realizovány. Následně jsou zaznamenány reakce dětí na uváděnou nabídku činností. Klíčová slova instrumentální činnosti, lidová píseň, pěvecké činnosti, pohybové činnosti, poslechové činnosti, předškolní věk
Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff-Schulwerku
Nováková, Monika ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Kopřivová, Jitka (oponent)
Diplomová práce Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff- Schulwerku se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část se snaží popsat základní východiska Orff-Schulwerku pro práci s dětmi v hodinách hudební výchovy na základní škole a v přípravných odděleních dětských pěveckých sborů. Autorka představuje osobnost Carla Orffa, okolnosti vzniku Orff-Schulwerku a jeho charakteristiku, kterou dává do souvislosti s psychologickými teoriemi, zejména s fenoménem psychického stavu toku. Práce pokrývá i problematiku rámcového vzdělávacího programu, resp. estetické výchovy, a zkoumá, zda je Orff-Shulwerk ve shodě s tímto závazným dokumentem. Autorka současně porovnala několik studií, které zkoumaly, zda výsledky žáků vedených svými učiteli v duchu Orff- Schulwerku jsou lepší než v případě užití jiné metodiky. Výzkum sekundárních dat tuto tezi jednoznačně nepotvrdil, nicméně bylo by vhodné doplnit zdroj dat v českém prostředí. Zahraniční studie ovšem potvrzují, že Orff-Schulwerk je vhodný pro práci se žáky se zvláštními vzdělávacími potřebami. Na základě prostudovaného materiálu lze však předpokládat, že výuka hudební výchovy dle principů Schulwerku může vést k většímu zájmu o hudbu - či kulturu jako takovou, chceme-li - neboť je založený na principech spojujících...
Lidové písně z Pelhřimovska, jejich editace v notačním softwaru a možnosti jejich využití
Makovcová, Šárka ; Nedělka, Michal (vedoucí práce) ; Bělohlávková, Petra (oponent)
Diplomová práce navazuje na rozsáhlou bakalářskou práci z roku 2012. Zkoumá rukopisnou sbírku Podstrážišťské písničky Josefa Václava Kratochvíla. V první části popisuje lidové písně obecně, dále nastiňuje vývoj lidových písní v Čechách a na Moravě, následně se zaměřuje na lidové písně z Pelhřimovska. V další části se zabývá také dělením lidových písní podle regionů, sbírkami z těchto regionů a zkoumá jejich sběratele. Následující podtémata zahrnují take informace o pramenech a jejich získávání. V neposlední řadě diplomová práce zmiňuje údaje o sběrateli Josefu Václavu Kratochvílovi a jeho rukopisné sbírce Podstrážišťské písničky. V další části připomíná slovesnou stránku písní, jejich tematiku a typy písní podle hudebního charakteru. V navazující části se obecně zaobírá stylizací doprovodů lidových písní. Mapuje možnosti využití lidových písní, uvádí vybrané příklady folklorních souborů z regionu, folkloristických institucí a médií, která folklor šíří. Zásadní částí jsou návrhy úprav doprovodu lidových písní, Poslední kapitola diplomové práce čítá 97 písní z rukopisné sbírky Josefa Václava Kratochvíla zpracovaných v notačním softwaru v podobě zpěvníku. KLÍČOVÁ SLOVA: lidová píseň, sbírka lidových písní, region, notační program

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 66 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.