| |
|
Hybridní pohony v konstrukci traktorů
Líčeník, Adam ; Řehák, Kamil (oponent) ; Prokop, Aleš (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce zpracovává přehled typů hybridních pohonů v konstrukci traktorů. Zhodnocuje jejich funkční výhody i nevýhody a uvádí příklady některých traktorů a jejich součástí. Zaměřuje se na komponenty používané v hybridních pohonech. V závěru jsou zhodnoceny jednotlivé varianty z hlediska emisí a ekonomičnosti provozu.
|
|
Monitorovací a ochranný systém baterií
Hladík, Jan ; Červinka, Dalibor (oponent) ; Knobloch, Jan (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem zařízení pro ochranu a monitorování baterií (tzv. systém BMS). Na základě rešerše jsou stanoveny požadavky na tento systém a navržena jeho koncepce. Systém umožňuje nezávislé odpojení zátěže a nabíječky od baterie pomocí tranzistorů MOS-FET, měření napětí a pasivní balancování jednotlivých článků baterie. Pro zpracování měřených dat a řízení celého zařízení je použit mikroprocesor. Byla navržena schémata zapojení, obrazce plošných spojů a způsob řízení. Následně byl vyroben funkční vzorek zařízení, který byl oživen a otestován.
|
|
Užití převodových ústrojí u elektromobilů
Běloušek, Ondřej ; Prokop, Aleš (oponent) ; Řehák, Kamil (vedoucí práce)
Bakalářská práce nejprve rozděluje elektromobily podle jednotlivých koncepcí, přičemž cílem je přiblížit a popsat charakteristické prvky, kterými se liší od konvenčních vozů a jenž jsou v různých typech elektromobilů užity. Z podstaty elektromobilu je zřejmé, že elektrická energie potřebná k pohonu musí být vhodným způsobem skladována, a proto je část práce zaměřena na baterie a komponenty k takovémuto pohonu potřebné. Pohonný trakt elektromobilů, jenž je dále popisován, se liší v závislosti na přítomnosti či absenci spalovací jednotky a míře jejího příspěvku k pohonu vozu. Společným znakem je elektromotor, který mění elektrickou energii na mechanickou, a bez kterého by pohonný trakt nebyl kompletní. Využité převodovky v elektromobilech jsou ovlivněny typem pohonné jednotky, se kterou mají být v součinnosti, a proto je z každé skupiny vybráno jedno ústrojí. Zástupcem hybridů je planetové převodové ústrojí vozu Toyota Prius 2010, čistě bateriové vozy jsou zastoupeny jednostupňovou převodovkou společnosti Tesla a zmíněny jsou vícestupňové převodovky udávající trend v této oblasti. Vzhledem k absenci spalovacího motoru u některých typů se do popředí, co se hluku a vibrací týče, dostávají převodová ústrojí, u kterých je hlavním zdrojem vibrací záběr ozubených kol a řinčení dalších komponent převodovky. Těžištěm poslední části práce je návrh technického experimentu pro měření vibrací a hluku od dvoustupňové automatické převodovky, kterému předchází teoretický základ věnující se měření těchto nežádoucích projevů. Samotný návrh bere ohled na vhodnost měřicí aparatury, správnou volbu komponent realizující uzavřenou smyčku a také na zástavbový prostor akustické komory.
|
|
Návrh skladby zdrojů pro síťovou nezávislost
Horváth, Radovan ; Špiláček, Michal (oponent) ; Pospíšil, Jiří (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce je vypracování návrhu skladby zdrojů pro síťovou nezávislost. Dále zpracovat přehled o bateriových systémech pro akumulaci elektrické energie a bilanční model systému dodávky energie pro zvolený objekt. Praktická část diplomové práce pojednává o potřebné velikosti zdrojů a akumulátorů pro autonomní chod provozu v letních měsících a zároveň realizuje technicko-ekonomickou studii směrující k nalezení cenově výhodného řešení. Práce je rozdělená do 6 kapitol, obsahuje 16 tabulek, 18 obrázků. Diplomová práce přináší jednu z možností jak nakonfigurovat fotovoltaický systém a zároveň popisuje parametry, funkce a výběr mezi nejpoužívanějšími technologiemi. Zhodnocení a výsledky teoretických postupů jsou popsány v závěrečné části práce.
|
|
Nabíječ baterií
Paták, Michal ; Kopečný, Lukáš (oponent) ; Burian, František (vedoucí práce)
Tato diplomová práce pojednává o nabíjení baterií. V práci jsou popsány vlastnosti a možnosti nabíjení lithiových baterií. Nabíječ je nezávislý na vstupním napětí a nabíjí baterie. Kvůli šetrnému nabíjení je potřeba měřit napětí na jednotlivých článcích baterie a toto napětí následně vyrovnávat. Jelikož má být nabíječ implementován v robotu, je potřeba přepínat chod z externího zdroje a baterie. V první části práce se zabývám vlastnostmi baterií a způsobu jejich nabíjení. V druhé části jsem navrhl jednotlivé bloky nabíječe. Ve třetí části jsem se zabýval komunikací nabíječe s počítačem a vizualizací naměřených dat. A v poslední části jsem navrhl program pro nabíječ.
|
|
Vliv teploty na elektrochemické parametry akumulátoru Li-S
Bečan, Jan ; Skala, Kateřina (oponent) ; Jaššo, Kamil (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zabývá výrobou lithium-sirných akumulátorů a vlivem teplot na jeho elektrochemické parametry. Teoretická část práce je věnována primárním a sekundárním bateriím a jejich vývoji v průběhu času, materiálům kladných a záporných elektrod pro lithium-iontové akumulátory a bateriím nové generace. Experimentální část práce se zabývá přípravou elektrodového materiálu pro lithium-sirný akumulátor, skládáním elektrochemické cely a měřením hodnot cyklování nabíjení/vybíjení při různých teplotách.
|
| |
| |
|
Vliv organických aditiv na elektrochemické procesy ovlivňující parametry akumulátorů Zinek-vzduch
Smejkal, Jan ; Čech, Ondřej (oponent) ; Chladil, Ladislav (vedoucí práce)
Diplomová práce je zaměřena na studium vlivu vybraných organických aditiv na vlastnosti a morfologii zinkového depozitu na záporné elektrodě při použití u akumulátorů zinek-vzduch. Organická aditiva byla vybrána na základě studia odborné literatury a dříve provedených experimentů. Depozice byla provedena na elektrodách z cínového plechu v roztoku 6 mol/l KOH nasyceného ZnO s přidanými aditivy. Všechna vybraná aditiva byla zkoumána se zaměřením vlivu na morfologii depozitu zinku a s ohledem na jejich schopnost potlačit dendritický růst. Morfologie zinku byla zkoumána za použití elektronového mikroskopu Tescan Vega 3 a rentgenového difraktometru Rigaku MiniFlex HR 600.
|