Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 156 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Téma atmosféry ve výuce zeměpisu na gymnáziích (na příkladu všeobecné cirkulace atmosféry)
Dudařová, Anna ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Navrátilová, Denisa (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu všeobecné cirkulace atmosféry a jeho výuce na gymnáziích. Cílem práce je výzkum přístupu učitelů k výuce tohoto tématu a analýza učebnic a atlasů, které mohou vyučující při výuce využít. Dalším cílem je vytvoření výukového materiálu, který může pedagogům usnadnit přípravu na hodiny, věnující se zmiňovanému tématu. V první části práce je čtenáři představeno samotné téma všeobecné cirkulace atmosféry, shrnutí předchozích výzkumů a představení pohledu na téma z hlediska českých vzdělávacích dokumentů. V druhé části jsou představeny oba výzkumy a jejich výsledky, tedy obsahová analýza učebnic a atlasů a dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 63 učitelů gymnázií. Na základě těchto výzkumů byl vytvořen výukový materiál, kterému se věnuje poslední část práce.
Test učebního pokroku v molekulární biologii a genetice
Procházka, Marek ; Janštová, Vanda (vedoucí práce) ; Jáč, Martin (oponent)
Molekulární biologie a genetika představují pro žáky jedny z nejnáročnějších biologických témat, jejichž správné pochopení je zásadní i pro další kapitoly biologie a chemie. Test učebního pokroku je nástroj umožňující určit úroveň pochopení daných oborů, což může sloužit jako zpětná vazba, na kterou je možné cíleně navázat v další výuce. Cílem této práce bylo z anglického originálu "Learning Progression-Based Assessment of Modern Genetics" přeložit a následně validovat test učebního pokroku v molekulární biologii a genetice. Dalším cílem práce bylo vysvětlit možný vliv proměnných (např. účasti na biologickém semináři, přírodovědných soutěží či budoucího zaměření studia) na celkové skóre. Validace probíhala v několika fázích (kontrola překladu odborníky a didaktiky, testování ve školách a následné vyhodnocení). Žáci gymnázií test vyplňovali online při hodině biologie. Ukázalo se, že dosahují nízké úrovně pochopení dědičnosti na molekulární úrovni, dále v oblasti vlivu životního prostředí na genetickou informaci, přenosu genetické informace na potomky a obecně je pro ně obtížná aplikace teoretických poznatků na konkrétní příklady. Žáci chybují v základních genetických pojmech a ve vztazích mezi nimi, což popisují i další autoři. Ti, kteří navštěvovali biologický seminář či se plánují věnovat biologii...
Principy německého školského systému a jeho eventuální aplikace do českého školského systému na příkladu Gymnázia F.X. Šaldy v Liberci
Hartová, Michaela ; Botlík Nuc, Tomáš (vedoucí práce) ; Nečasová, Pavla (oponent)
Bakalářská práce se zabývá principy německého bkolského systému a jeho eventuální aplikací do českého bkolského systému na příkladu Gymnázia F. X. aaldy v Liberci. Cílem práce je na základě teoretické části, návbtěvy německého oddělení Gymnázia F. X. aaldy a subjektivního hodnocení žáků z dvou dotazníků zjistit, jaké principy německého bkolství vyhovují českým žákům. Teoretická část se zaměřuje na porovnávání německého a českého bkolského systému na příkladu Saska (konkrétně Gymnázia F. X. aaldy), případně Bavorska (partnerské bkoly LSH Wiesentheid). Jsou zde popsány odlibnosti ve struktuře bkolského systému, organizaci bkolního roku, klasifikaci a maturitní zkoubce. Poslední kapitola analyzuje německý bkolský systém z mezinárodního pohledu. Praktická část vychází z pozorování hodin českého i německého dějepisu maturitního ročníku Gymnázia F. X. aaldy (třídy 6N), a dotazníkového betření, které bylo následně třídě odesláno. Dotazník se dělí na dvě části - v první byli žáci testováni, aby se porovnalo, kolik informací si z obou hodin pamatují, a v druhé hodnotili vybrané aspekty německé výuky na gymnáziu (podobný dotazník vyplňoval i maturitní ročník 2021), přičemž identifikovali prvky, které jim vyhovují. Z výsledků vyplývá zájem o aktivní přístup v hodinách, projektovou výuku, hodnocení nejen za...
Rozvíjení sociální a personální kompetence prostřednictvím kanonických literárních děl na gymnáziu
Čečková, Michaela ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Laufková, Veronika (oponent)
Diplomová práce se snaží navrhnout, popsat a zhodnotit pět lekcí do hodin literatury na gymnáziu, které jsou postaveny na principech rozvíjení sociální a personální kompetence. Cílem je touto prací dokázat, že i v hodinách literatury lze směřovat k vyšším cílům vzdělávání - tedy k těm lidským. Žáci se během lekcí, které jsou postaveny na kanonických literárních dílech, jako je Matka, Tramvaj do stanice Touha, O myších a lidech, Sophiina volba a antickém dramatu, učí spolupráci, argumentaci, vyvozování důsledků atd., přesně jak předestírá Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. V teoretické části se autorka snaží zamyslet nad potenciálem literatury, co se osobnostního rozvoje žáků týká, předestřít důležitost kompetencí a na základě výzkumů dokázat, proč si vybrala právě kompetenci sociální a personální. V praktické části pak samostatně navrhuje pět lekcí rozvíjejících tuto kompetenci a na základě dotazníkového šetření před a po lekcích, které dala žákům, vyhodnocuje přínos lekcí a navrhuje možné alterace. Díky dotazníkovému šetření a sebereflexi došla k závěru, že tento způsob výuky literatury je přínosný a k rozvíjení kompetence skutečně dochází. Větších úprav je třeba jen u jedné lekce, a to u Sophiiny volby, ve které je třeba vytvořit lepší archy s volbami pro žáky. Součástí práce je i pestrá...
SITUACE VÝUKY LITERATURY V RÁMCI HODIN ANGLICKÉHO JAZYKA NA ČESKÝCH STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
MRÁZOVÁ, Anna
Přestože literaturu lze považovat za prostředek ke zlepšení znalostí angličtiny studentů, její role ve středoškolském vzdělávání v České republice není často významná. Literatura by měla být důležitou a nedílnou součástí komplexního rozvoje angličtiny jako druhého jazyka studentů. Cílem této práce je zmapování situace výuky literatury v rámci hodin anglického jazyka na českých gymnáziích. Práce obsahuje teoretický úvod do tématu významu literatury ve výuce a učení se cizím jazykům a výzkum založený na dotaznících vyplněných učiteli i studenty středních škol oboru anglický jazyk, který umožňuje nahlédnout do pohledů účastníků z obou stran vzdělávacího procesu na zkoumané téma.
Monitoring hmotnosti starších školáků na vybraných základních školách
MURČO VIRŠÍKOVÁ, Klára
Diplomová práce je zaměřena na monitoring hmotnosti starších školáků na vybraných školách. Jejím cílem je vyhodnotit hmotnosti starších školáků na Základní škole v Lišově a na Biskupském gymnáziu J. N. Neumanna v Českých Budějovicích pomocí percentilových grafů. Jedním z dílčích cílů je poté toto zjištění doplnit průzkumem znalostí o zásadách racionální výživy. Teoretická část přibližuje téma nadváhy a obezity všeobecně i konkrétně u dětí a dále zásady racionální výživy. Praktická část se poté zaměřuje na vyhodnocení hmotností u žáků sedmé a deváté třídy ZŠ Lišov a sekundy a kvarty na BiGy. Samotné šetření probíhalo ve vybraných třídách v únoru roku 2024. V každé z tříd bylo shodně 27 žáků. Dále jsou v praktické části vyhodnoceny odpovědi z vědomostní části dotazníků. Dotazníkové otázky byly uzavřené s jednou správnou odpovědí. Otázek bylo celkem deset a týkaly se znalostí o racionální výživě. Desátá otázka se dotazovala na obsah cukrů v nápojích, a odpovědi pak byly ukázkou toho, zda a jak pozorně čtou respondenti etikety na potravinách a nápojích. U jednotlivých respondentů byly stanoveny hodnoty BMI, které byly následně vyhodnoceny za pomoci percentilových grafů. Na základní škole byly výsledky horší, kde v 7. třídě bylo pouhých 37 % respondentů v kategorii se zdravou fyziologickou hmotností a v 9. třídě dokonce jen 30 %. U žáků gymnázia to bylo 59 % v sekundě a 45 % v kvartě a zároveň se v žádné z tříd neobjevil ani jeden respondent trpící obezitou. Na základě zjištěných výsledků lze konstatovat, že starší školáci na gymnáziu nemají s nadváhou a obezitou takové problémy jako starší školáci na základní škole. Největší rozdíl byl zaznamenán mezi žáky 7. třídy a žáky sekundy, kdy se mezi gymnazisty neobjevil jediný žák s obezitou a pouze jeden s nadměrnou hmotností, zatímco na základní škole bylo žáků v těchto dvou kategoriích celkem 8. Statisticky byl prokázán pouze vliv navštěvované školy na hmotnosti a výsledné hodnoty BMI žáků, zatímco vliv věku žáků prokázán nebyl. Rozdíl byl vidět i ve vědomostní části dotazníku, týkající se znalostí o racionální výživě. Znalosti gymnazistů byly o 20 % lepší. Na gymnáziu měli žáci v průměru 72 % správných odpovědí a na základní škole to bylo pouhých 52 %.
Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce
Holcová, Petra ; Müller, Zdeněk (oponent) ; Ruller, Ivan (vedoucí práce)
Tématem diplomové práce je architektonická studie komplexu školských staveb v Ostravě. Jedná se o mateřskou, základní a střední školu – gymnázium. Škola je situována vedle kulturního klastru Černá louka v Ostravě – nově navrženého kulturního centra města, a na nábřeží Ostravice. Hlavní myšlenkou je přizpůsobení jednotlivých pobytových prostor měřítku dětí různého věku, orientace tříd na jihovýchod a zároveň k řece. Mateřská škola je provozně i hmotově oddělena, základní škola a gymnázium jsou propojeny v jednom dvou- a třípodlažním objektu s vnitřním dvorem. Objekty jsou přístupné pro žáky ze vstupního prostranství od Černé louky, vstup pro veřejnost se nachází na nově navržené městské třídě propojující Louku s Novou Karolinou. Areál také nabízí sportovní zázemí, tělocvičnu, bazén a venkovní sportoviště, které je přístupné z cyklostezky vedoucí okolo Ostravice. Vzhled objektů vychází z konstrukce, železobetonového skeletu z běleného pohledového betonu, a je ozvláštněn stínícími panely z cortenového plechu.
B + B BARCELONA
Boleloucká, Alice ; Rudiš, Viktor (oponent) ; Koleček, Ivan (vedoucí práce)
Tématem projektu je stavba nového gymnázia v Barceloně, v místě, které je typické svými pravidelnými bloky navrženými architektem Cerdou. Stavbu jsem navrhla s respektem k tvaru parcely. Mým cílem bylo, nevytvořit jen vzdělávací budovu pro studenty, ale také kulturní a společenské centrum pro lidi z okolí. Urbanisticky je parcela koncipovaná jako město samo o sobě, které zve kolemjdoucí k návštěvě. Zůstalo příjemné měřítko pro život.
B + B BARCELONA
Růžička, Tomáš ; Rudiš, Viktor (oponent) ; Koleček, Ivan (vedoucí práce)
B+B Barcelona – Gymnázium Barcelona – Vallcarca Vallcarca je čtvrť s velmi specifickým charakterem, členitou topografií, sociální strukturou, zástavbou dvojího měřítka, důležitým pěším tahem a místem, před kterým jsou velké změny. Kromě gymnázia je třeba na pozemku vytvořit kvalitní veřejný prostor pro studenty i pro Vallcarcu a pokud možno využít budovu staré školy. Tento plácek je obklopen budovami gymnázia přístupnými veřejností, vede na něj nový veřejný průchod v logice spojení parku Güell s dalšími velkými parky. Škola je navržena jako spojení 4 pavilonů s nestejnou výškou, propojených vnitřními dvory nebo uličkou. Studenti oživují svým nutným pohybem veřejnou plochu. Nástupní místo je naproti budovy staré školy, jedná se o venkovní vestibul, ovšem krytý pergolou. Výška budov reaguje na charakter terénu a velikost okolní zástavby. Pavilony jsou dvojtraktem s dvojicí schodišť a pavlačí v kontaktu s dvorem. V každém pavilonu je vnitřní přestávková hala pro studenty. V zadní části je součástí haly stávající lom. Druhé straně ulice je stará škola využita jako jídelna s přístavbou příslušenství. Z jihu plácek vymezuje novostavba knihovny a vedení školy, na severní straně je hřiště. Měřítkem, konstrukcí a materiály budova odkazuje na přítomnost lomu. Je to skelet, s pohledovým betonem na fasádě, s povrchovou úpravou, která zdůrazňuje vrstvený charakter okolí.
Škola, základ života - Soubor školských staveb v Ostravě na Černé louce
Dufková, Kateřina ; Müller, Zdeněk (oponent) ; Ruller, Ivan (vedoucí práce)
Zadáním mé diplomové práce bylo navrhnutí nového komplexu škol v Ostravě. Místo stavby je umístěno blízko historického centra vedle výstaviště Černá louka. Hlavní ideou bylo navržení pěti různých solitérů, které dohromady tvoří uzavřený blok s vnitroblokem, kde se nachází zahrada. Žáci základní školy se pak během hodin přírodovědy a pěstování budou o tuto zahradu starat a budou zde pěstovat různé rostliny, které pak studenti gymnázia budou během vyučování biologie chodit poznávat. Koplex je rozdělen podle funkcí do pěti různých objektů: mateřská škola, základní škola, gymnázium, jídelna+kuchyně a sportovní areál.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 156 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.