Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 74 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pracovní zkušenosti osob se schizofrenií
Nykl, Matěj ; Zábrodská, Kateřina (vedoucí práce) ; Šípová, Ivana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou pracovních zkušeností a pracovního uplatnění jedinců se schizofrenií. Výzkumy ukazují, že zapojení do pracovní činnosti může mít pozitivní dopad na průběh onemocnění, avšak vykonávání zaměstnání je současně pro osoby se schizofrenií výrazně náročnější oproti běžné populaci. Přestože většina osob se schizofrenií má zájem vykonávat zaměstnání, dlouhodobě se to daří se to pouze malé části z nich. V českém prostředí se jedná o málo prozkoumanou problematiku, chybí proto poznatky o tom, jak lidé se schizofrenií prožívají své pracovní uplatnění a jakým obtížím čelí. Cílem této diplomové práce je proto blíže prozkoumat pracovní zkušenosti osob se schizofrenií a zjistit, jaké specifické faktory vnímají tito lidé jako podpůrné, nebo naopak limitující pro své zapojení do placeného zaměstnání. Teoretická část práce je rozdělena do dvou hlavních kapitol, přičemž první se zabývá samotným onemocnění schizofrenie včetně jejích projevů, prognózy, diagnostiky či dopadů stigmatizace. Předmětem druhé kapitoly jsou možnosti pracovního uplatnění osob se schizofrenií, zejména benefity spojené s vykonáváním práce, mechanismy podpory této skupiny či její specifické potřeby. Na teoretickou část navazuje empirický kvalitativní výzkum. Cílem výzkumu realizovaného prostřednictvím...
Osobnostní determinanty Job Craftingu
Pospíšilová, Adéla ; Šípová, Ivana (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kateřina (oponent)
The diploma thesis is focused on the relationship between big five personality traits and job crafting tendencies. The aim of the theoretical part is to introduce and explain the concept of job crafting theory and present the current knowledge from the research on big five personality traits and their relationship to job crafting tendencies. The aim of the empirical part is to examine the relationship between the personality traits of openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism, and job crafting tendencies. The theoretical part defines various theoretical perspectives on job crafting and its connection to theories of occupational health. Moreover, the individual big five personality traits and their impact on work behavior and job crafting are described. Empirical data were collected through a questionnaire survey. The results of the empirical part of the diploma thesis indicate a significant relationship between the personality traits of openness to experience, conscientiousness, and extraversion and job crafting tendencies. There was a negative correlation between neuroticism and job crafting tendencies.
Pracovní zdraví učitelů a učitelek z genderové perspektivy
Benešová, Hermína ; Zábrodská, Kateřina (vedoucí práce) ; Šípová, Ivana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá pracovním zdravím českých učitelů a učitelek a poskytuje na tuto problematiku pohled z genderové perspektivy. Cílem diplomové práce je analyzovat témata pracovního zdraví, která jsou specifická pro pedagogickou profesi, a identifikovat potenciální genderové aspekty pracovního zdraví vyučujících. Teoretická část práce představuje jednotlivé aspekty pracovního zdraví a jejich souvislosti s pedagogickou profesí. Pozornost je specificky věnována zejména pracovní spokojenosti a pracovnímu zaujetí jako pozitivním aspektům pracovního zdraví, a dále pracovnímu stresu a vyhoření jako negativním aspektům pracovního zdraví. Nejprve jsou prezentovány definice těchto pojmů a výzkumy, které se jim věnují z obecného hlediska, a následně z hlediska specifičnosti těchto konceptů u učitelské profese. V další části práce je definován pojem gender a prezentovány výzkumy zaměřující se na genderové rozdíly a nerovnosti ve vztahu k pracovnímu uplatnění a pracovnímu zdraví vyučujících. Empirická část diplomové práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Sběr dat proběhl formou polostrukturovaných rozhovorů se 14 vyučujícími (z toho 7 ženami a 7 muži), kteří působí jako vyučující na gymnáziích, středních školách a středních odborných školách. Rozhovory byly přepsány a...
Zkušenosti vysokoškolských studentů s arteterapií
Jonášová, Adéla ; Urban, Kamila (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kateřina (oponent)
V univerzitních poradenských centrech se zvyšuje poptávka v oblasti podpory duševního zdraví vysokoškoláků. Arteterapie je jednou z intervencí, které lze v péči o duševní zdraví vysokoškolských studentů a studentek aplikovat. Ze zahraničních výzkumů zaměřujících se na vysokoškoláky vyplývá, že arteterapie napomáhá snižovat stres, úzkost a depresi, podporuje růst sebepřijetí, sebehodnocení, sebevědomí, odolnosti a celkové duševní pohody. Cílem teoretické částí diplomové práce bylo nabídnout přehled o arteterapii s hlavním fokusem na skupinovou arteterapii u studentů a studentek vysokých škol. Empirická část diplomové práce si kladla za cíl zaměřit se na hlas klienta, konkrétně mapovala očekávání a témata u vysokoškoláků, kteří vstupují do arteterapeutické skupiny, jejich zkušenosti s účastí ve skupině a dopady, které na sobě pociťují. Výzkum byl realizován na vzorku 11 vysokoškoláků. Byly použity hloubkové rozhovory, které byly realizovány dvakrát, a to krátce po zahájení a následně po skončení skupiny. Data byla analyzována pomocí tematické analýzy. V prvním dotazování bylo identifikováno pět témat - Práce na sobě, Sociální důvody, Umění, Organizace, Odborný zájem. Výsledkem druhého dotazování byla čtyři témata - Arteterapeutický proces, Sociální rozměr, Rozvoj účastníka a Organizace. Výsledky...
Stres a copingové strategie u nadaných jedinců ve vynořující se dospělosti
Mykiska, Mojmír ; Zábrodská, Kateřina (vedoucí práce) ; Hrdličková, Kristýna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou zvládání a prožívání stresu u nadaných jedinců. Jejím cílem je identifikovat specifika prožívání zátěžových situací a copingových strategií u nadaných osob v období vynořující se dospělosti. Obsahem teoretické části je nejprve vymezení klíčových definic a teorií vztahujících se ke konceptům inteligence, nadání a výjimečného výkonu. Následně je práce zaměřená na definování konceptů stresu, zátěže a copingu. Jsou zde popsány hlavní současné teorie zvládání stresu a jejich implikace pro nadané jedince. Empirická část práce byla realizována za využití kvalitativního výzkumného designu. Cílem výzkumu bylo porozumět tomu, s jakými stresory se nadaní jedinci v průběhu přechodu do dospělosti setkávají, jak se s nimi vyrovnávají a jakou roli hraje v těchto procesech vnímání vlastního nadání. Data byla získána na základě polostrukturovaných rozhovorů s šesti nadanými respondenty a respondentkami. Získaná data byla analyzována za využití principů tematické analýzy. Výsledky analýzy ukázaly, že vnímání a zvládání stresu u nadaných probíhalo na třech úrovních: na osobní, sociální a meta-úrovni. Osobní úroveň byla definována tématy: vnitřní tlak na výkon, vědomí svých schopností, silnější prožívání a ambivalence rutiny. Na sociální úrovni se jedná o témata vnějšího...
Stress and Coping Resources in Crisis Intervention Helpline Professionals: A Grounded Theory Approach
Hlaváčová, Karin ; Zábrodská, Kateřina (vedoucí práce) ; Dragomirecká, Eva (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřuje na prožívání profesního stresu u profesionálů zaměstnaných na telefonických krizových linkách. Cílem práce je vytvořit teoretický model zdrojů zvládání, které krizoví interventi využívají ke zvládání profesního stresu. Teoretická část práce popisuje klíčové definice a teorie profesního stresu, v kontextu současné psychologie pracovního zdraví. Jsou identifikován konkrétní stresory, které ohrožují zdraví při práci u zaměstnanců v pomáhajících profesí, a to zejména u krizových interventů. Práce dále popisuje koncept zvládání stresu a diskutuje konkrétní osobní, sociální a jiné zdroje, které lze využít ke zvládání stresu spojeného s prací. Teoretickou část uzavírá přehled nejnovějších empirických studií zaměřených právě na zdroje zvládání v poradenství a krizové intervenci. Empirická část práce využívá kvalitativní design, konkrétně přístup zakotvené teorie, k vytvoření teoretického modelu zdrojů zvládání, které krizoví interventi využívají ke zvládání pracovního stresu. Cílem teoretického modelu je identifikovat hlavní profesní stresory, zdroje zvládání, intervenující podmínky a účinky zvládání u vybraného vzorku profesionálů zaměstnaných na linkách pomoci v krizi v České republice. Data byla shromážděna pomocí 14 polostrukturovaných rozhovorů a analyzována pomocí...
Šikana na pracovišti: prevalence, formy a prediktory v pracovním prostředí
Knor, Ondřej ; Zábrodská, Kateřina (vedoucí práce) ; Pekárková, Simona (oponent)
I Abstrakt Diplomová práce se zaměřuje na problematiku šikany na pracovišti neboli mobbingu, s cílem identifikovat organizační faktory ovlivňující výskyt šikany na pracovišti ve státním sektoru. Obsahem teoretické části práce je vymezení hlavních pojmů a teorií souvisejících se šikanou jakožto jednou z hlavních forem tzv. pracovní hostility. Na úvod je představen disciplinární kontext výzkumu v psychologii pracovního zdraví. Následně jsou prezentovány definice a typologie šikany na pracovišti a podrobně diskutovány hlavní organizační prediktory šikany, včetně pracovních nároků či leadershipu. Podrobně je popsána Teorie pracovních nároků a zdrojů (Job-Demands Theory, JD-R), jež představuje teoretický rámec pro ověřované hypotézy v empirické části práce. Teoretická část je zakončena přehledem prevalence mobbingu v zahraničí a v České republice. Empirická část práce popisuje realizovaný kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zjistit prevalenci a formy mobbingu a identifikovat vybrané organizační prediktory mobbingu ve státním sektoru. Na základě JD-R teorie byly formulovány hypotézy o vztahu mezi pracovními nároky/zdroji a výskytem mobbingu. Formulované hypotézy byly ověřovány na vzorku státních pracovníků (n = 201). Data byla získána prostřednictvím online dotazníkového šetření a vyhodnocena metodou parciální...
Kuchařské recepty v časopisu Květy a jejich proměny v čase socialismu
Jedličková, Adéla ; Končelík, Jakub (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kristina (oponent)
Práce za pomoci analytických nástrojů kvalitativní povahy, konkrétně nástrojů historické, obsahové a lingvistické analýzy pozoruje prvky, příklady a způsob propagandy a jejího promítnutí do kuchařských receptů v časopise Květy mezi lety 1951-1989. Popisuje nejen proměnu obsahu časopisu a s tím související zvyšující se podíl zastoupení mediálního obsahu věnujícího se kuchařským receptům a tématům s nimi souvisejícím, ale i vývoj samotných receptů s přihlédnutím k využití surovin. Práce dále nakládá se zjištěními jako je např. stále se zvyšující podíl masných a živočišných receptů, a zasazuje je do ekonomicko-politického kontextu. Dále se zaměřuje na způsoby promítnutí režimní propagandy do mediálních obsahů, která se mimo jiné projevovala např. recepty věnovanými kuchyním tzv. "spřátelených" zemí. Mimo jiné se soustředí na to, jakým způsobem bylo promlouváno o prospěšnosti některých potravin ve zkoumaném období. Vysvětluje, proč v dobách prosperity tyto texty mizí, a naopak se objevují v obdobích nedostatku. Také zjišťuje, proč se s některými surovinami lze setkat v určité části zkoumaného období. Popisuje tehdejší podobu inzertních obsahů a zmiňuje nejčastěji se objevující rubriky zabývající se zkoumanou problematikou a osobnosti je provázející.
Efekt týmového koučování na bezpečné psychologické klima v pracovních týmech
Dobiášová, Veronika ; Šípová, Ivana (vedoucí práce) ; Zábrodská, Kateřina (oponent)
Diplomová práce se věnuje působení týmového koučování na týmové klima. Teoretická část práce představuje specifika týmové spolupráce, koncept týmového klimatu a týmové koučování, jakožto metodu rozvoje týmů. V závěru teoretické části uvádíme přehled aktuálních výzkumů k týmovému koučování. Pro účely analýzy dat byla vybrána analýza rozptylu při opakovaném měření. Výsledná analýza nepotvrdila vztah mezi týmovým koučováním a týmovým klimatem. Zjištěná velikost efektu vykazuje nízké hodnoty i za předpokladu rozsáhlejšího výzkumného souboru. Klíčová slova týmové klima; koučování týmů; well-being zaměstnanců; atmosféra pracovní skupiny; pracovní zdraví; Inventář týmového klimatu; sociomapování
Copingové strategie u vedoucích zaměstnanců z perspektivy genderu a osobnosti
Nováková, Monika ; Zábrodská, Kateřina (oponent)
práce zkoumala rozdíly mezi muži a ženami ve vedoucích pozicích České využívání copingových strategií ohledem na osobnostní charakteristiky teoretické části byly rozebrány nároky kladené na vedoucí pracovníky a s nimi spojené , dále rozdíly v jejich vnímání a zvládání s ohledem na pohlaví a osobnost. Výzkumná část analyzovala rozdíly v copingových strategiích u mužů a žen ve vedoucích pozicích. Celkový soubor o velikosti N=21 (z toho muži N=13 , ženy N= ) vyplnil Dotazník zvládání zátěže a Multifaktorový osobnostní profil ýsledky multivariační analýzy odhalily signifikantní rozdíl mezi muži a ženami ve využívání konkrétních copingových strategií . Signifikantní rozdíl byl škály trategie vedoucí k řešení , přičemž výrazně více využívali tyto strategie muži. V univariačních testech byly odhaleny signifikantní rozdíly v strategiích žívaná více muži), Sdílení vně, Odreagování Vyhnutí Smíření se využívaná více ženami egresní analýza odhalila, že pro Strategie vedoucí k duševní pohodě škály Cítění-Myšlení, Obezřetnost-Sebevědomí ohlaví signifikantními prediktory ( Strategie vedoucí k řešení situace byly škály - - Cítění-Myšlení, Spolupráce-Průbojnost Uzavírání-Otevírání Pohlaví signifikantními prediktory Celkově tedy výsledky ukázaly, že osobnostní dimenze a pohlaví přispívají k volbě copingových strategií....

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 74 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.