|
Novorenesanční kostely v Čechách a na Moravě
Sládeček, Petr ; Kuthan, Jiří (vedoucí práce) ; Rakušanová, Marie (oponent) ; Švácha, Rostislav (oponent)
Petr SLÁDEČEK: Novorenesanční kostely v Čechách a na Moravě (doktorská disertační práce na Katolické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze). Praha 2015 anotace: Cílem této práce je shromáždit informace o novorenesančních kostelech a pokusit se o jejich interpretaci v kontextu architektury 19. století. Novorenesanční styl byl ve druhé polovině 19. století ve střední Evropě značně rozšířen. Jeho velká četnost užití pro profánní stavby kontrastuje se situací v oblasti sakrální architektury. Kostely byly budovány převážně v novogotickém stylu. V menší míře byl užíván i novorománský styl. Za příčinu tohoto stavu jsou pokládány zdrženlivé postoje duchovenstva a některých architektů vůči renesančnímu stylu. V rodící se památkové péči vedl kult gotiky ke gotickému purismu, jemuž padly za oběť mnohé mladší části historických budov. Proto je, ve srovnání s novogotickými stavbami, množství novorenesančních kostelů výrazně menší. Novorenesanční styl se však od 80. let těšil velké oblibě v prostředí českých protestantských sborů, neboť byl pokládán za méně nákladný než styl novogotický. Novorenesanční sakrální architektura nebyla dosud systematičtěji zkoumána. Výzkum se proto zaměřil především na nezpracované a nepublikované archivní materiály, které jsou roztroušeny v archivech mnoha institucí. klíčová slova:...
|
|
Popírači a schvalovači: Neokubismus v dnešní architektuře
Švácha, Rostislav
Linie "neokubismu" patří k architektonickým směrům po roce 2000. Má své kořeny v tradici českého architektonického kubismu z druhého desetiletí 20. století. Někteří architekti dneška pracují vědomě s odkazy na kubistickou architekturu, někteří toto historické pozadí popírají. V obou případech je zajímavé studovat techniky, jaké těmto architektům pomáhají dosáhnout "kubistických" forem.
|
| |
| |
| |
| |
|
Loosův Raumplan jako anglický dům vzhůru nohama
Švácha, Rostislav
Analyses the interiors of Vienna architect Adolf Loos and his work with space. Loos’s cascade-structured space resembles the interiors of English modernist houses. However, Loos does not measure the varied vertical clearance of his rooms from the floor – in the English way – but from the basic level of the ceiling.
|
| |
| |
| |