Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 439 záznamů.  začátekpředchozí411 - 420dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problematika čtení u neslyšících
Žbánková, Markéta ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Hádková, Kateřina (vedoucí práce)
"Mnozí rodiče neslyšících dětí v předškolním věku vkládají velké naděje ve výuku čtení. Domnívají se, že jen co se jejich dítě naučí číst, bude po starostech. Bohužel tomu tak není" (Červenková, 1999, s. 7). Tito rodiče se setkávají s jedním z největších problémů, na který narazí naprostá většina všech odborníků pracujících a zejména učících neslyšící děti, kterou je skutečnost, že tyto děti se nemohou učit číst jako děti slyšící, jelikož proces čtení u nich probíhá odlišně. I přesto, že neslyšící děti začínají se čtením dříve než ostatní, přečíst delší slovo nebo jednoduchou větu jim trvá mnohem déle. Přečíst a porozumět delšímu souvětí se může pro neslyšícího stát nedosažitelným cílem. Při výuce čtení často není zohledněn fakt, že čeština je pro neslyšící druhým cizím jazykem a jejich obtíže, i při snaze naučit se číst, ještě narůstají. Protože písmo a psaný text je důležitým pojítkem mezi jedincem a okolním světem, je nutnost naučit neslyšící děti číst velice důležitá nejen pro značné zmírnění komunikačních bariér, které neslyšící v každodenním životě musí překonávat, ale též i pro zvýšení jejich sebevědomí a usnadnění jejich seberealizace v dnešním světě. Ve své závěrečné práci se pokouším zabývat všemi aspekty odlišností ve čtení dětí neslyšících oproti slyšícím, rozebrat nejčastější problémy, které se...
Pedagogická intervence u dětí s odkladem školní docházky
Nástrahová, Eva ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Strnadová, Iva (vedoucí práce)
V mém pozorování jsem se pokusila zachytit průběh jednotlivých činností a dovedností v přípravě předškolního dítěte na vstup do první třídy základní školy. Nejdůležitější činnosti jsem si zaznamenávala. Pochopitelně jsem neuváděla všechna cvičení a hry na rozvíjení dovedností. Her, cvičení a námětů je veliké množství. Já zde uvedla pouze příklady nejoblíbenějších, které zařazuji častěji do běžných činností. Pozorováním dvou chlapců jsem si potvrdila několik důležitých poznatků. První poznatek je, že každé dítě je opravdu individualitou již od útlého věku. Některé vlastnosti a dovednosti se nedají bohužel změnit, i když by to bylo ku prospěchu dítěte. Dítě musíme brát takové jaké je i s jeho veškerými individualitami. Druhý poznatek mi potvrdil, že velmi záleží na bezprostředním okolí a zejména rodině, ve které dítě vyrůstá. Dítě má takové šance na rozvoj svých dovedností, které mu rodina i okolí umožní. I když se často pedagogové snaží působit podle svého nejlepšího svědomí, na základě pedagogických kompetencí, které jim umožňují na dítě výchovně působit, často jejich působení nestačí. Třetí poznatek, není nikdy pozdě začít s pomocí osobě, která to potřebuje. Jen vědět, kdy a jakým způsobem začít. Na závěr bych chtěla říci asi toto: " Někdy se stává, že nedostatky u dětí příliš zviditelňujeme. Stavíme...
Možnosti speciálně pedagogické podpory vysokoškolských studentů se zrakovým postižením
Bartoňová, Tereza ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Květoňová, Lea (vedoucí práce)
Tato diplomová práce sc zabývá možnostmi podpory vysokoškolských studentů se zrakovým postižením. Mohlo by se na první pohled zdát, že tato podpora již nemá ve vysokoškolském studiu místo. Nejsou žádné instituce podobné speciálně pedagogickým centrům, či pedagogicko-psychologickým poradnám, přesto však je potřeba při studiu jedince s handicapem na speciální podporu myslet a poskytovat ji. V případě studentů vysokých škol již nepůjde o individuálně vzdělávací plány pro učitele, ani není zapotřebí dohlížet, aby jedinec včas navštěvoval svého specialistu z oboru medicíny, ale je potřeba zajistit vhodné kompenzační pomůcky, upravovat studijní prostředí, přizpůsobovat průběh a formu zkoušek. Diplomová práce má pět částí, každá je rozdělena na jednotlivé kapitoly. V první části se práce zabývá vývojem jedince v období adolescence a mladé dospělosti (věk 15 až 26 let). Je zde popsán jak vývoj jedince bez handicapu, tak vývoj jedince s těžkou vadou zraku, který má svá specifika. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Možnosti speciálně pedagogické podpory čichového vnímání osob se zrakovým postižením na základě vyšetření čichu
Šumníková, Pavlína ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Vítková, Marie (oponent) ; Strnadová, Iva (oponent)
Čich je ve speciálně pedagogické praxi považován zajeden z kompenzačních smyslů. Předkládaná práce je zaměřena na vyšetření čichového vnímání u osob se zrakovým postižením. Pro naplnění cíle práce byly využity standardizované testy čichového vnímání UPSIT a STT, dále byly testované osoby dotazovány na subjektivní vnímání využití čichu v běžném životě. Výzkumu se zúčastnilo 154 probandů, 77 osob se zrakovým postižením (45 mužů a 32 žen) a 77 osob vidících jako kontrolní skupiny. Podmínkou k účasti osob se zrakovým postižením byl výskyt zrakové vady déle než pět let a stupeň zrakové vady (podle WHO, 1992) v kategorii těžké slabozrakosti, praktické a úplné nevidomosti. Osoby kontrolní skupiny byly vybírány následně tak, aby se shodovaly s osobami se zrakovým postižením věkem a pohlavím. Součástí použitých metod byla kritická analýza odborné literatury pro pochopení struktury čichového analyzátoru, procesu přenosu čichové informace, úrovně čichového vnímání během vývoje a zrání člověka a funkce čichu u osob se zrakovým postižením v kontextu dosud známých výzkumů čichového vnímání těchto jedinců. Vlastní výzkum byl vyhodnocen na základě standardních matematických a statistických metod. Pro hodnocení jednotlivých testů byly použity standardizované manuály, jež byly součástí testovaných setů. Získané výsledky...
Sexualita a vztahy dospělých s mentálním postižením
Šimáčková, Hana ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce)
Cílem diplomové práce bylo vytvoření manuálu pro vzdělávání dospělých lidí s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a vztahů. Manuál má být určen především pracovníkům zařízení Skok do života, o.p.s. v Hradci Králové. První část práce je zaměřena na teoretické objasnění pojmů mentální retardace, dospělost, sexualita a vztahy a na shromáždění teoretických východisek z oblasti vzdělávání dospělých s mentálním postižením. Druhá část práce prezentuje Manuál pro vzdělávání dospělých lidí s lehkým mentálním postižením v oblasti sexuality a vztahů, který je výsledkem dlouhodobého participačního pozorování skupiny při realizaci vzdělávání v oblasti sexuality a vztahů. Klíčová slova: mentální retardace, vzdělávání dospělých, sexualita a vztahy, manuál.
Možnosti úprav a strukturace interiérů prostor určených pro předškolní výchovu a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra
Buršíková, Alena ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Strnadová, Iva (vedoucí práce)
Tato diplomová práce si klade za cíl zjistit, jaké jsou možnosti strukturace, úprav a vybavení interiérů určených pro předškolní výchovu a vzdělávání dětí s poruchou autistického spektra. V úvodní části se zabývám zhodnocením a porovnáním teoretických východisek s praktickými zkušenostmi získanými při osobních návštěvách v mateřských školách v Praze (Česká republika) a Edinburghu (Skotsko). Na základě těchto úvah se snažím stanovit principy, jež by zajišťovaly vhodné vzdělávací prostředí pro děti s PAS a podat příklady praktického užití těchto principů. Ve druhé části práce jsou popsány a analyzovány již existující edukační prostory pro děti s poruchou autistického spektra. V závěru je doplněn vlastní projekt, v němž se snažím navrhnout ideální rozvržení, úpravy a vybavení edukačních prostor pro děti s PASv souladu s uvedenými principy.
Hry a pomůcky pro těžce zrakově postižené děti a jejich vidící vrstevníky
Pišlová, Kristýna ; Šumníková, Pavlína (oponent) ; Květoňová, Lea (vedoucí práce)
Diplomová práce "Hry a pomůcky pro těžce zrakově postižené děti a jejich vidící vrstevníky" má čtyři části. První část se zabývá teorií her, druhá se zabývá didaktickými, kompenzačními i takovými pomůckami, které jsou určeny ke hrám. Třetí kapitola se věnuje výrobě hmatových her, knížek a pomůcek. Tomu, jaké materiály využít, čemu se při výrobě vyvarovat. Čtvrtá část obsahuje konkrétní ukázky her, knížek a pomůcek vhodných pro těžce zrakově postižené děti a jejich vidící vrstevníky. Přičemž ani jedna strana není zvýhodněna. V této části jsou popsány hry běžně vyráběné, které jsou použitelné bez jakýchkoli úprav nebo jen s jednoduchými úpravami. Ještě jsou tu zařazeny známé společenské hry, které je nutno vytvořit celé znovu. Najdeme zde také hry, knížky a pomůcky, které byly prvotně vytvořené pro těžce zrakově postižené děti, ale využívat je mohou i děti intaktní a všichni ti, kteří si s těžce zrakově postiženými hrají.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 439 záznamů.   začátekpředchozí411 - 420dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.