Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 89 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kašpar z hor Henri Pourrata
Tučková, Lucie ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Diplomová práce podrobně představuje stěžejní dílo Henri Pourrata Kašpar z hor. Rané tvůrčí období Henri Pourrata je jednoznačně ve znamení spisovatelského zrání a sbírání podnětů pro další tvorbu, z nichž se později zrodila i tetralogie Kašpara z hor a Le Trésor des contes. Proto jsou v diplomová práci tyto vlivy na utváření Pourratovy spisovatelské osobnosti zdůrazněny. Po představení Henri Pourrata a vyzdvihnutí nejdůležitějších zdrojů inspirace jeho tvorby se práce věnuje dosud neprovedenému důkladnému rozboru Kašpara z hor z hlediska jeho utvoření podle pravidel výstavby příběhů ústní lidové tradice. Hlavní dějová linie Kašpara z hor je dána auvergnským tradovaným příběhem O bílých očích (nebo také O řeřavých očích či O čtrnácti sudech.) Na ústřední dramatický příběh je navázáno množství epizodních příhod, legend, pohádek i říkanek a auvergnských popěvků. Sám Pourrat o Kašparovi z hor říkal, že je příběhem o tisíci příhod a příběhů. Inspirace kompozicí lidových příběhů je dokázána na vlastním námětu díla a jeho epizodních příhodách, členění Kašpara z hor do jednotlivých částí, jež odpovídají jednotlivým večerům, jakoby stráveným s vypravěčkou příběhu, na vloženém humoru a v neposlední řadě i na způsobu užití jazykových prostředků typických pro ústní vyjadřování. Jednotlivým jazykovým rovinám díla je...
Poetry on the Road
Likina, Nina Justina ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Tato práce se věnuje významu cesty, putování, úniku v poezii Arthura Rimbauda, pomocí analýzy jednotlivých básní a syntézy studií o autorovi je sleduje jako motivy, procházející celým autorovým dílem, i jako skutečnou, radikální vnitřní touhu, která určovala jeho osud. Od prvních vlivů a inspirací, které formovaly Rimbaudovu fantazii, přes jeho pozdější toulky a útěky až k odjezdu do Afriky a úplnému odmítnutí poezie práce vede celistvou linii a snaží se zodpovědět otázku, zda a nakolik došlo k naplnění jeho vizí a zda jeho skutečná cesta souvisí s tou literární. Na základě analýzy rozdílných postojů životopisců vůči africkému období pak nastoluje téma jednoty života a díla.
Lolita v životě a díle Serge Gainsbourga
Sotonová, Jana ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Tématem bakalářské práce je motiv "lolity" (prepubescentní dívky jako předmětu erotického zájmu) v díle francouzského zpěváka, skladatele písní, básníka, herce, scénáristy a filmového režiséra Serge Gainbourga. Většina jeho děl byla napsána pro ženy nebo o nich. Pro své okouzlení postavou Lolity ze stejnojmenné knihy Vladimira Nabokova touží najít její ztělesnění, ačkoli považuje postavu za abstraktní. Jeho posedlost představou "lolity" jako archetypu významně ovlivňuje jeho tvorbu, stejně jako jeho citový život. První část představí Serge Gainsbourga. Druhá část se bude zabývat tématem "lolity" podle Nabokovova díla. Bude se věnovat také mytickému původu postavy. Hlavní část se zaměří na Gainsbourgova díla, ve kterých je ovlivnění tímto motivem nejvíce patrné. Nakonec práce porovná Nabokovovo a Gainsbourgovo pojetí "lolity" a synteticky shrne rozdíly mezi nimi. Klíčová slova : lolita, obsese, mýtus, eros
Alfred de Musset a jeho divadelní tvorba
Koždoňová, Alžběta ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Cílem této práce je definovat podoby lásky u vybraných dramatických děl Alfreda de Musseta. Částečně se také v jeho hrách zabývám sociálními otázkami, zápornými postavami a netradičními divadelními postupy, které autor použil. K definování jsem nejprve vybrala důležité momenty z autorova života, které často slouží jako inspirace samotných děl a souhrnně představila jeho literární dílo. Následně jsem nastínila vývoj romantického divadla a v nejdůležitější části vypracovala analýzy jednotlivých her. Ty jsou obohaceny o ukázky, které trefně vystihují zpodobňované typy lásky či dílčí charakteristiky postav. Přínosem této práce je definování originality, kterou autor oplýval ve znázornění hloubky citů u jednotlivých postav. Klíčová slova: Alfred de Musset, francouzské divadlo, 19. století, romantismus, podoby lásky Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Mýtus o Orfeovi ve francouzské poezii 19. a 20. století
Jupová, Andrea ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent)
Bakalářská práce Mýtus o Orfeovi ve francouzské poezii 19. a 20. století se věnuje mytickým odkazům zanechaným antickými autory v dílech význačných autorů moderní francouzské poezie. V první části práce je připomenut mýtus o Orfeovi v antickém období, jeho předliterární i literární verze se zaměřením na klíčová díla Ovidia a Vergilia. V jejich dílech je pak analyzován mýtus o Orfeovi. V dalších kapitolách druhé části jsou dílčí motivy antického mýtu hledány v básnických dílech vybraných autorů od dob romantismu až po 40. léta 20. století ve spojitosti s příslušným literárním kontextem. U těchto autorů je sledováno specifické užití mýtu a proměny jeho pojetí. Ve třetí části je provedeno srovnání pojetí všech zkoumaných autorů a poukázání na význam antické mytologie v moderní literatuře.
Typologie povídek Marcela Aymého
Rokycanská, Nikola ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Cílem této diplomové práce je tematicky zmapovat a utřídit povídkovou tvorbu francouzského spisovatele Marcela Aymého. V první části práce jsou definovány charakteristiky povídky jako literárního žánru a popsány jeho proměny ve 20. století. Druhá část se pak věnuje životu a dílu autora, které také zasazuje do soudobého literárního kontextu. Třetí - hlavní - části práce pak přibližuje samotnou Aymého povídkovou tvorbu, vyzdvihujíc tematické celky (zvolené na základě četby Aymého souborného povídkového díla), do nichž můžeme jednotlivé povídky zařadit. Ke každému z těchto celků je pak přistoupeno detailně, ve snaze přiblížit jejich základní charakteristiky. Závěr práce pak představuje základní tematické schéma Aymého povídkové tvorby.
Jazz ve francouzské literatuře
Jonczyová, Michaela ; Voldřichová - Beránková, Eva (vedoucí práce) ; Jamek, Václav (oponent)
Jazz ve francouzské literatuře nebývá častým předmětem odborných studií patrně proto, že problematika jazzu je obecně spojována s americkou kulturou. Cílem této práce je dokázat, že ačkoliv je jazz z hlediska myšlenkového a estetického založen na principech, již se výrazně liší od evropské kulturní tradice, v rámci francouzské literatury se jedná o bohatě rozvíjené téma. V první části studie poskytujeme komplexní náhled na principy jazzu, následně na možnosti jejich převedení do literatury. V druhé části konfrontujeme jazz s francouzskou kulturou, a to prostřednictvím vybraných děl autorů Pascala Quignarda, Borise Viana, Philippa Soupaulta a Jeana Cocteaua. Závěrečná analýza života a díla Christiana Gaillyho nám slouží jako důkaz, že jazz francouzskou literaturu otevírá světu, vnáší do jejího obsahu a formy živelnost a originalitu.
Mýtus o Narcisovi ve francouzské literatuře přelomu 19. a 20. století
Kučerová, Magdalena ; Pohorský, Aleš (vedoucí práce) ; Pechar, Jiří (oponent) ; Jamek, Václav (oponent)
Mgr. Magdalena Kučerová Disertační práce: Mýtus o Narcisovi ve francouzské literatuře přelomu 19. a 20. století ABSTRAKT: Tato disertační práce vychází z poznatků francouzské mýtokritiky a zabývá se problematikou mýtu v literatuře, který je specifickým projevem lidské symbolické obraznosti. Na nejobecnější rovině práce studuje definici mýtu a jeho funkci ve společnosti a také otázku protikladu pojmů mythos a logos, jež se ve vývoji evropského myšlení stále více diferencovaly. Mýtus o Narcisovi představuje pravděpodobně jeden z nejstarších mýtů evropské kultury. Ve své nejznámější a nejucelenější formě se objevuje poprvé v III. knize Ovidiových Proměn, kde se příběh jeví již jako ustálený a všeobecně známý. Touto verzí se později inspirovalo mnoho dalších autorů. Příběh mladíka zamilovaného do svého obrazu na vodní hladině v sobě skrývá velkou škálu sémanticky silných struktur (zejména motivy zrcadla, narcistní lásky, pasivně povzneseného charakteru hrdiny či závěrečné metamorfózy v květinu), které tato studie analyzuje. Autorka nastiňuje vývoj interpretace mýtu o Narcisovi v dějinách francouzské literatury do přelomu 19. a 20. století a poukazuje na fakt, že chápání mýtu se proměnilo do podoby, která se hluboce lišila od jeho původních výkladů....
Vývoj postav otce a matky v autofikci Drisse Chraïbiho
Vojnová, Lenka ; Jamek, Václav (vedoucí práce) ; Pohorský, Aleš (oponent)
Maročan Driss Chraïbi patří k předním současným romanopiscům frankofonního Magrebu. Řada jeho románů má zřetelný autobiografický základ, a právě z této části autorova díla bude práce těžit. Velmi výrazně tu vyvstávají podstatné civilizační aspekty, na nichž spočívá výstavba jedince v arabské společnosti severní Afriky, a z nich se práce zaměří na zobrazení otce a matky. Položí si rovněž otázku, jak je tradiční model rodiny v marocké společnosti ovlivňován "západní", tedy evropskou, kulturou. Zobrazení otce se mění ze zkarikovaného patriarchálního tyrana na milého muže s pochopením pro moderní svět. Matka, která tradičně ztělesňuje tradici a rodinu, se v některých textech stává i bojovnicí za práva žen. I přes tento posun se nezdá, že autor by tradice zavrhoval. Těžiště analýzy se zaměří na tyto otázky, v úvodu předtím stručně nastíní situaci arabské frankofonní literatury a zhodnotí místo studovaného autora v tomto kontextu; vymezí též podíl autofikce v celku jeho díla. Klíčová slova: Driss Chraïbi, žena, muž, matka, otec, marocká společnost, západní společnost

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 89 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.