|
Přechod z pracovního procesu do starobního důchodu
Štanclová, Marie ; Čížková, Hana (vedoucí práce) ; Dočkal, Jan (oponent)
Tato práce se zabývá změnami, které probíhají u lidí, již odešli do starobního důchodu. Řeší zejména dopad na jejich další život v poslední etapě života. Následně pak také zvládnutí odchodu do důchodu, jak se při něm lidé cítí, popisuje jednotlivé změny, které u člověka probíhají. Dále pak zmiňuje informace o důchodu, druhy důchodů. Popisuje, jak může probíhat příprava na něj, adaptace. Zmiňuje se o rolích, které má člověk před odchodem do důchodu a po něm. Popisuje reakce seniorů samotných, jejich vnímání této etapy a zároveň, jak na ně reaguje jejich okolí. Veškeré informace byly, zjišťovány u oslovených respondentů, kteří si již prošli odchodem do důchodu. Byla s nimi provedena metoda strukturovaného rozhovoru a získané informace byly následně zpracovány.
|
| |
| |
|
Pozitivní stránky squattingu
Mazínová, Veronika ; Dočkal, Jan (vedoucí práce) ; Kuchař, Radomír (oponent)
Bakalářská práce Pozitivní stránky squattingu poodhaluje, o co squatteři usilují a jaká je jejich ideologie. Jejím hlavním cílem je představit pozitivní stránky squattingu. V první části práce uvádí teoretické vymezení pojmu squatting pomocí různých společenských věd. Dále pojednává o motivaci, která vede jedince ke squattingu a jeho hlavních myšlenkách. Dívá se také do historie a poukazuje na momenty v dějinách, které vývoj squattingu ovlivnily. Na závěr práce pojednává o současném squattingu a popisuje dva soudobé squaty. Popis je ilustrativně doplněn rozhovory s obyvateli těchto squatu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|
| |
|
Přenos tradičních hodnot Romů ve smíšených manželstvích romsko-českých
Innemanová, Petra ; Dočkal, Jan (vedoucí práce) ; Kuchař, Pavel (oponent)
Cílem mé absolventské práce bylo zkoumání třech generací smíšených manželství romsko-českých v aspektech výchovy, vzdělání a tradic. Jak během vývoje probíhal přenos těchto aspektů a v jaké míře. Jaké tradiční hodnoty Romů se udržely během tří generací smíšených manželství? V teoretické části práce jsem se snažila vylíčit všechna témata, která jsem poté zkoumala v praktické části u jednotlivých párů, zejména společenství v rodině, jednotlivé role mezi členy rodiny, výchovu, vztah ke vzdělání, tradice a rituály v romské tradiční rodině. Důvodem těchto zkoumání je zjištění, zda-li a jak se romští partneři asimilují do majoritní společnosti. V této souvislosti jsem užívala kvalitativní metodu, zúčastněné pozorování a rozhovory s jednotlivými respondenty. Výsledky vypovídají jednoznačně, že asimilace do majoritní společnosti probíhá velmi úspěšně, stejně tak vyšší úroveň vzdělanosti, stoupající věk při sezdávání partnerů a narození prvních potomků. Porodnost má během generací klesající úroveň. Dalšími pozoruhodnými fakty jsou zjištění, že již ve druhé generaci smíšených manželství se z romské kultury, jazyka, historie, tradic nenachází mnoho a to, co se zachovalo je jen podvědomě praktikováno. V třetí generaci zaznamenávám naprostou distanci od všeho romského, absenci jakékoliv vědomé romské kultury. Naopak, co...
|
| |
| |
|
Úloha sociálního pracovníka při řešení domácího násilí na seniorech
Hyková, Simona ; Mašát, Vladimír (vedoucí práce) ; Dočkal, Jan (oponent)
V této práci se zabývám tématem psychicky nemocných a týraných seniorů, kteří byli umístěni do psychiatrické léčebny. V teoretické části práce jsem se pokusila popsat pojmy, jako je domácí násilí, dále domácí násilí v rodině a také násilí páchané na seniorech. Rozepsala jsem druhy domácího týrání a zneužívání a zmínila jsem několik forem domácího násilí a týrání, které v těchto případech bylo na nemocných seniorech pácháno. Vysvětlila jsem pojmy jako je stáří, senior a jeho rodina. Popsala jsem různé formy a fáze psychických nemocí a chování pacientů, kteří těmito nemoci trpí. Dále jsem vysvětlila pojmy, jako je demence a rozepsala její formy a klasifikace. V další části se věnuji možnostem pomoci těmto seniorům a uvádím služby pro oběti domácího násilí. Zmínila jsem řešení těchto krizových situací, jako je například zbavení způsobilosti, dále institut vykázání a to s ohledem na Občanský zákoník. Další část je věnována roli sociálního pracovníka a jeho edukaci s rodinou. Pomoc sociálního pracovníka pacientovi spočívá v odhalení, zmírnění nebo odstranění negativních důsledků nemoci u seniora. Vzhledem k tomu, že dnes představují senioři velmi početnou část obyvatel, jsou tito lidé velice početnou skupinou klientů sociálních pracovníků. Úloha sociálního pracovníka proto není snadná, rodina od něj očekává...
|
|
Pedagogický model Teen Challenge
Láník, David ; Dočkal, Jan (vedoucí práce) ; Klimešová, Anna (oponent)
Práce se snaží popsat pedagogický model programu Teen Challenge. Program je zaměřen na lidi, kteří propadli závislosti. Pokud se člověk stane závislým, postupem času může dojít k totálnímu rozpadu osobnosti. Cesta ven z nesvobodné pozice je velmi obtížná, ale není nemožná. Teen Challenge deklaruje, že je třeba obnovit duchovní aspekt osobnosti a následně udržovat osobní relaci s Ježíšem Kristem. Tak může docházet ke změně, která se má projevovat ve všech oblastech lidského života. V souvislosti s tím je potřeba výchovně-vzdělávací pomoci. Výchova a vzdělání má formovat jedince tak, aby docházelo k pozitivním výsledkům. Do jaké míry se daří Teen Challenge pedagogicky působit na jedince, aby se naučil vše potřebné pro nový životní styl, který by nebyl naplněn drogami, alkoholem, destrukcí a jinými nežádoucími jevy, je předmětem šetření práce. Protože považuji "žít zdravé hodnoty" za jeden z klíčových faktorů v roli léčbě závislých, práce je zaměřena na zjištění, jaký žebříček vyznává klient po ukončení programu, zda dochází k jeho projevování a jakým způsobem program přispěl k tomuto stavu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
|