Název:
Analýza vývoje vysokoškolského vzdělávání v České republice
Překlad názvu:
Analysis of higher education in the Czech Republic
Autoři:
Všetečková, Jana ; Poláková, Olga (vedoucí práce) ; Vostrovská, Zdenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt Česká republika potřebuje ucelenou koncepci reformy vysokých škol. Ambicí naší země je patřit ve vysokoškolském vzdělávání k evropské špičce a být tak celosvětově konkurenceschopní. Práce analyzuje vývoj vysokého školství v České republice od roku 1918 do současnosti a popisuje i vývoj ovlivněný evropskou integrací. Cílem této práce je zhodnotit stav českého vysokého školství a jeho chystanou reformu. Analýza je zaměřena na počty studentů v jednotlivých úrovních VŠ, na obory, v kterých se studenti vzdělávají, a v neposlední řadě na výdaje poskytované státem na terciární vzdělávání. Tyto hodnoty budou porovnávány s vybranými státy OECD. V závěru práce je provedeno zhodnocení silných a slabých stránek, příležitostí i hrozeb českého vysokoškolského systému a předkládaného věcného záměru zákona o vysokých školách, které jsem provedla metodou SWOT analýzy. Současná právní úprava z roku 1998 už v mnoha ohledech neodráží stav a problémy českého vysokého školství. Není schopna zabránit velkému růstu vysokoškoláků, snižování kvality a podfinancování celého vysokoškolského systému.Abstract The Czech Republic needs a comprehensive plan to reform its high schools. The ambition of the Czech higher education is to belong in the top European and worldwide education systems in order to be competitive. The thesis analyzes the development of higher education in the Czech Republic since 1918 to present day, it also describes the development that is affected by European integration. The aim of this thesis is to evaluate the status of Czech higher education system and the forthcoming reforms. The analysis is focused on the number of students at each university levels, subjects and ultimately analyses the expenditure on tertiary education in the Czech Republic. These values will be compared with the selected OECD countries. In conclusion of the thesis is the SWOT analysis of strengths, weaknesses, opportunities and threats of Czech System of higher education, as well as the principle of the law university. The current legislation of 1998 does not reflect the current status and the problems that the Czech higher education is faced with. This prevents the large growth of college students, the reduction in quality, as well as the negative financiation of the entire higher education system.
Klíčová slova:
financování vysokých škol; reforma terciárního vzdělávání; terciární vzdělávání; education financing; tertiary education; tertiary education reform
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/30176