Název:
Platy učitelů v roce 2023 a výhled: jízda z kopce
Překlad názvu:
Teacher salaries in 2023 and beyond: driving downhill
Autoři:
Münich, Daniel ; Smolka, Vladimír Typ dokumentu: Výzkumné zprávy
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Edice: Studie IDEA, svazek: 4/2024
Abstrakt: [cze][eng] Pro vývoj platů učitelů je určující vývoj veřejných vzdělávacích výdajů země, konkrétně podíl těchto výdajů na HDP. V Česku dosáhl historického maxima v roce 2021, což zhruba odpovídalo průměru zemí EU27 i OECD. Na základě známého vývoje, Střednědobých výhledů státního rozpočtu (SDV SR) a predikce vývoje české ekonomiky tento podíl v dalších letech klesal, poklesne v roce 2024 a velmi pravděpodobně i v letech 2025 a 2026. Stávající SDV SR totiž, kromě jiného, nezohledňuje nové zákonné zakotvení relativních platů učitelů na úrovni 130 % průměrných mezd v ekonomice. Pokud by se měl podíl školských výdajů na HDP v roce 2025 vrátit na průměr zemí EU27 roku 2021, musely by být výdaje o zhruba 40 mld. vyšší, než předpokládají aktuální rozpočtové výhledy na rok 2025, tedy o 15 %.The development of teachers’ salaries is determined by the development of a country’s public education expenditures, specifically, the share of GDP spent on education. In the Czech Republic, share of GDP on education reached a historical peak in 2021, roughly corresponding to the average of EU27 and OECD countries. Since then, analyses of developments, the Medium-Term State Budget Outlook and the forecast of the Czech economy show that this share has been declining, will decline in 2024, and very likely will continue to decline in 2025 and 2026. The current Medium-Term State Budget Outlook does not take into account the new statutory anchoring of relative teacher salaries at 130% of average wages in the economy. If the share of education spending in GDP in 2025 were to return to the average of EU27 countries in 2021, spending would need to be about 40 billion higher than the current outlook for 2025, i.e., 15%.
Klíčová slova:
Czech Republic; teachers’ salaries Číslo projektu: StrategieAV21/22 Poskytovatel projektu: AV ČR