Original title:
Sebevzdělávání jako nezbytná součást profesního vývoje jazykově orientovaného profesionála
Translated title:
Self-directed learning as an essential part of professional development of a language-oriented professional
Authors:
Schneebaum, Tobias ; Jašková, Jana (referee) ; Langerová, Petra (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií Abstract:
[eng][cze]
Tato bakalářská práce se zabývá konceptem sebeřízeného učení a jeho klíčovými složkami. Úvodní kapitoly začínají krátkými historickými milníky a poté se věnují významným teoriím, které utvářely koncept sebeřízeného učení. Poté je vysvětlen význam sebeevaluace pro rozvoj dovedností, následovaný velkým vlivem, který mají učitelé na sebevzdělávání, se zaměřením na teoretický model SSDL. Motivace, jakožto klíčový prvek, je popsána s důrazem na „self-determination theory“, přičemž teorie rozlišuje dva typy motivace, což vede k závěrečné podkapitole, která se zaměřuje na různé faktory ovlivňující motivaci. Aspekty zkoumané v této práci by mohly rozšířit povědomí o tomto důležitém konceptu a významu jeho širokého uplatnění.
This bachelor’s thesis explores the concept of self-directed learning and its crucial components. The initial chapters start with a few historical milestones and then discuss significant theories that shaped the concept of self-learning. Afterwards, the importance of self-evaluation for skill development is explained, followed by the great influence that teachers have on self-education, with a focus on a theoretical model of SSDL. Motivation, a key element for effective learning, is described with an emphasis on self-determination theory, distinguishing between theories’ two types of motivation, leading to the final subchapter that focuses on different factors that influence motivation. The aspects examined in this thesis might broaden awareness of this important concept and the significance of its widespread application.
Keywords:
autonomie; extrinsická (vnější) motivace; intrinsická (vnitřní) motivace; motivace; sebeevaluace; sebevzdělávání; Sebeřízené učení; vliv učitele; autonomy; extrinsic motivation; intrinsic motivation; motivation; Self-directed learning; self-evaluation; self-learning; teacher influence
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: https://hdl.handle.net/11012/246851