Original title:
Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky
Translated title:
Comparison of communication between students and teachers in traditional and alternative educational models
Authors:
Mikulková, Martina ; Homolková, Kamila (advisor) ; Saicová Římalová, Lucie (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce s názvem "Porovnání komunikace mezi studenty a učitelem v tradičním a alternativním modelu výuky" se zabývá popisem a srovnáním výuky literatury, a to se zaměřením na komunikaci mezi učitelem a žáky, konkrétně v klasickém vzdělávacím modelu státního gymnázia a alternativním modelu waldorfského lycea. Na základě observace a polostrukturovaného rozhovoru jsou shrnuty poznatky týkající se výuky literatury ve dvou odlišných institucích, jejich přístupy k výuce, materiály, s nimiž pracují, testování, aplikace teoretickýchprvkůdo praxe, a především výuková komunikace mezi učitelem a žáky. V závěru jsou shrnuty výsledky získané na základě observace a rozhovoru, které nabízí vhled do vzdělávacího a komunikačního prostředí čtyřletého gymnázia i waldorfského lycea a jejich srovnání.The purpose of the thesis titled "Comparison of Communication among Students and Teachers in Traditional and Alternative Models of Education" is to describe and compare the educationof literature with the primary focus on communication dynamics among teachers and students, in the traditional educational model used at a state gymnasium and the alternative model adopted at the Waldorf lyceum. Based on the observations and semi-structured interviews,this thesis summarizes the findings relatedtothe educationof literature inthese two different institutions, including teaching approaches, the materials used, the application of theoretical concepts into practice, and, most importantly, the teacher-student communication. In the conclusion, the results obtained from the observations and interviews provide insights into the educational and communication environments of the four-year gymnasium and the waldorf lyceum, facilitating comparative analysis between the two models.
Keywords:
alternative schooling|communication|education|teacher|student|waldorf approach; alternativní školy|komunikace|učitel|vzdělávání|waldorfský přístup|žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/188534