Název:
Přesahy divadelní fotografie: Fenomén slam poetry
Překlad názvu:
Overlaps of Theathre photography: The Phenomenon of Slam Poetry
Autoři:
Vlasáková, Šárka ; Lábová, Sandra (vedoucí práce) ; Silverio, Robert (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem bakalářské práce bylo zachytit atmosféru na české slam poetry scéně a vystihnout podstatu toho mladého a čím dál tím víc oblíbeného žánru, který je založený na interakci umělce s jeho publikem. Praktická část ve formě fotoknihy s názvem Slam poetry: Za hranice poezie se snaží představit žánr slam poetry perspektivou snímků autentických momentů z českých exhibic, uměleckého zákulisí, workshopů na školách, ale i skrze osobní příběhy umělců odkazující na samotný tvůrčí proces slamového textu. Teoretická část reflektuje specifické fotografické prvky použité při zpracovávání praktické fotoknihy a předkládá je v širším kontextu. Vysvětluje charakteristiky i přístupy k divadelní fotografii a zaměřuje se na její známé autory především v českém prostředí. Hledá i přesah tohoto druhu umělecké fotografie do sociální sféry skrz představení fotografování subkultur vázaných na určitý umělecký žánr. Popisuje také fenomén slam poetry od jeho základů přes mezinárodní i tuzemskou scénu až po jeho zásah do vzdělávání na základních a středních školách.The aim of the bachelor thesis was to capture the atmosphere of the Czech slam poetry scene and the essence of this young and increasingly popular genre, which is based on the interaction between the artist and his audience. The practical part of the bachelor thesis is a photobook titled Slam poetry: Beyond the limits of poetry. It introduces the genre of Slam poetry through authentic moments from Czech exhibitions, backstage and workshops at school workshops. Furthermore, it also brings personal stories of artists and refer to the creative process of slam texts themselves. The theoretical part aims to describe the specific photographic elements, which are used during the photobook production. It explains the characteristics approaches to theatre photography and focuses on its well-known authors, especially in the Czech environment. It also looks for the overreach of this type of artistic photography into the social sphere through the introduction of photography of subcultures connected with a particular artistic genre. It introduces the phenomenon of slam poetry from its origins through the international and domestic scene to its influence on primary and secondary school education.
Klíčová slova:
Divadelní fotografie; přesah; slam poetry; subkultura; vzdělávání; čeští divadelní fotografové; Czech theatre photographers; education; overreach; slam poetry; subculture; Theatre photography