Název:
O měnících a odlišujících se typech těl a jejich vztahu k duši a/nebo mysli v západní kultuře
Překlad názvu:
On Changing and Differing Types of Bodies and Their Relationships to Their Souls or/and Minds in Western Culture
Autoři:
Jakešová, Markéta ; Ritter, Martin (vedoucí práce) ; Morin, Marie-Eve (oponent) ; Weidtmann, Niels (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] On Changing and Differing Types of Bodies and Their Relationships to Their Souls or/and Minds in Western Culture Markéta Jakešová Abstract: On Changing and Differing Types of Bodies and Their Relationships to Their Souls or/and Minds in Western Culture is a collection of loosely connected chapters that answer the question of how to make Merleau-Ponty's phenomenology more inclusive. The first chapter, devoted to Jean-Luc Nancy, serves as an introduction to the topic of alternative embodiments and the question of the soul in the body. In the following chapters, Merleau-Ponty is confronted with selected authors associated with Actor-Network Theory (ANT). First, the comparison with Bruno Latour shows that the integrity of all beings and entities, including the most privileged humans, is not to be taken for granted. The pathologies in the Phenomenology of Perception and Annemarie Mol's depiction (enactment) of atherosclerosis are then used as an analogy for the inferior status of women in our society, while the fourth chapter shows the empowerment that can grow out of it through an interpretation of Elfriede Jelinek's novel The Piano Teacher. The last two chapters focus on unconventional modes of intersubjectivity and kinships as ways of being in the world. The confrontation with Eduardo Viveiros de Castro...O měnících a odlišujících se typech těl a jejich vztahu k duši a/nebo mysli v západní kultuře Markéta Jakešová Abstrakt: O měnících a odlišujících se typech těl a jejich vztahu k duši a/nebo mysli v západní kultuře je sbírkou volně navazujících kapitol, které odpovídají na otázku, jak učinit Merleau-Pontyho fenomenologii inkluzivnější. První kapitola, věnovaná Jeanu-Lucu Nancymu, slouží jako úvod do tématu alternativních tělesných existencí a otázce duše v těle. V následujících kapitolách je Merleau- Ponty konfrontován s vybranými autory spojenými s Teorií sítí aktérů (ANT). Nejdříve se ve srovnání s Brunem Latourem ukáže, že integrita všech jsoucen a entit (včetně nejprivilegovanějších lidí) není samozřejmostí. Patologie ve Fenomenologii vnímání a pojetí aterosklerózy Annemarie Mol jsou pak použity jako analogie pro podřadné postavení žen v naší společnosti, příčemž čtvrtá kapitola ukazuje zmocňování (empowerment), které z něj může vyrůst, prostřednictvím interpretace románu Pianistka od Elfriede Jelinek. Poslední dvě kapitoly se zaměřují na nekonvenční způsoby intersubjektivity a příbuzenství (kinship) jako způsoby bytí ve světě. Konfrontace s Eduardem Viveirosem de Castro destabilizuje zavedené ontologické kategorie a zároveň se pokouší začlenit alternativní pohledy na svět původních obyvatel (dnešních)...
Klíčová slova:
Anna Tsing; Annemarie Mol; antropologie; Bruno Latour; Donna Haraway; Déborah Danowski; Eduardo Viveiros de Castro; Elfriede Jelinek; fenomenologie; Helen Verran; intersubjektivita; Jean-Luc Nancy; materiální sémiotika; Maurice Merleau-Ponty; ontologický obrat; plochá ontologie; praxiografie; příbuzenství; sociologie vědy; studium původních obyvatel; subjektivita; teorie sítí aktérů; vtělení; actor-network theory; Anna Tsing; Annemarie Mol; anthropology; Bruno Latour; Donna Haraway; Déborah Danowski; Eduardo Viveiros de Castro; Elfriede Jelinek; embodiment; flat ontology; Helen Verran; Indigenous studies; intersubjectivity; Jean-Luc Nancy; kinship; material semiotics; Maurice Merleau-Ponty; ontological turn; phenomenology; praxiography; science studies; subjectivity