Název:
Interpretace filmového narativu v dílech Alejandra Gonzáleze Iňárritua
Překlad názvu:
The interpretation of film narrative in the works of Alejandro González Iňárritu
Autoři:
Juřenová, Nikola ; Klabíková Rábová, Tereza (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá interpretací filmového narativu v dílech mexického filmového režiséra Alejandra Gonzáleze Iñárritua. Prostřednictvím narativní analýzy sedmi celovečerních filmů, včetně Amores Perros, Babel a Bardo - falešná kronika několika pravd, budu zkoumat režisérův osobitý přístup ke konstrukci filmového vyprávění. Analýza zahrnuje aspekty narativní logiky a časové manipulace, aby identifikovala opakující se vzorce a narativní prostředky používané v Iñárrituových dílech. Teoretická část stručně představí režiséra a ukotví jeho postavení v kontextu moderní mexické kinematografie. Metodologická část práce vychází z filmových teorií Davida Bordwella a Seymoura Chatmana. Ty jsou posléze doplněny o teorie Charlese Ramíreze Berga a dalších autorů, zaměřující se na komplikované narativy. Analytická část práce zkoumá využití narativní techniky, tematické motivy a sociálně-politické kontexty přítomné v jeho filmech. Vzhledem k tomu, že nelineární forma příběhu nepředstavuje jediný specifický prvek jeho tvorby, zaměřím se také na chronologické zkoumání jeho filmografie a umělecký vývoj v časovém období let 1983 až 2023. Zjištění této analýzy přispívají k hlubšímu pochopení Iñárrituova režijního stylu a osvětlují charakteristické rysy jeho filmové tvorby.The presented master thesis explores the interpretation of film narrative in the works of the Mexican film director Alejandro González Iñárritu. Through a narrative analysis of seven feature films, including Amores Perros, Babel, and Bardo - False Chronicle of Handful of Truths, I will explore the director's distinctive approach to the construction of film narrative. The analysis includes aspects of narrative logic and temporal manipulation to identify recurring patterns and narrative devices used in Iñárritu's works. The theoretical part briefly introduces the director and anchors his position in the context of modern Mexican cinema. The methodological part of the work is based on the film theories of David Bordwell and Seymour Chatman. These are later supplemented by the theories of Charles Ramírez Berg and other authors, focusing on complicated narratives. The analytical part of the thesis examines the use of narrative technique, thematic motives, and socio-political contexts present in his films. Since the non-linear form of the story is not the only specific element of his work, I will also focus on a chronological examination of his filmography and artistic development in the time period 1983-2023. The findings of this analysis contribute to a deeper understanding of Iñárritu's directorial...
Klíčová slova:
Alejandro González Iñárritu; filmový styl; mexická kinematografie; narativní analýza; nelineární narativ; Alejandro González Iñárritu; film style; Mexican cinema; narrative analysis; non-linear narrative