Název:
Vývoj obchodních přirážek: Případ České republiky
Překlad názvu:
Evolution of markups: The case of the Czech Republic
Autoři:
Jurišta, Jakub ; Bajgar, Matěj (vedoucí práce) ; Petřík, Theodor (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis aims to state the picture of markups in the Czech Republic. Most of the research has been done in the United States, and many remaining studies have been done globally. However, global studies do not have high-quality data to determine the actual trend in some countries. The main finding is that the mean markup increases over time, where the main drivers of it are the upper percentile firms, which see a significant increase in their markups. Therefore, most firms see no increase in their markups. The trend is also claimed to be within all industries, not between them. We use high-quality data which covers all firms in the Czech Republic. Using the production approach, we estimate markups for 55 869 firms from 74 industries from 2012 to 2020. The goal is to show markups on three different levels and to see if the defined trend corresponds to the Czech one. This thesis is one of the first studies using high-quality data outside the United States, and to have an overview of an actual markup trend in Europe, more studies like this should be done in other countries. JEL Classification D21, D23, L10, L11, L22 Keywords markups, production approach, competition, market power Title Evolution of markups: The case of the Czech Republic Author's e-mail jakub.jurista@gmail.com Supervisor's e-mail...Tato práce má za úkol zprostředkovat přehled o obchodních přirážkách v České republice. Většina výzkumu byla provedena ve Spojených státech amerických a významná část ze zbylých studií byla provedena globálně. Avšak globální studie nemají vysoce kvalitní data pro určení trendu některých zemí. Hlavním objevem je zvyšující se průměrná obchodní přirážka, na kterou mají největší vliv firmy z horních percentilů, které vidí výrazný nárůst jejich obchodních přirážek. Tudíž, u většiny firem nenastává žádný nárůst obchodních přirážek. Zároveň je také řečeno, že tento trend se vyskytuje u všech odvětví a nejen u některých. My používáme vysoce kvalitní data, která pokrývají všechny firmy v České republice. Za použití produkční metody odhadujeme obchodní přirážky pro 55 869 firem ze 74 odvětví od roku 2012 do roku 2020. Cílem je ukázat obchodní přirážky na třech úrovních a určit, či je definovaný trend stejný jako český. Tato práce je jedna z prvních studií, které využívá vysoce kvalitní data mimo Spojené státy americké a abychom měli přehled o skutečném evropském trendu, více takovýchto studií by se měly uskutečnit pro ostatní státy. Klasifikace JEL D21, D23, L10, L11, L22 Klíčová slova obchodní přirážky, produkční metoda, konkurence, tržní síla Název práce Vývoj obchodních přirážek: Případ České republiky...
Klíčová slova:
konkurence; obchodní přirážky; produkční metoda; tržní síla; competition; market power; markups; production approach