Název:
Využití biblioterapie při rozvoji čtenářské gramotnosti u prelingválně neslyšících žáků
Překlad názvu:
The use of bibliotherapy in the development of reading literacy of prelingually deaf children
Autoři:
Vinklátová, Veronika ; Valešová Malecová, Barbara (vedoucí práce) ; Komorná, Marie (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Využití biblioterapie při rozvoji čtenářské gramotnosti u prelingválně neslyšících žáků propojuje oblast biblioterapie a surdopedie. Cílem práce je na základě teoretických poznatků vypracovat návrh biblioterapeutického programu zaměřeného na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti žáků, kteří přišli o sluch před osvojením mluvené češtiny a za svůj první jazyk považují český znakový jazyk, jenž bude také primárním komunikačním kódem programu. V teoretické části jsou shrnuty a syntetizovány české i zahraniční poznatky o neslyšících (s důrazem na jejich komunikační systémy a osvojování češtiny), čtenářské gramotnosti, jejím významu a rozvoji a o biblioterapii a jejích technikách. Praktická část práce obsahuje návrh biblioterapeutického programu, v němž budou klienti pracovat s různými druhy textů, jako je komiks, recept, populárně-naučné texty a vyprávění. Aktivity navazující na přečtené texty rozvíjejí vybrané čtenářské strategie a složky čtenářské gramotnosti.The bachelor's thesis The use of bibliotherapy in the development of reading literacy of prelingually deaf children connects the field of bibliotherapy with deaf studies. The aim of the thesis is to draw up a proposal for a bibliotherapy program based on theoretical knowledge which aims at supporting the development of reading literacy of pupils who lost their hearing before learning spoken Czech and who consider the Czech sign language (which will also be the primary communication code of the programme) as their first language. The theoretical part summarizes and synthesizes Czech and foreign knowledge about the deaf (with an emphasis on their communication systems and the acquisition of Czech language), reading literacy, its meaning and development, and bibliotherapy and its techniques. The practical part of the thesis contains a proposal for a bibliotherapy program in which clients will work with different types of texts, such as comics, recipes, popular science texts and narration. Activities following the reading develop selected reading strategies and components of reading literacy.
Klíčová slova:
biblioterapeutický program; biblioterapie; Neslyšící; sluchové postižení; surdopedie; čtenářská gramotnost; čtení; bibliotherapeutical program; bibliotherapy; Deaf; hearing impairment; reading; reading literacy; surdopedy