Název:
The comparison of two different companies using social media as a marketing tool
Autoři:
Stolbova, Lidia Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The development of information technologies leads to a qualitative change in the way people perceive the world around them and communicate with each other. In addition to personal profiles on social media, more corporate accounts appear every year. In the modern world of information, one of the most effective promotion methods has become the use of Internet resources. The key objective of this thesis is to analyze and compare the social networks of two different transportation companies in an appropriate way according to their business scale and the types of services they provide. The official accounts of RegioJet and S7 Airlines on Facebook, Instagram, YouTube, and Twitter are investigated and analyzed from quantitative and qualitative points of view. The number of users, followers, posts, and specific ranking with the appropriate relevance to the business activity are taken into consideration within the quantitative analysis. Qualitative analysis mostly covers the visual attractiveness of the social network accounts, placing the posts, individualization, and attractiveness of the advertisements, the quality of information, news and video content that was issued by the companies respectively. Recommendations and possible ways of improvement are proposed based on the research and analysis.Rozvoj informačních technologií mění způsob, kterým lidé vnímají svět kolem sebe a jak spolu komunikují. Kromě osobních profilů na sociálních sítích se každým rokem objevuje i více firemních účtů. V moderním světě informací se jednou z nejúčinnějších metod propagace stalo využívání internetových zdrojů. Hlavním cílem této práce je vhodným způsobem analyzovat a porovnat sociální sítě dvou různých dopravních společností podle rozsahu jejich podnikání a typů služeb, které poskytují. Oficiální účty společností RegioJet a S7 Airlines na Facebooku, Instagramu, YouTube a Twitteru jsou zkoumány a analyzovány z kvantitativního a kvalitativního hlediska. V rámci kvantitativní analýzy je zohledněn počet uživatelů, sledujících, příspěvků a konkrétní hodnocení s odpovídajícím významem pro podnikatelskou činnost. Kvalitativní analýza zahrnuje především vizuální atraktivitu účtů na sociálních sítích, umístění příspěvků, individualizaci a atraktivitu reklam, kvalitu informací, zpráv a videoobsahu, které byly vydány společnostmi. Na základě výzkumu a analýzy jsou navržena doporučení a možné způsoby zlepšení.
Klíčová slova:
marketing tool; marketingovy nástroj; online marketing; social media; social networks; sociálni sítě; sociální média