Název:
Inkluzivní vzdělávání z pohledu rodičů a učitelů
Překlad názvu:
Inclusive education from the perspective of parents and teachers
Autoři:
Málková, Dana ; Komárková, Tereza (vedoucí práce) ; Kaščák, Ondrej (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce obsahuje souhrnný přehled dostupných informací o inkluzi ve vzdělávání, s cílem získat detailnější náhled na inkluzi od doby jejích počátků až po současnost, pokusit se porovnat výsledky několika výzkumů z posledních let s aktuálními názory jednotlivců v dnešní době. Proto je součástí této práce i drobná výzkumná sonda, zveřejňující názory, postoje, zkušenosti a poznatky dotazovaných v oblasti inkluzivního vzdělávání, zda je v jejich očích inkluze přirozenou součástí současného vzdělávání, považují ji za obecně přínosnou a smysluplnou, anebo ji vnímají pouze jako nutné zlo, s nímž se absolutně neztotožňují, či k němuž mají zásadní výhrady. Práce je zpracována na úrovni teoretické a je rozdělena na dvě části. V první části jsou stručně představeny základní pojmy, týkající se inkluzivního vzdělávání a vymezení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně uvedení několika publikovaných názorů a provedených výzkumů autorů, zabývajících se touto problematikou. Druhá část práce představuje drobnou výzkumnou sondu, realizovanou formou polostrukturovaných rozhovorů, s cílem získat co nejkonkrétnější informace o skutečných názorech učitelů a rodičů na inkluzivní vzdělávání v současné době, porovnat je s již uskutečněnými výzkumy a pokusit se vyvodit závěr, zda lze v této oblasti...The bachelor thesis contains a summary of available information on inclusion in education, in order to gain a more detailed insight into inclusion from its beginnings to the present, to try to compare the results of several researches in recent years with current views of individuals today. Therefore, part of this work is a small research probe, publishing the opinions, attitudes, experiences and knowledge of respondents in the field of inclusive education, whether in their eyes inclusion is a natural part of current education, considered generally beneficial and meaningful, or perceived only as a necessary evil with whom they absolutely do not agree or to which they have fundamental reservations. The work is processed at the theoretical level and is divided into two parts. The first part briefly introduces the basic concepts related to inclusive education and the definition of pupils with special educational needs, including a number of published opinions and research conducted by authors dealing with this issue. The second part of the work is a small research probe, carried out in the form of semi-structured interviews, in order to obtain the most specific information about the real views of teachers and parents on inclusive education, compare them with existing research and try to conclude...
Klíčová slova:
exkluze|inkluze|inkluzivní vzdělávání|integrace|předsudky|rodiče|třídní kolektiv|učitelé|žáci se speciálními vzdělávacími potřebami; exclusion|inclusion|inclusive education|integration|prejudices|parents|class team|teachers|pupils with special educational needs