Název:
Dětská kreativita, její rozvoj za podpory dospělých
Překlad názvu:
Children creativity and its development with adults' support
Autoři:
Machová, Šárka ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Pešout, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá dětskou kreativitou jako sociálně psychologickým fenoménem. Literárně přehledová část shrnuje dosavadní přístupy, teorie a výzkumy zahrnující sociální aspekt kreativity. Dále text nabízí pojednání o dětské kreativitě a jejím rozvoji. Důraz je zde kladen zejména pedagogy a jejich působení na tvořivost dětí předškolního věku. Výzkumný projekt se věnuje koncepci Ateliéru kreativního malování, zkoumá její efektivitu pomocí kvaziexperimentální designu, v post test měření byl administrován Urbanův figurální test tvořivého myšlení. Diskuze shrnuje současný stav v této oblasti bádání, představuje výsledky v kontextu zahraničních a českých výzkumů, rozebírá limity projektu a návrhy dalšího možného směřování na poli rozvoje dětské kreativity za podpory dospělých. Klíčová slova kreativita; dětská kreativita; vývoj dětské kreativity; sociální hledisko kreativity; rozvoj dětské kreativity; kreativní zóna proximálního vývoje; teorie zkušenosti zprostředkovaného učení; Vygotsky; FeuersteinThe thesis focus is on children's creativity as a social-psychological phenomenon. A systematic literature review summarizes current approaches, theories, and research that highlight the social aspect of creativity. Furthermore, the text offers a body of knowledge on children's creativity and its development. The emphasis is placed especially on teachers and their influence on the creativity of preschool children. The presented research project focuses on Ateliér kreativního malování concept and examines its effectiveness by quasi-experimental research design in which Urban's Figural Creativity Test was administered in post-test measurement. The discussion section compiles the present state in this field. Also, it yields the results in the context of Czech and foreign literature. Moreover, the limits of the project are discussed along with proposals for further direction in the study of enhancement of children's creativity with the support of adults. Keywords Creativity; Child Creativity; Creativity Development; Social Aspect of Creativity; Creativity Enhancement; Creative Zone of Proximal Development; Mediated Learning Experience; Vygotskij; Feuerstein
Klíčová slova:
kreativita|dětská kreativita|vývoj dětské kreativity|sociální hledisko kreativity|rozvoj dětské kreativity|kreativní zóna proximálního vývoje|teorie zkušenosti zprostředkovaného učení|Vygotsky|Feuerstein; Creativity|Child Creativity|Creativity Development|Social Aspect of Creativity|Creativity Enhancement|Creative Zone of Proximal Development|Mediated Learning Experience|Vygotskij|Feuerstein