Original title:
Kulturní podmíněnost filmových vizuálů Walt Disney Animation Studios
Translated title:
The Cultural Conditionality of Walt Disney Animation Studios Film Posters
Authors:
Lorańczyk, Laura Katarzyna ; Rosenfeldová, Jana (advisor) ; Ježková, Tereza (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Kulturní podmíněnost filmových vizuálů Walt Disney Animation Stuidos zkoumá metodou kvantitativní obsahové analýzy propagační změny ve filmových vizuálech společnosti Disney, ke kterým dochází v závislosti na cílovém trhu. Analýza vychází z teoretických kulturních modelů a teorií dělení, včetně dimenzionálního modelu Geerta Hofsteda a teorie Edwarda Halla o rozdělení kultur na základě komunikačního kontextu. Do výzkumů bylo zahrnuto 18 územně rozdílných národních kultur. Sledované časové rozmezí zahrnuje vizuálové mutace k sedmi celovečerním snímkům animačního studia od roku 2014. Sledovány byly rozdíly v četnosti výskytu individualistických/kolektivistických apelů, preferencích maskulinního/feminního zobrazení postav, celkovém obsahu textových informací a v úpravě jazykové stránky. Výsledky naznačily přizpůsobení kulturním hodnotám v rámci první sledované oblasti, podstatný vliv hlavních motivů snímků na celkový počet postav ve vizuálu i na způsob zobrazování hlavních hrdinů. U mužských postav byla pozorována převaha feminního zobrazování, u ženských postav zobrazování feministického. Výskyt textových informací nebyl závislý na kulturních preferencích a jazyková stránka vizuálů využívala nejčastěji lokálního překladu. Některé asijské vizuálové mutace ponechávaly originální název v...The bachelor's thesis Cultural Conditionality of Walt Disney Animation Stuidos Film Posters uses the method of quantitative content analysis to examine the changes in Disney film posters that occur depending on the target market. The analysis is based on theoretical culture division models and theories, including the dimensional model of Geert Hofstede and the context theory of Edward Hall. Eighteen territorially different national cultures were included in the research. Chosen time range covers poster mutations to seven feature films of the animation studio from year 2014. Monitored differences were the prevalence of individualistic/collectivist appeals, preferences for masculine/feminine portrayal of characters, the frequency of occurance of textual information and the adjustment of the language. The results indicated adjustments to the cultural values within the first monitored area, a significant influence of the main motifs of the films on the total number of characters present in the poster and on the way they are portrayed. The predominance of feminine portrayal was observed in male figures, and feministic in female figures. The occurrence of textual information did not depend on cultural preferences. Posters mutations were mostly translated into local languages with the exception of posters...
Keywords:
animation; cross-cultural marketing; culture; dimensions of culture; Disney; film poster; animovaný film; Disney; filmový vizuál; interkulturní marketing; kultura; kulturní dimenze
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/174158