Název:
Tvorba mladé básnické generace a její didaktický potenciál - literární díla autorů nominovaných na cenu J. Ortena v letech 2015 - 2020
Překlad názvu:
The Creation of poets and its didactic potential - the work of nominees for the J. Orten prize for literature in the years 2015 - 2020
Autoři:
Suská, Anna ; Komberec, Filip (vedoucí práce) ; Neumann, Lukáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma Tvorba mladé básnické generace a její didaktický potenciál se zabývá básnickou tvorbou autorů vstupujících na knižní trh v letech 2010-2020. Její hlavní hypotéza říká, že moderní poezie může být pro studenty obohacující a že má co nabídnout dospívající generaci. Cíle práce se zaměřují na vytvoření funkčních didaktických potenciálů a literárních lekcí, které by dokládaly přínos mladé poezie ve vzdělávacím prostředí. Práce je ohraničena výběrem básníků nominovaných na Cenu Jiřího Ortena pro nejlepší básnické sbírky autorů do třiceti let. V práci je zohledněn společensko-kulturní kontext přelomu milénia, dále jsou popsány vývojové tendence v současné poezii a rozebrány metodologické postupy při práci s poezií v rámci literární komunikace na střední škole. Druhá část práce nabízí stručné seznámení s vybranými autory a anotace k básnickým sbírkám. Stěžejní část práce analyzuje konkrétní básnické texty z hlediska didaktického potenciálu, tedy nabízí rozbor a doporučení pro výuku na střední škole. Poslední část práce se skládá z vytvořených ukázkových literárních lekcí a z následné reflexe po realizování připravených hodin ve vzdělávacím procesu. Ze závěrečné reflexe vyplývá, že básnické texty mladé generace mohou být mimo jiné nápomocné při budování vztahu k poezii, neboť se...The thesis on Creation of a young generation of poets and its didactic potencial deals with the poetic work of authors entering the book market in the period 2010-2020. Its central hypothesis suggests that modern poetry can be enriching for students and that it has much to offer to the adolescent readership. The thesis aims to create functional didactic potentials and literary lessons that demonstrate the contribution of young poetry in educational settings. The thesis addresses a selection of poets nominated for best poetry collections by authors under thirty of the Jiří Orten Prize. The thesis considers the socio-cultural context of the turn of the millennium, it examines the developmental tendencies of contemporary poetry and, furthermore, discusses the methodological approaches to working with poetry in scholarly communication at secondary school. The second part of the thesis briefly introduces the selected authors and their work and provides annotations to poetry collections. The central part of the thesis analyses specific poetic texts in terms of their didactic potential i.e. by analyzing and providing recommendations for teaching in secondary school. The last part of the thesis consists of the created sample literary lessons and the subsequent reflection after implementing the prepared...
Klíčová slova:
didaktický potenciál básně; literární komunikace; literární lekce; mladí básníci; Moderní poezie; práce s básní; didactic potential of the poem; literary education; literary lessons; Modern poetry; work with poems; young poets