Original title:
Muži a jejich životní svět v reklamách na pivo
Translated title:
Men and their lifeworld in beer advertisements
Authors:
Svobodová, Lucie ; Lupač, Petr (advisor) ; Vinopal, Jiří (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá hojně diskutovaným tématem genderové stereotypizace. Většina pozornosti odborníků i laické veřejnosti je v této oblasti zaměřena na problematiku stereotypů spojených s ženskou rolí. Tato práce se na problematiku genderových stereotypů pokouší nahlížet z druhé - tedy mužské strany. Cílem práce je rekonstruovat mužské stereotypy a jejich životní svět v reklamách, které jsou z tohoto pohledu zaměřené na snad stále typicky mužský produkt: pivo. Současně je sledována přítomnost tradičních stereotypů spojených s mužskou i ženskou rolí. Výzkumný problém je odpovídán pomocí obsahové analýzy reklam na pivo a následnou rekonstrukcí životního světa mužů v nich.This thesis deals with the widely discussed topic of gender stereotypes. Most of the attention of experts and also the general public in this area is focused on the issues of stereotypes associated with women's roles. This work attempts to inspect the other - the men's - side of gender stereotypes. The aim is to reconstruct the male stereotypes and their lifeworld in commercials which from this perspective focus on perhaps still typically masculine product: beer. The presence of traditional stereotypes of male and female roles is observed at the same time. The research problem is solved through a content analysis of beer advertisements and reconstruction of the lifeworld of men in them.
Keywords:
advertisements; gender; stereotypes; gender; reklama; stereotyp
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/52531