Název:
Vliv přírodního prostředí na rozvoj pohybových a poznávacích schopností dítěte předškolního věku
Překlad názvu:
Influence of the natural environment on the development of motor and cognitive abilities of preschool age.
Autoři:
Havířová, Martina ; Opravilová, Eva (vedoucí práce) ; Havlová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se zabývá vlivem přírodního prostředí na rozvoj pohybových a poznávacích schopností dítěte předškolního věku. Cílem práce je zjistit vliv edukace v přírodním prostředí na úroveň motorických dovedností a poznatků dětí předškolního věku. V teoretické části se věnuje charakteristice dítěte předškolního věku. Blíže seznamuje s rozvojem pohybových dovedností a jejich nácvikem v přírodním prostředí. Dále se zabývá kognitivní složkou osobnosti předškolního dítěte a možnostmi jejího rozvoje v přírodě. Přibližuje problematiku edukace v prostředí lesa, druhy učení a metody nácviku v jednotlivých složkách osobnosti dítěte právě v lesním prostředí. Praktická část je kvalitativním výzkumem, použité jsou metoda dotazníkového šetření mezi učitelkami mateřských škol pro zjištění nejčastěji používaného edukačního prostředí, dále metoda standardizovaného testu pro děti 4-6leté pro zjištění úrovně motorických dovedností těchto dětí, a metoda diagnostického rozhovoru, která zkoumala vliv přírodního prostředí na poznatky dětí. Výsledky ve shodě s doloženou odbornou literaturou potvrzují kladný vliv edukace v přírodním prostředí na rozvoj několika složek osobnosti dítěte.This work deals with the effect the natural environment on the development of motor and cognitive abilities of preschool age. The aim is to determine the effect of education in the natural environment to the level of motor skills and knowledge of preschool children. The theoretical part describes the characteristics of preschool age. Acquaints with the development of motor skills and their training in the natural environment. It also deals with the cognitive component of the preschool child's personality and the possibilities of its development in the countryside. Zooms problems of education in a forest environment, types of learnin and methods of training in the various components of the child's personality just in a forest. The practical part is a qualitative research method used is a questionnaire survey among kindergarten teachers to determine the most commonly used educational environment, the method standardized test for 4-6-year old children to determine the level of motor skills of the children, and the method of diagnostic interview, which examined the effect of natural environments on children's knowledge. Results in agreement with reported literature confirm the positive influence of education in the natural environment for the development of several components of the child's personality.
Klíčová slova:
environmentální výchova; kognitivní schopnosti; motorické dovednosti; obratnost; pohyb; předškolní věk; přírodní prostředí; učení v přírodě; zážitek; cognitive skills; dexterity; environmental education; experience; motor skills; movement; natural environment; preschool age; the nature of learning