Název:
Imperativ ženské krásy
Překlad názvu:
The imperative of feminine beauty
Autoři:
Myslivcová, Klára ; Duffková, Jana (vedoucí práce) ; Mudd, Dana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá jednou z nejživotaschopnějších představ v rámci euroamerického areálu, jež akcentují distinkci mezi mužským a ženským pohlavím, a udržují tak mezi nimi onu "mystickou demarkační čáru"1, o níž hovoří Virginia Woolfová. Je jí představa, podle které jsou to výlučně ženy, kdo jsou povinovány "být (ty) krásné". Primárním záměrem práce je vytrhnout tuto představu z běžného (biologickoesencialistického) neproblematického chápání a odhalit ji ve světle sociálního konstruktivismu jako pouhý mýtus. Ukázat, že mýtus krásy - takto je v práci označován - je původně naším, lidským dílem, nikoliv dílem přírody (či Boha), a že jeho skrytou ambicí není nic menšího než zachovat společenský - patriarchální - status quo. Jde tedy o čistě intencionální mýtus namířený v neprospěch žen, který je však, nerozpoznán, znovu a znovu reprodukován v rámci socializačního procesu, a to v prvé řadě rodinou, školou, (mas)médii a průmyslem (ženské) krásy - tito jsou v práci označováni jako strážci mýtu krásy.The diploma thesis deals with one of the most viable ideas within the Euro-American territory that accentuates the distinction between men and women and therefore maintains the "mystic demarcation line" that Virginia Woolf talked about. It is the idea that only women are obliged to "be beautiful". The primary objective of this work is to lift this conviction from the common (biologically-essentialist), trouble-free understanding and to uncover it in the light of social constructivism as a mere myth; to show that the myth of beauty - as it is called in this thesis - is originally our human work, not the work of nature (or God), and that its hidden ambition is nothing less than preserving the social - patriarchal - status quo. It is a purely intentional myth aimed at the disadvantage of women, which is, however, again and again reproduced unrecognised within the process of socialisation: first of all by the family, school, (mass) media and the industry of (feminine) beauty - these factors are called the guardians of the myth of beauty for the purpose of the thesis.