Název:
Analýza tvorby hmatových knih pro děti s těžkým zrakovým postižením v kontextu výuky českého jazyka
Překlad názvu:
Analysis of tactile books for children with severe visual impairment in the context of teaching the Czech language
Autoři:
Čechová, Magdalena ; Květoňová, Lea (vedoucí práce) ; Hádková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] První ást práce se v nuje specifik m (vývojovým i eduka ním) žáka se zrakovým postižením. Definuje hmat jako hlavní kompenza ní smysl nevidomých, popisuje zásady a formy správné haptizace a navrhuje innosti pro rozvoj hmatového vnímání. P es základní tyflografické postupy a formy se text dostává k úst ednímu tématu práce, hmatovým knihám. tená i jsou hmatové knihy p edstaveny, stejn jako možnosti, kde knihy v p ípad zájmu zap j it i zakoupit. Analýzou a komparací dostupných odborných materiál shrnuje práce metodické postupy pro tvorbu hmatových u ebnic, využitelných pro d ti se zrakovým postižením za len né v b žných t ídách v hodinách eského jazyka na základních školách. KLÍ OVÁ SLOVA: hmat, hmatové vnímání, hmatové knihy, žáci se zrakovým postižením, tyflografikaThe first part of the Thesis explores the specifics (developmental and educational) of a visually impaired pupil. The sense of touch is defined as being the major compensatory sense of visually impaired people. It also describes the principles and forms of the effective haptization and proposes suitable activities for the development of the touch perception. Through the basic tactile-graphics procedures, the text gets to its central theme, which is the tactile books (books with textures designed for the visually impaired). These books, as well as the possibilities of their borrowing or purchasing, are presented to a reader. Using the analysis and comparison of the available specialized materials, the Thesis summarizes the methodical procedures used for the creation of the tactile textbooks, which are suitable for the integrated visually impaired children in the lessons of the Czech Language. KEYWORDS: the sense of touch, touch perception, tactile books, visually impaired pupils, tactile graphics
Klíčová slova:
hmat; hmatové knihy; hmatové vnímání; tyflografika; žáci se zrakovým postižením; tactile books; tactile graphics; the sense of touch; touch perception; visually impaired pupils