Název:
Sebepojetí dětí z dětských domovů a z rodin
Překlad názvu:
Self-Concept of Children from Institutional Care and Families
Autoři:
Zábranská, Žaneta ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Novotná, Hana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou sebepojetí dětí ve věku 11 - 12 let. Jejím cílem je charakterizovat sebepojetí dětí tohoto věku v závislosti na typu výchovné péče. To je pojeno s popsáním a porozuměním odlišnostem tohoto fenoménu u dětí z rodin a z dětských domovů. V teoretické části práce je věnován prostor k popsání konstruktu sebepojetí a k předestření odlišné sociální zkušenosti, zejména vztahové, u dětí z rodin a z dětských domovů. V rámci výzkumu je pomocí rozhovorů zjišťována podoba sebepojetí a jeho komponent. Vysvětleny jsou i nalezené podobnosti a odlišnosti v sebepojetí dětí z rodin a z dětských domovů, které jsou následně komparovány s teoretickým podkladem.This thesis deals with self-concept of children in the range of age 11-12 years. The aim of the thesis is to describe self-concept of children related to a kind of institutional care. The author attempts to understand and characterize a difference in self-concept of children with family background and children comming from institutional care. In the theoretical part, the term "self-concept" is formulated. The different social experiences resulting from social background that a child comes from are introduced. The experimental part is focused on an investigation of children self-concept using an interview. The results from experiment are explained and compared with literature research.
Klíčová slova:
adolescence; dítě; dětský domov; gender; identita; rodina; sebepojetí; vztah; ústavní výchova; adolescence; child; family; foster home; gender; identity; institutional care; relationship; self-concept