Název:
Faktory ovlivňující přechod absolventů VŠ na trh práce
Překlad názvu:
Factors influencing the transition of university graduates into the labour market
Autoři:
Mitkovová, Daniela ; Kuchař, Pavel (vedoucí práce) ; Soukup, Petr (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je věnována problematice přechodu absolventů vysokých škol na trh práce. Jedná se o situaci velmi komplexního charakteru, která je ovlivňována řadou faktorů jak na úrovni systémové, tak i individuální. Výchozím bodem je teorie lidského kapitálu a význam jeho jednotlivých složek. Práce se soustřeďuje na aktivity, které přesahují rámec převážně teoreticky orientovaného studia na vysokých školách. Tyto aktivity byly vymezeny jako práce při studiu, pracovní stáže/praxe, a zahraniční studijní či pracovní pobyty. Jejich prostřednictvím mohou absolventi investovat do rozvoje svého lidského kapitálu a rozvíjet své kompetence, a tím zvyšovat své šance na lepší pracovní uplatnění v podobě vyšších příjmů. Zda k tomu ve skutečnosti dochází bylo ověřeno na základě sekundární kvantitativní analýzy dat z výzkumného projektu REFLEX. Skrze modely mnohonásobné lineární regrese byl zkoumán vliv dílčích aktivit v porovnání s vlivem proměnných vypovídajících o úrovni terciárního vzdělání na výši hrubých příjmů absolventů VŠ oborů technických, ekonomických a společenskovědních. V neposlední řadě byly zhodnoceny diference v odhadu vlastní úrovně kompetencí absolventů VŠ v závislosti na realizaci dílčích aktivit.The thesis is devoted to problem of transition of university graduates into the labor market. Having very complex character this situation is affected by many factors on both system and individual level. The starting point is the theory of human capital and the importance of its individual components. The paper focuses on activities that transcend mainly theory-oriented framework of university studies. These activities have been specified as working while studying, internships, studying or training in abroad. By the means of them university graduates can invest in their human capital and develop their competencies, and thereby increase their chances for better work in the form of higher income. Whether this in fact occurs was verified by secondary analysis of quantitative data from a research project REFLEX. Through multiple linear regression models was explored the influence of partial activities in comparison with the influence of variables indicative of the level of tertiary education on the gross income of university graduates from technical, economic and social science study programs. Finally, depending on the implementation of the partial activities differences in estimating own level of university graduates' competencies were evaluated.