Název:
Pantomima Alfreda Jarryho
Překlad názvu:
The Alfred Jarry Pantomime
Autoři:
Plicková, Karolina ; Christov, Petr (vedoucí práce) ; Pšenička, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této magisterské diplomové práce je probádání tvůrčí činnosti, analýza inscenací a vytvoření profilu jednoho z nejoriginálnějších českých pantomimických souborů, Pantomimy Alfreda Jarryho (PAJ). Skupina byla založena roku 1966 v Praze dvěma mladými mimy Borisem Hybnerem a Ctiborem Turbou a fungovala až do politického zrušení v roce 1972. Do historie se zapsala zejména mezinárodně úspěšnou inscenací Harakiri (1968). Diplomová práce sestává ze čtyř hlavních částí, které jsou dále rozděleny do několika podkapitol. První část uvádí čtenáře do historických kontextů němého umění: představuje koncepci tzv. moderní pantomimy Marcela Marceaua, impulsy ke znovuvzkříšení české pantomimy v jejím poválečném vývoji a zejména prostředí pražského Divadla Na zábradlí, které se stalo kruciálním při konstituování druhé generace české pantomimy, reprezentované skupinou PAJ. Mimové PAJ se vymezili proti tzv. imaginární pantomimě Ladislava Fialky a jeho skupiny Pantomima Na zábradlí a naopak se přiklonili k poetice absurdního divadla, kterou ve stejném divadle rozvíjel režisér a současně šéf činohry Jan Grossman. Jelikož česká teatrologie dodnes dluží Divadlu Na zábradlí monografii, definujeme alespoň dílčím způsobem polaritu i vzájemné souvislosti mezi Fialkovou a Grossmanovou scénickou poetikou a jejich vlivy na...The aim of this diploma thesis is to employ a theatrological approach to the work of one of the most original and influential Czech pantomime troupes of all time, entitled Pantomima Alfreda Jarryho (the Alfred Jarry Pantomime, AJP). The company was established in 1966 in Prague by two young mime artists Boris Hybner and Ctibor Turba and existed as late as the political liquidation of the troupe in 1972 that came due to the process of the so-called normalization period in the former Czechoslovakia. The thesis consists of four major parts that are divided into several subsections. The first part deals with the historical contexts of the art of mime, both international and domestic. The AJP troupe represents the second generation of Czech pantomime that refused the style of the so-called modern pantomime expressed in the international context by Marcel Marceau and in the Czech context by Ladislav Fialka at the Theatre Na zábradlí (Theatre on the Balustrade). Since there is no monograph strictly based on this theatre, although it played a major role among the newly established small theatres in the sixties (and had an important influence on the poetics of the AJP troupe), we briefly introduce the poetics of both the pantomime company led by Fialka and the drama company led by the director Jan Grossman,...
Klíčová slova:
absurdní divadlo; Alfred Jarry; Andrej Krob; Antonin Artaud; Boleslav Polívka; Boris Hybner; Ctibor Turba; Divadlo Na zábradlí; druhá generace české pantomimy; Harakiri; Jan Grossman; Jan V. Kratochvíl; Jiřina Třebická; Jiří Sopko; Josef Platz; klaun; Ladislav Fialka; Libor Fára; nonverbální divadlo; němá filmová groteska; pantomima; Pantomima Alfreda Jarryho; Prokop Voskovec ml; Reduta; Richard Rýda; slapstick; česká surrealistická skupina; Alfred Jarry; Alfred Jarry Pantomime; Andrej Krob; Antonin Artaud; Boleslav Polívka; Boris Hybner; clown; Ctibor Turba; Czech Surrealist Group; Divadlo Na zábradlí; Harakiri; Jan Grossman; Jan V. Kratochvíl; Jiřina Třebická; Jiří Sopko; Josef Platz; Ladislav Fialka; Libor Fára; mime; non verbal theatre; pantomime; Prokop Voskovec ml; Reduta; Richard Rýda; second generation of Czech pantomime; slapstick; theatre of the absurd; Theatre on the Balustrade