Název:
Učebnice dějepisu pro gymnázia - kvantitativní analýza
Překlad názvu:
The Textbook of History for Grammar school students - the qantitative analysis
Autoři:
Gliganičová, Jana ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce analyzuje ucelenou čtyřdílnou řadu učebnic "Dějepis pro gymnázia a střední školy", zabývající se paralelním výkladem světových a českých dějin, vydáno Státním pedagogickým nakladatelstvím v Praze 2001 - 2002, autorem jejíž koncepce je Petr Čornej. Bakalářská práce vyhodnocuje, jaký podíl celkového obsahu učebnic se týká křesťanství. V jednotlivých čtyřech dílech je to postupně 5,25%, 35,80%, 3,83% a 2,21%. Dále nalézá ty pasáže textu, tvořící 0,12% celkového obsahu řady učebnic, které jsou vůči křesťanství negativní anebo pozitivní a detailně je rozebírá. Dochází k závěru, že kvantitativní zastoupení křesťanství je adekvátní, vzhledem k tomu, že řada učebnic pojednává především o politických dějinách. Negativní a pozitivní pasáže nejsou záměrem autorů, nýbrž výsledkem jejich chyb, neobratnosti a bezděčného převzetí historických vzorců z učebnic předchozího režimu.The bachelor thesis contains the analysis of four volumes of the textbook of world and Czech history for grammar school and high school students, written in Czech language: 'Dějepis pro gymnázia a střední školy', Praha 2001 - 2002, author of it's conception is Petr Čornej. The bachelor thesis evaluates the frequency of content related to Christianity to all of the content of the texbook. This frequency in four volumes is 5,25%, 35,80%, 3,83% and 2,21% respectively. The bachelor thesis also identifies all the negative or positive statements on Christianity. The result of the thesis is that the frequency of content related to Christianity is adequate, if we take into consideration that the textbook mainly deals with political history. The negative and positive statements are not an intention of the authors, but a result of mistakes, clumsiness and unintentional acceptation of historical paterns we could find in school texbooks in era of the former state regime.
Klíčová slova:
analýza; chyba; gymnázium; historie; historie světa; kvantitativní; křesťanství; misintepretace; střední škola; učebnice; útok na křesťany; analysis; attack on Christians; Christianity; grammar school; high school; history; misinterpretation; mistake; quantitative; textbook; world history