Název:
Mobilní telefon prizmatem sociologie
Překlad názvu:
Mobile Phone Through the Prism of Sociology
Autoři:
Kolářová, Kristina ; Duffková, Jana (vedoucí práce) ; Trunda, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce má v teoretické části za cíl seznámit čtenáře pomocí přehledu výsledků současných studií s vlivem mobilního telefonu na jedince, komunikaci i na celou společnost. Prostor je věnován i otázce rozdílů chování mužů a žen v souvislosti s mobilními telefony. V poslední části ukazuje, jaká pozornost je věnována mobilnímu telefonu na poli marketingového výzkumu. Ve výzkumné části autorka metodou typickou pro marketingový výzkum, oční kamerou a RTA s rozhovorem, realizovala výzkum, jehož cílem bylo popsat proces výběru mobilního telefonu při nákupu přes e-shop a poukázat na případné rozdíly mezi muži a ženami. Měření dráhy zraku u 50 participantů ve věku 18-29 let (25 žen, 25 mužů) ukázalo, že oční chování mužů a žen se při výběru mobilního telefonu výrazně lišilo, a to zejména v době, kterou respondenti věnovali určitým informačním oblastem. Z rozhovorů vyplynuly další rozdíly jako např. odlišná důležitost různých kritérií pro obě pohlaví či nerovná míra samostatnosti při výběru telefonu.The theoretical part of this thesis intends to familiarize the reader with review of the results of recent studies of how a mobile phone affects individuals, communication and society as a whole. Space is given to the issue of behavioural differences between men and women in relation to mobile phones. The last section shows how big is the attention given to a mobile phone in the field of marketing research. In the research part, the author uses methods typical rather to marketing research, an eye tracking, RTA and interviews to do the research whose goal was to describe the process of selection when buying a mobile phone via e- shop and to point out the possible differences between men and women. Measuring eye attention of 50 participants in the age of 18 - 29 years (25 men, 25 women) showed that eye behaviour of men and women when choosing a mobile phone differed significantly, particularly at the time that respondents gave to particular information areas. The interviews resulted in further differences such as differences in the importance of different criteria for both genders or unequal level of independence in selecting the phone.
Klíčová slova:
marketingový výzkum; mobilní telefon; oční kamera; smartphone; Cell Phones; eye tracking; marketing research; smartphones