Název:
Tradiční romská kultura a její vliv na školní úspěšnost romských dětí
Překlad názvu:
Traditional Romany culture and it's influence on school success of Romany children
Autoři:
Königová, Zdeňka ; Dvořáková, Markéta (vedoucí práce) ; Tichá, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce je zhodnotit vybrané prvky romské kultury, především ty, které mají vliv na školní úspěšnost romských dětí, a prostřednictvím kvalitativního šetření následně porovnat informace získané studiem odborné literatury s výpověďmi žáků navštěvujících jednu ze základních škol praktických v Praze. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část práce je členěna do dvou kapitol. První z nich se zabývá vybranými prvky romské kultury, které mají vliv na vzdělávání romských dětí. Jedná se především o tradiční romskou rodinu a výchovu dětí, o specifika romské psychiky a charakteristický způsob života. Druhá kapitola pojednává o vzdělávání romských dětí a o problémech, s nimiž se tyto děti v českých školách potýkají. Zmíněny jsou zde také některé z podpůrných mechanismů, jejichž cílem je usnadnit romským dětem proces jejich vzdělávání a napomoci tak jejich integraci do většinové společnosti. Praktická část práce obsahuje informace plynoucí z rozhovorů s deseti romskými žáky základní školy praktické a jejich analýzu.The aim of this master thesis is to evaluate selected aspects of Romany culture, primary those which influence the school success of Romany children. Through qualitative survey, the information gained from reference books are compared with the information which were gained from Romany pupils attending special primary school in Prague. The thesis includes two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part is divided in two chapters. The first one deals with selected aspects of Romany culture which influence the education of Romany children. The aspects primary include the traditional Romany family and the upbringing of children, the specifics of Romany psyche and mentality and characteristic way of life. The second chapter is focused on education of Roma children and on the problems of these children in Czech schools. There are also mentioned some of the supportive measures which should help those children to overcome their problems and to integrate them in the mainstream society. The practical part of the thesis includes an analysis of the information resulting from interviews with ten Romany pupils who are attending special primary school.
Klíčová slova:
integrace; majoritní společnost; národnostní menšina; Romové; romská mentalita; vzdělávání Romů; výchova; školní úspěšnost; education; education of Roma; integration; mainstream society; national minority; Roma; Roma mentality; school success