Název:
Lidové vysoké školy a potenciál jejich rozvoje v rámci soudobého českého vzdělávání dospělých
Překlad názvu:
Folk high schools and its development potential within contemporary Czech adult education
Autoři:
Soukupová, Markéta ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Šerák, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Lidové vysoké školy jsou instituce vzdělávání dospělých, které vznikly v Dánsku v polovině 19. století a vyznačují se specifickým hodnotovým zaměřením a přístupem k vyučování. Diplomová práce zpracovává problematiku lidových vysokých škol od jejich vzniku, přes historický vývoj až po současnou podobu a společenskou funkci. Práce dále prověřuje možnost ukotvení vybraného modelu lidové vysoké školy v českém prostředí, a to v rámci Městské knihovny v Praze (MKP). V teoretické rovině práce identifikuje potřebu změny české legislativy a zajištění stálého zdroje financování pro reálné začlenění lidové vysoké školy do systému veřejných knihoven. Provedené šetření kvantitativního charakteru pak potvrzuje zájem čtenářů MKP o knihovnu jako instituci poskytující vzdělávací a rozvojové aktivity pro dospělé. Klíčová slova lidová vysoká škola, liberální vzdělávání, aktivní občanství, celoživotní učeníFolk high schools are adult education institutions established in Denmark in the 19th century, being known for their focus on specific values and approach to teaching. The diploma thesis covers the topic of folk high schools from the period of their establishment, throughout the historical evolution of the concept, until the current situation of folk high schools and their social function. The thesis examines the possibility of integration of the selected model of folk high school in Czech Republic, more specifically within the Municipal Library of Prague (MLP). At the theoretical level, it was identified that it is necessary to adapt the Czech legislation and provide a fixed financial cover, in order to incorporate the folk high school to the system of public libraries in reality. Conducted quantitative research confirms the interest of users of the Municipal Library of Prague in a library as an adult education activities provider. Key words folk high school, liberal education, active citizenship, lifelong learning
Klíčová slova:
aktivní občanství; celoživotní učení; liberální vzdělávání; lidová vysoká škola; active citizenship; folk high school; liberal education; lifelong learning