Název:
Čtecí kompetence nerodilých mluvčích češtiny
Překlad názvu:
Reading Comprehension of Non-native Czech Language Speakers
Autoři:
Lundáková, Kateřina ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] (česky) Předkládáná diplomová práce se zabývá metodikou výuky čtecí kompetence a práce s textem ve vyučování češtiny pro cizince. Na základě soudobé didaktické literatury formulujeme určité pojetí práce se čtením v jazykové třídě, a nabízíme utříděný a komentovaný repertoár cvičení, kterých je možné při rozvíjení dovednosti číst využít. V teoretické části práce komplexně analyzujeme problematiku čtení, jeho dnešní pojetí, přístup k textu a k rozvíjení čtecí kompetence v procesu vyučování. Praktická část práce s názvem Cvičení a aktivity ilustruje, na základě druhů čtení a čtecích strategií popsaných již v části teoreticko-metodologické, na vybraných příkladech cvičení a aktivit problematiku výuky klíčových aspektů čtecí kompetence.(in English) This thesis discusses the methodology of teaching reading comprehension and using text in the process of teaching Czech for foreigners. It is aimed at developing an approach to teaching reading skills in language classes on the basis of contemporary literature on the subject and in offering structured exercises for utililizing this approach. The theoretical section of this thesis offers a complex analysis of the topic, approaches to evaluating text and developing reading competence in the process of teaching. The practical chapter Cvičení a aktivity (Exercises and Activities) illustrates, through example exercises and activities, how to teach particular aspects of reading competence on the basis of types of reading and reading strategies described in the theoretical and methodological framework of the thesis.
Klíčová slova:
aktivita; cvičení; dovednost; kompetence; osvojování jazyka; slovní zásoba; text; výběr textu; úroveň čtení; čtecí strategie; čtenář; čtení; activity; choice of text; cometence; comprehension; excercise; language aquisition; level of reading; reader; reading; reading strategie; text; vocabulary