Název:
Specifika školní zralosti a připravenosti u dětí s poruchou autistického spektra z pohledu speciálních pedagogů a učitelů na základní škole
Překlad názvu:
Specifics of school maturity and school readiness in children with autism spectrum disorder from the point of view of special education teachers and primary school teachers
Autoři:
Nováková, Monika ; Sotáková, Hana (vedoucí práce) ; Presslerová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem: "Specifika školní zralosti a připravenosti u děti s poruchou autistického spektra z pohledu speciálních pedagogů a učitelů na základní škole" si klade za cíl zmapovat jednotlivé aspekty, které ovlivňují úspěšné zahájení povinné školní docházky v běžných základních školách z pohledu vybraných speciálních pedagogů a učitelů ze základních škol prostřednictví smíšeného výzkumu. Práce se zaměřuje především na dosažení schopností a dovednosti dítěte s poruchou autistického spektra na počátku školní docházky, a hledá jednotlivé preference respondentů u jednotlivých složek školní zralosti a připravenosti. Prezentovaná data vychází ze studia odborné literatury, z dotazníků a rozhovorů se speciálními pedagogy a s učiteli ze základních škol. Výsledky jak z kvantitativní i kvalitativní části výzkumu potvrzují, že školní zralost je třeba výrazně podpořit a upravit jednotlivé požadavky v oblasti sociálně emoční a jazykové. Z výzkumu vyplývá, že školní zralost v těchto dvou oblastech může být pro žáky těžko dosažitelná. Naproti tomu školní připravenost je něco, čeho dítě s PAS může dosáhnout díky kvalitní intervenci. Výzkumná část identifikovala i další faktory, které mohou ovlivnit školní zralost a připravenost. K těmto faktorům patří oblast rodiny, mateřská škola a učitel jak v...Primary target of this thesis entitled 'Specifics of school maturity and school readiness of children with autism spectrum disorder from the point of view of special education teachers and primary school teachers' is to focus on abilities and skills of children with autism spectrum disorder at the beginning of their school attendance and to look for individual preferences of respondents to the individual components of school maturity and school readiness. For this purpose a combined research has been used. Presented data are based on the study of professional literature, questionnaires, and interviews with special pedagogues and teachers. The results from both the quantitative and qualitative part of the research confirm that school maturity needs to be significantly supported and individual requirements have to be adapted in the social-emotional area and language area. Research shows that school maturity in the two above mentioned areas can be hard to achieve but school readiness is something a child with ASD can still achieve through adequate intervention. The research part also identified other factors that may affect school maturity and readiness - family, kindergarten or a teacher in both the pre-school facility and the first grade of elementary school. Keywords: autism spectrum disorders,...
Klíčová slova:
poruchy autistického spektra; učitelé; školní připravenost; školní zralost; autism spectrum disorder; School maturity; school readiness; teachers