Název:
Učivo o lišejnících (Lichenes) a problematika jeho začleňování do výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Curriculum of Lichens and the Problem if Its Integration into Biology Teaching at the Second Level of Elementary School
Autoři:
Češíková, Pavla ; Skýbová, Jana (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Učivo o lišejnících (Lichenes) a problematika jeho začleňování do výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ AUTOR: Pavla Češíková KATEDRA: Katedra biologie a environmentálních studií VEDOUCÍ PRÁCE: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. ABSTRAKT Diplomová práce se zabývá problematikou začleňování tématu lišejníků do výuky přírodopisu na 2. stupni základních škol. Obsahuje jak informace o zastoupení tohoto tématu v kurikulárních dokumentech, tak ale i částečnou analýzu a komparaci vybraných Školních vzdělávacích programů a nejčastěji užívaných učebnic přírodopisu pro 2. stupeň základních škol. V praktické části práce jsou krátká interview i se samotnými pedagogy, které na otázku obliby tohoto tématu, jeho náročnosti uchopení a začleňování do výuky poukazují přímo v praxi. Na základě těchto poznatků je součástí práce i návrh na možné pojetí výuky lišejníků, který byl uplatněn v praxi, na vybrané základní škole a jehož přednosti i nedostatky jsou taktéž součástí výsledků zkoumání práce. KLÍČOVÁ SLOVA: Lišejníky, kurikulární dokumenty, učebnice, analýza, polostrukturované rozhovory, přírodopisTITLE: Curriculum of Lichens and the Problem of Its Integration into Biology Teaching at the Second Level of Elementary School AUTHOR: Pavla Češíková DEPARTMENT: Department of Biology and Environmental Studies SUPERVISOR: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D. ABSTRACT This diploma thesis deals with the issue of integrating the topic of lichens into the teaching of natural science at the 2nd level of elementary schools. It contains informations about the representation of this topic in curricular documents, as well as a partial analysis and comparison of selected school educational programs and textbooks. In the practical part of this work there is a short interviews with the teachers, who the question of the difficulty integration this topicit into the teaching describe directly from the practice. Based on these findings, the work also includes a proposal for a possible concept of teaching this topic (Lichens), which was applied in practice and whose advantages and disadvantages are also part of the results of research. KEY WORDS: Lichens, curricular documents, textbooks, analysis, semi-structured interviews, natural science
Klíčová slova:
analýza; kurikulární dokumenty; Lišejníky; polostrukturované rozhovory,přírodopis; učebnice; analysis; curricular documents; Lichens; naturalscience; semi-structured interviews; textbooks