Název:
Studio Najbrt - historie a mediální obraz grafického studia
Překlad názvu:
Studio Najbrt - History and Media Image of Graphic Design Studio
Autoři:
Daňová, Soňa ; Slanec, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čeňková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje přednímu českému grafickému studiu Najbrt, jeho historii, umělecké tvorbě a mediálnímu obrazu. Klade si za cíl poskytnout ucelený přehled o jeho vývoji od založení až po současnost, a poté analyzovat reprezentaci studia v nejčtenějších českých tištěných médiích pomocí kvantitativní a kvalitativní obsahové analýzy. V teoretické části je kromě historického souhrnu Studia Najbrt přiblížen také význam vizuální komunikace a stručný nástin historie grafického designu. Dále jsou popsány jednotlivé složky komplexního vizuálního stylu, na jehož přípravu a zpracování se Studio Najbrt primárně soustředí. Představena jsou také teoretická východiska pro mediální zobrazování reality a jeho vlivy na příjemce, přičemž je k nim přistupováno ze sociálně konstruktivistického hlediska. Praktická část obsahuje výsledky provedené analýzy a prezentuje, jakým způsobem o Studiu Najbrt vybraná média referují, jaká témata v jeho souvislosti nejčastěji skloňují a jak velký prostor a pozornost věnují vybraným aspektům studia či jeho pracím.The diploma thesis focuses on the leading Czech graphic studio Najbrt, its history, art work and media image. Its aim is to provide a comprehensive overview of its development from its foundation to the present day, and then to examine the studio's representation in the most read Czech print media through quantitative and qualitative content analysis. In the theoretical part, in addition to a historical summary of Studio Najbrt, the value of visual communication and a brief outline of the history of graphic design are presented. Furthermore, the individual components of a complex visual style, on the preparation and processing of which Studio Najbrt primarily focuses, are described. The theoretical basis for media representation of reality and its effects on the recipient are also presented, approached from a social constructivist perspective. The practical part contains the results of the analysis and presents how the selected media report on Studio Najbrt, what topics are most frequently mentioned in its context and how much space and attention is given to selected aspects of the studio or its works.
Klíčová slova:
grafický design; historie grafického designu; kvalitativní analýza; kvantitativní analýza; logo; mediální konstrukce reality; mediální obraz; Studio Najbrt; vizuální komunikace; vizuální styl; Graphic Design; History of Graphic Design; Logo; Media Construction of Reality; Media Image; Qualitative Analysis; Quantitative Analysis; Studio Najbrt; Visual Communication; Visual Style