Název:
Význam asistenta pedagoga na 1. stupni základní školy
Překlad názvu:
The importance of teaching assistant at a primary school
Autoři:
Kuchařová, Monika ; Mazáčová, Nataša (vedoucí práce) ; Poche Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je vyzdvihnout význam asistenta pedagoga z hlediska přínosu ve výchovně vzdělávacím procesu u žáků se SVP na primárním stupni vzdělávání. Teoretická část práce se opírá o problematiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Reflektuje současný trend vzdělávání, který se opírá o jednotná práva všech na vzdělání a to zejména v případě odlišnosti ať už zdravotní nebo sociální, popisuje inkluzivní přístupy ve vzdělávání. Inkluze se opírá o kooperaci vybraných činitelů - žáka, vedení školy, pedagogů, asistentů pedagoga, zákonných zástupců a zástupců poradenských zařízení, proto se teoretická část dotýká i uvedené problematiky. Dále obsahuje charakteristiku žáků se SVP a sumarizuje zdravotní postižení, sociální a zdravotní znevýhodnění, která opravňují žakovi přidělení asistenta pedagoga ve výuce. Asistenta pedagoga přibližuje z profesního hlediska - výklad profese, potřebné vzdělání k výkonu profese, historický vývoj z hlediska výskytu této profese při výuce a současně i zachycení vývoje významu této role. V praktické části byl proveden kvantitativní výzkum realizovaný formou online dotazníků. Cílem bylo potvrdit nebo vyvrátit dvě hypotézy. První z nich byla, že role asistenta pedagoga je v procesu vzdělávání přínosná pro žáky se SVP. Následně mělo dojít na základě konkrétního...The aim of the diploma thesis is to highlight the importance of a teaching assistant in terms of contribution to the educational process for pupils with SVP at primary level. The theoretical part of the thesis is based on the issue of pupils with special educational needs. It reflects the current trend of education, which is based on the uniform rights of all to education, especially in the case of differences, whether health or social, and describes inclusive approaches to education. The inclusion is based on the cooperation of selected actors - the pupil, school management, teachers, their assistants, legal representatives and representatives of counseling facilities, so the theoretical part also touches on this issue. It also contains the characteristics of pupils with SVP and summarizes the disabilities, social and health disadvantages that entitle the pupil to the assignment of a teaching assistant. From the professional point of view, the teaching assistant approaches the profession, the necessary education to perform the profession, the historical development in terms of the occurrence of this profession in teaching and at the same time capture the development of the importance of this role. In the practical part, a quantitative research was conducted in the form of online questionnaires....
Klíčová slova:
asistent pedagoga; inkluze; komunikace; kooperace; specifické poruchy učení; speciální vzdělávací potřeby; communication; cooperation; inclusion; special educational needs; specific learning disabilities; teaching assistant