Název:
Cesty středoškolských žáků ke studiu fyziky na vysoké škole - pohled jejich učitelů fyziky
Překlad názvu:
Ways of upper secondary school students to study physics at university - view of their physics teachers
Autoři:
Sýkora, Petr ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce) ; Mandíková, Dana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této diplomové práce je získat informace, jak může Matfyz zlepšit svou práci se středoškoláky a jejich učiteli fyziky, aby se zvýšil zájem o studium fyzikálních oborů. K získání těchto informací byl využit dotazník roze- slaný učitelům, kteří byli zmíněni nastupujícími studenty na Matfyz jako učitelé, kteří je pozitivně ovlivnili. Samotný dotazník se skládal ze čtyř částí - akce pro žáky, akce pro učitele fyziky, položky zaměřené přímo na činnost Matfyzu, po- ložky zaměřené na výuku respondentů. Data byla zpracována jak kvantitativními, tak kvalitativními metodami, přičemž větší část výzkumu je postavena na meto- dách kvantitativních. Sesbíraná data ukázala, že je podle respondentů převážně zapotřebí zaměřit se na mimopražské žáky, tedy pořádat akce na více místech v České republice nebo využít moderní technologie a pořádat akce on-line. To samé platí i pro akce pro učitele. Žáci by se měli také více setkávat s vědci a stu- denty fyzikálních oborů, navštěvovat vědecká pracoviště i mimo dny otevřených dveří (např. během exkurzí a stáží) či mít možnost nahlédnout, jakou hraje roli fyzika ve firmách. Projevil se také zájem o vznik nové učebnice fyziky na Matfyzu, která by obsahovala obtížnější pasáže pro nadané žáky.The main purpose of this diploma thesis is to obtain information on how Matfyz can improve its cooperation with high school students and their physics teachers to increase students' interest in physics. To obtain these information a questionnaire was sent to physics teachers, who had been mentioned by Matfyz students as teachers who had had a positive effect on them. The questionnaire itself consists of four parts - events for students, events for physics teachers, Mat- fyz activities, and teaching. The data was processed using both quantitative and qualitative methods, whereas larger part of research was build on quantitative methods. The collected data showed that according to respondents the most im- portant task is to focus on non-Prague students. Thus, organizers should organize events in various places in the Czech Republic or use modern technologies and organize events on-line (that also applies to events for physics teachers). High school students might also meet with scientists and university physics students, visit laboratories except for visitors' days (e. g. during excursions, internships) or have an opportunity to find out how physics in companies is used. Respondents expressed support for writing a new physics textbook on Matfyz, one containing more difficult parts for talented students.
Klíčová slova:
didaktika fyziky|středoškolský student|studium fyziky na vysoké škole|učitel fyziky|dotazník; physics education research|upper secondary school student|studying physics at university|physics teacher|questionnaire