Název:
Environmentální výchova jako průřezové téma
Překlad názvu:
Environmental Education as Cross - sectional Theme
Autoři:
Šafářová, Sandra ; Hlaváčová, Lucie (vedoucí práce) ; Jančaříková, Kateřina (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Teoretická část práce shrnuje koncepci environmentální výchovy v českých kurikulárních dokumentech a porovnává koncepce finského a slovenského pojetí průřezových témat. Cílem diplomové práce je zjistit, jaká je využitelnost naučných středisek ekologické výchovy a zjistit důvod, proč případně školy nevyužívají naučná střediska. Výzkumná část se zabývá využitelností Doporučených očekávaných výstupů pro základní vzdělávání a tím, jak reálně probíhá výuka EVVO na školách. Výzkum ukázal, že určitá vágnost RVP ZV umožňuje školám až moc volné pojetí EVVO. Pedagogové postrádají metodiky do svých předmětů, kam mají přesně zařazovat EVVO. Důvod, proč pedagogové nenavštěvují naučná střediska ekologické výchovy jsou ceny nabídek programů pro školy.The theoretical part of the thesis summarizes the concept of environmental education in Czech curricular documents and compares the concepts of Finnish and Slovak concepts of cross-cutting issues. The aim of the diploma thesis is to find out what is the usability of educational centers of ecological education and to find out the reason why schools do not use educational centers. The research part deals with the usability of the Recommended Expected Outcomes for basic education and how the teaching of EVVO in schools really takes place. Research has shown that a certain vagueness of the FEP ZV allows schools a very free concept of EVVO. Educators lack methodologies in their subjects, where they should precisely include EVVO. The reason why teachers do not visit ecological education centers is the prices of program offers for schools.
Klíčová slova:
environmentální gramotnost; environmentální programy; environmentální výchova; metodiky; průřezové téma; cross - sectional theme; environmental education; environmental literacy; environmental programs; methodology