Original title:
Simulace v Unity
Translated title:
Simulation in Unity
Authors:
Kropáček, Vojtěch ; Vlnas, Michal (referee) ; Milet, Tomáš (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
eng Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[eng][cze]
V této práci je stavěno na nedávném vzestupu popularity entity komponent systémů v oblasti vývoje her. Cílem práce je vytvořit aplikaci simulující ekosystém v programu Unity engine. V práci se nachází popis výhod entity komponent system architektury, atributy a rozdíly oproti tradiční architektuře. Pro běh simulace byl využit framework s názvem Entitas uvnitř Unity enginu. Dokončená implementace emuluje Lotka-Volterra rovnice, také známy pod názvem rovnice lovec-kořist. Nálezy simulace jsou prezentovány v grafech, které splnují očekávání. Práce také poskytne hlubší porozumění entity komponent system architektury a její specifikace v rámci implementace Entitas frameworku. Shrnuje jeden z přístupů k tvoření jednoduchého ekosystému a výsledné nálezy z proběhlých simulací.
This thesis builds upon a recent surge in popularity of entity component system architecture for game development. The goal of this thesis is to create an ecosystem simulation application in the Unity engine. The advantages of using Entity Component System architecture are explained, with attributes and differences compared to a more traditional approach. The Entitas framework is used inside the Unity engine to power a simulation. The finished product emulates Lotka-Volterra equations, also known as the predator-prey equations. Final findings are presented as graphs that follow expectations. This work gives in depth knowledge about Entity Component System architecture, especially focusing on its specifics in the Entitas framework implementation. It also summarizes an approach to creating a simple ecosystem and the findings of multiple simulations.
Keywords:
C\#; Datově orientovaný návrh; ECS; Ekosystém; Entitas; Entitní systém; Entity Component System; Herní návrh; Komponentní systém; Kompozice; Kompozice nad dědičností; Simulace; Unity; C\#; Component system; Composition; Composition over inheritance; Data oriented design; Ecosystem; ECS; Entitas; Entity Component System; Entity system; Game design; Simulation; Unity
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/201120