Název:
Vztah vlastnictví a zpravodajských obsahů. Kvantitativní obsahová analýza bilancí let 2019 a 2020 v českých médiích
Překlad názvu:
The Relationship Between Media Ownership and News Content: A Quantitative Content Analysis of Year In Review Articles on 2019 and 2020 in Czech Media
Autoři:
Bláhová, Kateřina ; Křeček, Jan (vedoucí práce) ; Nečas, Vlastimil (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce zkoumá vztah zpravodajského obsahu a vlastníků vydavatelství tištěných a online médií v České republice. V posledním desetiletí podléhá česká mediální scéna fenoménu zvaný oligarchizace, kdy dříve převážně zahraniční vlastníky postupně nahradili domácí mediální magnáti podnikající i v jiných odvětvích než v médiích. Teoretická část práce se věnuje oligarchizaci médií v zemích střední a východní Evropy a s ní spojeným hrozbám pro kvalitu žurnalistiky a demokracii jako takovou. V empirické části práce je provedena kvantitativní obsahová analýza bilančních článků uplynulých let 2019 a 2020, které vyšly v tištěných médiích pěti největších mediálních domů. Jednotkou pro analýzu je hodnotící zmínka, tedy pouze část bilančního článku, věnující se jedné události, osobnosti nebo trendu. Výsledná data byla testována nejen prostou analýzou relativní četnosti, ale jsou podrobena i Pearsonově Chí-kvadrát testu. Ten zkoumá vztahy kategoriálních proměnných. Následně byla provedena korespondenční analýza zaměřená na nejvýraznější asociace mezi mediálními domy a jednotlivými proměnnými. Z výsledků analýzy vyplynulo, že bilanční články u tří z pěti zkoumaných vydavatelství vykazují známky předpokládaných politických nebo ekonomických zájmů vlastníků. Nad rámec tohoto zjištění výsledky analýzy...This master's thesis explores the relationship between news content and owners of print and online media publishers in the Czech Republic. In the recent decade, the Czech media scene has been subject to a phenomenon called oligarchisation, a process when vast most majority of international owners were gradually replaced by local media moguls who also do business in other sectors than the media. The theoretical part of the thesis looks at the media oligarchisation in the Central and Eastern Europe and associated threats to the standards of journalism and democracy per se. The empirical part offers a quantitative content analysis of year in review articles on 2019 and 2020. These articles were published in print and online newspapers in the five main media houses. The coding unit for analysis is an evaluative mention, i.e. only one part of each article, dedicated to a single event, name or trend. The resulting data is tested by a simple analysis of relative frequency, and is also subjected to Pearson's chi-square test. This latter examines the relationships of categorical variables. Subsequently, a correspondence analysis focuses on the most significant associations between media houses and variables of the analysed articles. The results of the analyses indicated that three of the five examined...
Klíčová slova:
autocenzura novinářů; bilanční články; kvantitativní obsahová analýza; nezávislost médií; objektivita médií; oligarchizace; oligarchové; pluralita; tištěná média; vlastnictví médií; vliv vlastníků na mediální obsah; vyváženost; balance in news; media independence; media objectivity; media ownership; oligarchisation; oligarchs; owners' influence on media content; plurality; printed media; quantitative content analysis; self-censorship of journalists; year in review articles