Original title:
Twitter jako zdroj českých tištěných deníků a internetových zpravodajských portálů
Translated title:
Twitter as a source of Czech printed newspapers and internet news portal
Authors:
Kemel, Sebastian ; Nečas, Vlastimil (advisor) ; Švelch, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá sociální sítí Twitter jako novinářským zdrojem pro tištěné deníky a internetové zpravodajské portály v českém mediálním prostředí. Práce se skládá ze dvou hlavních částí - teoretické a praktické. V teoretické části je nejprve stručně představen obecný vliv sociálních sítí na podobu žurnalistické profese v současnosti, poté je pozornost zaměřena konkrétně na sociální síť Twitter a její vztah s novináři a mediálními organizacemi. V závěru teoretické části jsou rozebrány poznatky z oblasti využívání digitální platformy Twitter jako novinářského zdroje a to, jak tato skutečnost ovlivňuje novinářské rutiny a postupy, zesiluje roli určitých typů zdrojů a přispívá k personalizaci mediálního a politického prostředí. Praktická část této práce se bude zabývat tím, jak se tento postup ve využívání Twitteru jako zdroje liší mezi tradičními tištěnými deníky a internetovými zpravodajskými portály.This diploma thesis deals with the social network Twitter as a journalistic source for printed dailies and Internet news portals in the Czech media environment. The work consists of two main parts - theoretical and practical. The theoretical part first briefly introduces the general influence of social networks on the form of the journalistic profession today, then attention is focused specifically on the social network Twitter and its relationship with journalists and media organizations. At the end of the theoretical part, knowledge from the use of the digital platform Twitter as a journalistic source and how this fact affects journalistic routines and procedures is analyzed, also with the ability of Twitter to strengthen the role of certain types of sources and contributes to the personalization of the media and political environment. The practical part of this work will deal with how this procedure in the use of Twitter as a source differs between traditional printed dailies and Internet news portals.
Keywords:
Journalism; Journalistic source; Media; Media agenda; Media organizations; Participation; Personification;; Social networks; Sources; Twitter; Mediální agenda; Mediální organizace; Média; Novinářský zdroj; Participace; Personifikace;; Sociální sítě; Twitter; Zpravodajské portály; Žurnalistika
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/127488